שאל את הרב - כללי
לימוד קבלה, באיזה מצב?
- א' אלול התשע"ה
שאלה
שלום כבוד הרב. בעיניין לימוד קבלה: התחלתי ללמוד את החלק הראשון של הספר "קינאת ה צבקות" לרמחל. בלימוד הספר הרגשתי תחושת התעלות וענווה שלא הייתי רגיל אליה.- תחושת עונג בלימוד. כשהגעתי לחלק השני של הספר עצרתי,והבנתי שלפני שאמשיך אני צריך הכנה ועבודה . השאלה עד כמה? ראיתי שהדעות חלוקות. ראיתי את דעתו של רבי חיים ויטל שרק יחידים יכולים ללמוד (והיה נשמה לי שזה גם קצת בדיעבד) וראיתי גם דעה שמותר ללמוד מגיל 40. ועוד דעה שאפשר ללמוד ואף רצוי ללמוד. בהתחלה הסכמתי בעצמי שאנהג כדעתו של הרב חיים ויטל. לאחר מכן הבנתי, שאם אלך בדעתו, לא אזכה ללמוד קבלה אלא בגיל מבוגר לאחר עבודה קשה. מצד שני, אני לא רוצה ללמוד ככה בלי שום הכנה ועבודה ללימוד הקבלה. על כן סיכמתי בדעתי, מאחר שהרמחל המריץ בי את הרצון העז ללמוד, וגם כי אני תלמידו. אלך לפי דעתו בעיניין לימוד קבלה, . ומה שיגזור-אקיים. אף אם דעתו אינה שונה מזו של רבי חיים ויטל. אם כן רציתי לשאול את כבוד הרב 2 שאלות. האם זה בסדר? (יסלח לי הרב, מאחר שלפי ההלכה אם אינני טועה, מאחר שאמרתי בפי שאלך לפי הרמחל, כבר אינני יכול לשנות זאת מכיוון שזה דבר מצווה. (ואפשר בהתרת נדרים...אלא אם אני טועה בהלכה) 2.אם כבוד הרב אומר שהדבר בסדר, האם אפשר לדעת דעתו של הרמחל? ממש תודה רבה!!
תשובה
לכבוד השואל,
דעתו של הרמח"ל ז"ל מובא במאמרו "דרך חכמה" בסופו:
"הנה מה שצריך כל הרוצה להיות חכם בישראל לדעת תחלה, הוא כ"ד הספרים עם ביאוריהם הראשיים. ואחרי זה י"ג מדות שהתורה נדרשת בהם, עם כל ביאוריהם, כי הם דרכי התורה שבעל פה. אחר כך צריך שידע לימוד הש"ס עד שידע להבין כל הלכה שתהיה על בוריה, וידע דרכי המשא ומתן בקושיות ובתירוצים. וידע להבדיל בין תירוצי הדחייה ובין התירוצים האמיתיים; ובין הקושיות הנעשות להצעה לתירוץ, והקושיות החזקות והאמיתיות. ואחר שידע כל אלה ראוי שילמד כל הש"ס מראשו לסופו, בהבנת לכל פשוטי הסוגיות על בוריין. אחרי כן צריך שילמד ספר היד להרמב"ם מראשו לסופו עם מפרשיו, לדעת מוצא כל דין ודין. אחר כך ילמד הש"ע ויראה כל דין שיש בו חלוק מדברי הרמב"ם, או נוסף עליהם יבקש מוצאו בבית יוסף ויבין טעמו ונימוקו. אחר כך ילמד כל מדרשי הקדמונים עד תומם. עוד ילמד מלאכת ההיגיון והמליצה והשיר עד שידע אותם, ויזהר ללמוד אותם מספרי המחברים שקצרו בהם. עוד ילמד עיקרי ההנדסה התשבורת והתכונה הראשיים עד שידעם, ושאר החכמות והמלאכות מה שצריך לו ילמד עד שידעם. ואז ישים עיקר כל עיונו באלקיות כל ימי חייו. ואולם אין צריך שילמד כל הש"ס תחילה, ואחר כך יתחיל בהרמב"ם ואחר כך המדרשים ואחר כך החכמות. אלא יחלק שעותיו ללימודים האלה, וירבה תחילה באותם שכמותם יתר, עד שיגמור אותם. ואחר שגמרם אז יוכל למעט בהם מרגילותו הראשון, רק שיקבע להם שעות שלא ישכחם. והמלאכות והחכמות החיצוניות, כשידעם יניחם. אך למען לא ישכחם, יחזור עליהן בהפנותו אל בית המים. ויחלק שעותיו באופן שעיקר עיונו והשתדלותו יהיה באלקיות, ומכל שאר חלקי התורה לא יניח ידו, אלא ילמד בהם דבר יום ביומו לחיבובה של תורה."
בברכה,
רב נחום
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il