זוגיות

מה צריך לעשות במקרה והכתובה אבדה

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

לכבוד הרב שבוע טוב ומבורך. השבת הזו אימי גילתה כי הכתובה שלה אבדה ולא מוצאים אותה לכן מה צריך לעשות במקרה והכתובה אבדה אם תוכל להסביר שלב שלב מה על הוריי לעשותוהאם זה שהכתובה איננה יכול להיות שזה משפיע על הנישואים ולכן הוריי רבים הרבה בתודה מראש ושבוע טוב..

תשובה

שלום וברכה

כך אמרו חכמים בגמ` (בבא קמא פט ב): "אסור לאדם שישהה את אשתו אפילו שעה אחת בלא כתובה", ונפסק ברמב"ם (הל` אישות פ"י ה"ז) וז"ל: "צריך לכתוב כתובה קודם כניסה לחופה ואחר כך יהיה מותר באשתו, ...וחכמים הם שתיקנו כתובה לאשה כדי שלא תהיה קלה בעיניו להוציאה", וכלשון הזה הובא בשולחן ערוך (אה"ע סימן סו סעיף א): "אסור להתייחד עם הכלה קודם שיכתוב לה כתובה".

אל תגע בי וכשבקשו חכמים (גיטין נז א) להפליא צדקתם של אנשי כפר סכניא, פתח אחד מהם וסיפר: "מעשה בארוס וארוסתו שנשבו לבין הגויים והשיאום זה לזה, אמרה לו בבקשה ממך אל תגע בי שאין לי כתובה ממך, ולא נגע בה עד יום מותו, וכשמת אמרה להן סיפדו לזה שפטפט ביצרו יותר מיוסף, דאילו ביוסף לא היה [נסיונו] אלא שעה אחת וזה [נמשכה נסיונו] כל יום ויום, ...ואילו יוסף לא נתנסה באשתו וזה האיש נתנסה באשתו".

יתד שהכל תלוי בו היו כמה גאונים וקדושים שהפליגו בהשלכות הנובעות מחיסרון או פגם בכתובה, וכפי שהביא הגאון רבי דוד שפערבער זצ"ל אב"ד בראשוב בספרו שו"ת אפרקסתא דעניא (ח"א סימן פא) וז"ל: "שמעתי בשם הגה"צ מנאסוד ז"ל שהי` מדקדק מאוד בכתובות, ואף גם זאת עשה שאם בא לפניו זוג שלא היה להם שלום בית צוה להביא לו הכתובה לדקדק בה, כי קבלה בידו היתה שקלקול בכתובה דין גרמא לקלקול השלום, רחמנא ליצלן, ואנא אסמכנא לה על דרך הצחות על הא דאמרינן (קידושין ה א) "מקיש הויה ליציאה", רצוני, דיש לדקדק בכתיבת הכתובה כמו בגט, דכמו דבקלקול בגט אין שם כריתות ופירוד גמור בין הדבקים, כמו כן בקלקול כתובה אין שם חיבור גמור בין הנפרדים".

וכבר מבואר על דרך זה מהגאון רבי יצחק רפאל חזקיה לאמפרונטי בספרו פחד יצחק (אות כ דף קב טור ג) שהביא תשובה מהרב שמואל הלוי וואלי זצ"ל שמקפידין בתיקון הכתובה שלא יהיה בה שום חסר או יתר שאפשר שדבר זה גורם רעה לבנים ח"ו. וראה מה שכתב הגאון רבי מרדכי פארהאנד זצ"ל מנייטרא בהקדמת קונטרסו `קנין חדש` שהוציא לעורר לב העם לכתוב "כתובה דאירכסא" אם נאבדה הכתובה, וכתב שם שמלבד מה שאמרו חכמים אסור לאדם שישהה עם אשתו אפי` שעה אחת בלא כתובה, יתר על כן ידוע כי כל מקום שאמרו חכמים לשון "איסור" חייב האדם למסור נפשו לקיים דבריהם, וגם הביא שהיא סגולה גדולה לכמה ענינים שתהא הכתובה מונחת כדין, וכמה וכמה עקרות נפקדו על ידי זה, וכמה אנשים נוושעו בפרנסה כאשר שאלו מהם צדיקי הדור אם לא נאבד מהם כתובת נשותיהם, ומשתקנו הדבר שרתה הברכה במעשה ידיהם, עיין שם.

ולכן, בוודאי שיתכן שחיסרון הכתובה אצל הורייך תגרום לחיכוכים, ולא מן הנמנע שבס"ד התגלה חיסרון הכתובה כעת, בכדי להקדים רפואה למכה ולהשלים את הכתובה החסירה, כדאי שבהקדם ממש יגשו הורייך לרב מוכר בכדי לסדר כתובה חדשה הנקראת `כתובה דאירכסא`. עד לסידור הדברים כראוי, יש לאביך להתפיס חפץ מסויים בשווי של כמאתיים וחמישים דולרים לכה"פ למשכון תמורת הכתובה, ואחרי שיסדרו את הכתובה החדשה יוחזר המשכון.

בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה