שירים בספירת העומר- מקור הלכתי

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום! רציתי לשאול האם יש איסור לשמוע שירים בספירת העומר או שזהו רק מנהג (אם אפשר בכל מקרה להביא מקורות)

תשובה

שלום וברכה

כנראה שזה מנהג ישראל שפשט מאוד, ונובע מהדין שלא להשתתף במחולות בימים אלו. וכך כותבים האחרונים כולם, ואעתיק מדברי רבה של ירושלים זצ"ל בספר שו"ת מנחת יצחק (חלק א סימן קיא): "הנה זה אין ספק דהמנהג שלא להתענג מכלי זמר בימי הספירה, וגדול כח המנהג, עד די"ל דנוגע באיסור דאורייתא דהוי כמו נדר, כמ"ש החתם סופר (ביו"ד סי` ק"ז) שמקבל עליו לעשות מצוה, הוי מן התורה, כדכתיב מפיך זו צדקה, וגם קבלת האבות מחייב את הבנים, עיי"ש, ועל כן אף אם יהיה מנהג זה של איסור כלי זמר בימי הספירה, רק תוספת חומרא, על המבואר בשולחן ערוך (בסי` תצ"ג), די לנו, שלא להתיר מטעם הנ"ל.

אמנם באמת, כבר הובא מנהג זה, בכתבי הדעת קדושים (הביאו בהגהות מהרש"ם הנדפס בס` אורחת חיים סי` תצ"ג) לענין נשואין בל"ג בעומר, שכתב שיש להקדים, ולעשות גם הסעודה ביום ל"ג, ושלא לעשות ריקודים וכלי זמר בליל ל"ד עיי"ש, הרי אף בנשואין, וכשהתחיל בהיתר בל"ג בעומר, דעתו להחמיר, וכל שכן בשל רשות. ולדעתי הוי איסור כלי זמר, בכלל המבואר במגן אברהם (סי` תצ"ג סק"א), דכתב דאסור לעשות ריקודין ומחולות, בימי הספירה, ואף שלא הזכיר כלי זמר, מ"מ כלי זמר הוי כל שכן, דהוי שמחה יתירה, מריקודין ומחולות. עד כאן.

הטעם הנכון למה שלא נכתב זה בפירוש לאסור שמיעת כלי זמר בימי ספירת העומר, הוא מכיון שמעיקר הדין אסור לשמוע כלי זמר לשם תענוג בכל ימות השנה עקב חורבן בית המקדש, אם לא לשם מצוה, ואף שנהגו להקל בזה, על סמך יסודות הלכתיים, לחלק בין טייפ לכלי זמר עצמם, מ"מ נשאר המנהג בימי הספירה להתנזר מזה. בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה