אמונה

משבר באמונה בעיקבות דעות ומנהיגים פילוסופים

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

לרב בנימין שמואלי, שלום וברכה. בהמשך למכתבי על משפחתי ועל אמונתי. בקשר לדודתי ,שהתחתנה עם בחור ערבי, לא ציינתי פרט מאוד חשוב שברוך ה` היא עזבה אותו לפני כמה שנים אך עדיין יש בינהם קשר משום הבת המשותפת להם. בהקשר לאמונתי: ניסיתי לחשוב מהיכן נובע "משבר" האמונה שלי כידוע לרב התחלתי תואר ראשון וגיליתי כי יש המון מנהיגים, פילוסופים והוגי דעות כריזמטיים וחכמים אשר השפיעו רבות על האנושות כולה ועל אמונתם של אחרים . "משבר" האמונה שלי נובע מכאן: אברהם אבינו ומשה רבנו(להבדיל מאותם פילוסופים ..) היו אנשים בעלי עוצמה רבה שהצליחו לסחוף אחריהם רבים ,מחשבתי היא שאולי בעצם אנחנו (העם היהודי)כמו רבים אחרים שנסחפו אחר אותם מנהיגים בעלי עוצמה אולי אמונת העם היהודי נובעת בעצם מהשפעתם עלינו כי הרי ידוע לכולנו כמה רבה ועצומה השפעתו של אדם על האחר. דבר נוסף, טוענים שהקב"ה רחמן ואוהב את ילדיו אז מדוע ישנו הגהינום ושאר דברים מפחידים אחרים אתן דוג` בהרצאה באתר על טבעי מופיע הסרט "סעדה" מסופר על אשה שחזרה בתשובה דרך ייסורים שהם קשורים לכוחות עליונים , אכן בסופו של דבר משמים קיבלו את מה שרצו ,היא חזרה בתשובה אך אני בטוחה כי "הצלקת" כתוצאה ממה שעברה נותרה, לדעתי, בדרך מסויימת שללו ממנה את עניין הבחירה, כיצד אפשר להתקרב ולאהוב אהבת אמת את הקב"ה בצורה כזאתכיצד אפשר להישאר שפוי לאחר דבר כזה נכון שדרכי ה ` נסתרות אך עדיין קשה לנשמה לעכל דבר כזה... מדוע הגהינום "מרחף " מעל כולנו כל דבר אשר נעשה שלא ברוח ההלכה האיום הוא הגהינום. האם הגיוני הדבר שאשה הטובה בצניעותה(הפנימית והחיצונית) אך הולכת עם פאה תישרף בגהינום הרי יש כ"כ הרבה דברים שחילוקי הדעות בעניינם רבים( חרדים, חבדניקים, דתיים לאומים.)וכ"כ הרבה דברים ש"העם הפשוט" אינו מודע להם או לחומרתם האם זה אומר שכל אותם אנשים שלא מאמינים יודעים או מסכימים אחד עם השני(גווני הזרמים) ישרפו בגהינם יש רבים שהם טובי לב... מקווה שהצלחתי להעביר על הכתב בצורה ברורה ומובנת את הרהורי ליבי , על אף שחלק בתוכי מרגיש רע בעקבות המחשבות הללו הייתי חייבת להעלותם על הכתב כדי שאוכל להרגיש שוב שלמה עם עצמי ובדרכי.

תשובה

שלום לך

אודליה היקרה אין לך להרגיש רע שאת שואלת את הדברים שמציקים לך ומקשים עלייך את האמונה, להיפך עליך לשאול ולשמוע את התשובות וכך תלכי בטח בדרך ה`. ראי אין אמונתינו בנויה על שום אדם כריזמטי כלשהוא. אמונתינו מבוססת על יציאת מצריים, שכוללת עשרת המכות, ויציאת מצרים, וקריעת ים סוף. ולאחר מכן מתן תורה - ההתגלות האלוקית בהר סיני - שהיתה לעיני מיליונים אשר ראו כולם את ה` מדבר ונותן לנו את תורתו.

