הלכות ומנהגים
האם הלכתית מותר לעשות ביטוח חיים?
- ח' אלול התשע"ה
שאלה
ברצוני לשאול האם מותר לעשות מבחינת אמונה בהשם - לעשות ביטוח בריאות/חיים/השתלות/תאונות אישיות. האם ח"ו זה חוסר בביטחון באלוקים, האם זה פותח פתח ח"ו לפורעניות? תודה
תשובה
שלום רב,
מותר לעשות את כל סוגי הביטוחים שציינת, ואין בזה משום חוסר ביטחון בקדוש ברוך הוא, וכן אין חשש משום פתיחת פה לשטן. אמנם בפוליסות ביטוח מסוימות קיים סעיף בנספח לביטוח למקרה מוות בתאונה, הקובע, כי לחברה לביטוח תהיה הזכות לבדוק את הגופה ולבצע בה ניתוח שלאחר המוות בדרך שתיראה לה - ויש להבהיר ולהזהיר שעל פי ההלכה אין מקום להתיר להסכים לסעיף זה. לעומת זאת יש להוסיף סעיף בפוליסת הביטוח, שהכל נעשה על פי היתר עיסקא, כדי להינצל מאיסור ריבית, וכמו שנהוג לעשות בבנקים בישראל.
מקורות: נשאל בשו"ת יחוה דעת חלק ג' (סימן פה) האם רשאי אדם מצד ההלכה לבטח את עצמו ביטוח חיים, או שמא יש לאסור, משום שנראה כאילו אין לו ביטחון בהקדשו ברוך הוא, שביכולתו להעשירו ולהשאיר אחריו ממון רב לפרנסת יורשיו ולרווחתם, כי אין מעצור לה' להושיע ברב או במעט, והשיב: שאין בזה שום חשש איסור מן הדין, כיוון שהוא מאמין שהכל על פי השגחת ה' יתברך. וכן הביא שם מדברי הפוסקים, שאין בזה חשש משום פתיחת פה לשטן. ובהערה שם הזהיר שאין להסכים לסעיף המאפשר ניתוח מתים, וכן שיש להוסיף סעיף שהכל נעשה על פי היתר עיסקא. ע"ש.
וע"ע מה שכתבו בעניין זה בשו"ת אגרות משה חלק אורח חיים חלק ב' (סימן קיא) וחלק ד' (סימן מח) ובשו"ת שבט הלוי חלק ד' (סימן א ענף ב) ובשו"ת אז נדברו חלק יג' (סימן עח) ובשו"ת באר משה חלק ח' (סימן קיח) ובשו"ת משנה הלכות חלק יא' (סימן קכט) וחלק יח' (סימן קיט) ובשו"ת אבן ישראל חלק ט' (סימן סא) ובשו"ת תשובות והנהגות חלק ד' (סימן שכה) ובשו"ת שלחן הלוי (עמודים ריב-ריג) ובשו"ת עולת יצחק חלק ב' (סימן רנז) ובשו"ת ויען דוד חלק ב' (סימן רסח) וכן במה שהובא בספר מעשה איש חלק ג' (עמוד קפא) בשם החזון איש זצ"ל.
בהצלחה רבה,
הלל מאירס
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il