חברה והשקפה
האם שונה האכזריות של הדאעש ממה שמצינו בנ"ך?
- י"ב אלול התשע"ה
שאלה
כולנו מדזעזעים מהרציחות שאנו רואים מהדאעש, קשה לי האם זה שונה ממה שמצינו בנ"ך שדוד הרג ב' שליש ממואב, לנקום נקמת משפחתו, (שמואל ב' ח) אם הי' קליפ מזה מה היינו אומרים על זה?
תשובה
בס"ד
שלום וברכה,
שלום וברכה,
ודאי שאין מקום להשוואה שכזו. אנא ראה כאן על ההשוואה לדאעש:
ובנושא שהזכרת,
המואבים היו עם מסוכן לבני ישראל, ורצו במותנו. אעתיק לך מידע חשוב בעניין מאינציקלופדיה "דעת":
"ערב הכניסה לארץ היה מואב יוזם העימות עם ישראל. תחילה הזמין את בלעם בן פעור לקלל את ישראל, והוא סובב עם בלק בן צפור מלך מואב ומחפש מקום ממנו יקלל את העם. כאשר הקללות אינן מצליחות, שולחים המואבים את בנות מואב לפתות את העם ולעבוד לבעל פעור. אבל הפרשה אינה מסתיימת במלחמה עם מואב, אלא בקרב נגד מדיין. צרור את המדינים והכיתם אותם, כי צוררים הם לכם. וכבר נתבאר הקשר שבין המדיינים לבין המואבים בפרשה זו.
בדברים כג, ד מוזכרים המואבים והעמונים כפסולי חיתון לעולם: לא יבוא עמוני ומואבי בקהל ה', גם דור עשירי לא יבוא להם בקהל ה' עד עולם.
בתקופת השופטים אנו שומעים על עגלון מלך מואב המשתלט על ארץ בנימין ומדבר יהודה.
מואב מרדו בישראל בימי אחאב. מישע מלך מואב יצא להלחם בישראל.
מלך מואב לא נתן מחסה למשפחת דוד אלא הרג את כל בני משפחת דוד שהייתה אצלו (שמ"א כב ד)"
המואבים בהחלט היו דומים לדאעש, והיו מסוכנים לישראל. המלחמה בהם - היתה המלחמה בעם עויין ומסוכן שחיכה לרגעי חולשה כדי לפגוע בבני ישראל. דוד המלך היה יכול להכחידם מהעולם כליל, אך במקום זאת הוא בחר להותיר שליש מהם בחיים, ובכך גילה על רחמונותו של בני ישראל אפילו נגד שונאינו.
כמו כן, לא שייך לדבר על "נקמת משפחה" ביחס למלך בישראל. המלך אינו אדם פרטי, אלא שליח ונציג של העם בעולם. הפגיעה המכוונת נגד בני משפחתו של מלך - היא הכרזת מלחמה נגד העם כולו.
בברכה,
דניאל בלס
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il