ולכן אין כל חשש לחשוב שעשרת המכות אירעו עקב אדם כריזמטי כלשהוא, או שיציאת מצרים וקריעת ים סוף נעשתה ללא יד ה` אלא בכריזמה כלשהוא. ובוודאי שלא יכולה להיות כל אפשרות לומר שמתן תורה היה משהו כריזמטי וכיוצא בזה. נקודה נוספת, כידוע משה רבינו היה כבד פה וכבד לשון, ולא היתה בו שום כריזמה. בעניין רחמי ה` על בריותיו הרי אין טוב יותר בעולם לסעדה שזכתה להתקרב מאוד לה`, ואני יודע שהיא כיום המאושרת ביותר, יותר מאשר בכול חייה, וזה אפי` כאן כעת בעולם הזה. אין לה כל צלקת מכך, להיפך היא מודה לה` על כל יום שהיא זכתה להתקרב אל ה` ולקרב אחרים. עניין נוסף, ברור שאין טוב כמו שכאשר הקב"ה מחזיר את עמו למוטב, והקב"ה אומר לעמו ישראל בספר דברים פרק ח (ה) וְיָדַעְתָּ עִם לְבָבֶךָ כִּי כַּאֲשֶׁר יְיַסֵּר אִישׁ אֶת בְּנוֹ יְהֹוָה אֱלֹהֶיךָ מְיַסְּרֶךָּ: (ו) וְשָׁמַרְתָּ אֶת מִצְוֹת יְהֹוָה אֱלֹהֶיךָ לָלֶכֶת בִּדְרָכָיו וּלְיִרְאָה אֹתוֹ: ובעזרת ה` כאשר תהיי אמא לילדייך בוודאי תעשי הכול שיהיה להם טוב, ובוודאי תאמרי להם שמי שיעשה רע ייענש למרות שלא תרצי כלל להשתמש בכך, וכך מבוא רבמדרש שלאחר כלהתוכחות בתורה דאגו בני ישראל מהעונשים החמורים ואמר להם ה` ראו אלו לאומות העולם ורק עליכם לדעת שהיכולת בידי להעניש.

וכן אם הילדים יסטו מהדרך הישרה בוודאי את תעשי הכול כולל להעניש כפי הצורך, כדי שיעשו את הטוב ולהיטיבם באחריתם, וכן אם חלילה בנים של מאן דהו חולים וצריכים לעבור ניתוח האבא נותן אותו לרופא שיחתוך אותו ויעשה כל הנדרש, כדי שיהיה בריא, וכן אנחנו כאשר אנו נדע שהטוב היחיד שיש לנו ,זה עולם הבא, וכל חיי העולם הזה, היא רק למטרה להגיע לעולם הבא, וברור שכדאי לסבול בעולם הזה כדאי להגיע לעולם הבא. הרי אין הטבה יותר גדולה מאשר לעשות מצות ולהימנע מעבירות, אין צורך לעשות מצוות רק מפני הגיהינום אלא כל מצווה מוסיפה המון לאדם ולאושרו ולחיבורו אל ה` וכמובן לשכר לעולם הבא, אין לחיות כל הזמן ביראת העונש אלא לדאוג להכין את המלבושים ואת המזון לעולם הבא, ורק בעת התגברות היצר יש לזכור שהדבר מסוכן מאחר שהדבר יכול להביא עלייך רע בעולם הבא.

וכל ההולך בדרך ההלכה אין לו לחשוש לשום עונש, אשכנזייה ההולכת בפאה כדעת הפוסקים המתירים זאת לא תקבל גיהינום, וכן כל הנוהג על פי רבותיו אין לו לחשוש כלום. וכמובן בתנאי שהרבנים הם יראי ה` ולא ליצנים המשנים את התורה לפי רצון הציבור ואסור ללכת אחר רב שאינו ירא שמיים, וכן מי שהוא שגג אינו נענש כמזיד ומי שיכול ללמוד ולדעת אינו מקבל אותו עונש כמי שאינו יכול ללמוד ולדעת, וכן על זה הדרך הקב"ה מעניש רק לפי המגיע לכל אחד לפי מעשיו והכול לפי החשבון.

אבל הדבר הכי מצער זה מי שאינו זוכה לקיים את המצוות מפסיד את כל מטרת חייו, וכל חייו הולכים לשווא ללא שום תועלת כלל, ומסתובב הוא סביב עצמו ללא כל פשר, וביותר הדבר מצער שמי שלמד והשכיל מוכן לוותר על הכול, ועל כל חיי הנצח הצפויים לעושי רצון ה` למען הנאה רגעית ועל כך אמר הנביא (1) ספר ירמיה פרק ב (יב) שֹׁמּוּ שָׁמַיִם עַל זֹאת וְשַׂעֲרוּ חָרְבוּ מְאֹד נְאֻם יְהֹוָה: (יג) כִּי שְׁתַּיִם רָעוֹת עָשָׂה עַמִּי אֹתִי עָזְבוּ מְקוֹר מַיִם חַיִּים לַחְצֹב לָהֶם בֹּארוֹת בֹּארֹת נִשְׁבָּרִים אֲשֶׁר לֹא יָכִלוּ הַמָּיִם: שבמקום להתחבר אל ה` מתחברים לדברי הבל, והם ייענשו בצורה הכי קשה מאחר שידעו את ריבונם ובעטו בו.. אקווה שהדברים הובהרו לך קצת, וכמובן שאת יכולה לחזור ולשאול בענין זה או בכל עניין אחר ככל אוות נפשך ללא חשש. עדיף לשאול מאשר להתייסר בספיקות.

בהצלחה רבה והמשיכי בדרכך הטובה - בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה