תפילה וברכות

שבת קודש..איך אפשר לדעת מה זה שיעור כזית

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

כבוד הרה"ג שמואלי שלום עליכם: 1.ברצוני לדעת איך ניתן לאבחן שאכלתי שיעור כזית בשבת כאשר אנחנו אוכלים את החלה אצלינו נהוג לבצוע את החלה ולחלק לכל אחד ולא כמו אצל משפחות אחרות שחלקם נוהגים לחתוך עם סכין ולתת לכל אחז פרוסה שזה כבר שיעור כזית ,איך אני יכולה לאבחן שיש לי שיעור כזית או שאכלתי כזית כדיי לקבוע ברכת מזון יש לציין שבמשך השבוע אין בעיה כי אני אוכלת פרוסת לחם ואילו בשבת זה בציעה ואין לי מושג איך ניתן לראות שיעור כזית בעין 2.אינני יודעת האם דודי שמברך על היין ובציעת הפת מכוון להוציא אותנו ידי חובה (אם כי אני מאמינה שכן אך אינני בטוחה) למרות שאני מכוונת לצאת ידיד חובה האם מותר לי לברך ביחד איתו כמובן בשקט ואז לשתות לאכול 3.שמעתי שיש איזשהו עיניין לא לגזור את הציפורניים ביום חמישי כי הם גודלים בשבת אם כן מה הבעיה שיגדלו בשבת ברגע שגזרו אותם ביום חול האם עוברים על אב מלאכה 4.קראתי ב"אוצר דינים" שעדיף שאישה תשמע מפי החזן את תפילת מוסף של שבת האם הבנתי נכון ובאמת כך פסיקתו של מרן הר עובדיה 5.אני משתדלת מאוד לכוון בתפילה וכאשר אני מתפללת יחידה יותר קל לי לכוון מאשר בתפילה בציבור כי הרב מסיים לפניי את עמידה ואני ממהרת את התפילה כדיי להגיע איתו לקדושה,האם ראוי להמשיך ולהתפלל במתינות ולכוון כמו שצריך ואז שהרב מגיע לקדושה לשתוק כי יש עיניין של שומע כעונה איך עליי לנהוג 6. חברה שלי אמרה לי שיש עיניין שלא להתפלל תפילה אישית בשבת ,כי לעיתים אחרי התפילה אני מתפללת תפילות אישיות וברכות שאני קוראת מהסידור או מספר ברכות האם יש אמת בדבריה ואם כן מדוע תודה רבה וסליחה על ריבוי השאלות

תשובה

שלום וברכה

א. חתיכת לחם או חלה בגודל של קופסת גפרורים קטנה, יש בה שיעור כזית לברכת המזון. בשבת לא די באכילת כזית, יש לאכול שיוער כביצה, שזהו כשיעור כפול מכזית.

ב. די בידיעה אצלו שאחרים רוצים לצאת ידי חובה ממנו, וכדאי לברר זאת אחת ולתמיד, שיכוון תמיד להוציא את כל מי שירצה לצאת ידי חובה.

ג. זהו לא איסור גמור, אלא יש עניין להימנע בכדי למנוע זלזול בשבת בכך שהציפורניים יתחילו לגדול בשבת.

ד. אכן, כך פוסק מרן שליט"א שאין לנשים להתפלל בעצמן תפילת מוסף בשבת.

ה. כמו שכתבת, ראוי לך להתפלל במתינות, ולשתוק כשהחזן מגיע לקדושה, ולא למהר בכדי להספיק לענות לקדושה.

ו. בשבת אין להתפלל תפילות בעניני גשמיות שאין בהם `צורך היום`, כמו על פרנסה וכו`, וזאת מכיון שבשבת על האדם להרגיש שכל מלאכתו עשוייה, וכאילו הכל מסודר אצלו, וכך המנוחה והעונג תהיה מושלמת ללא דאגת מחר, וללא דאגה על המינוס בבנק, וכו`, ולכן אין מתפללים תפילות על צרכים גשמיים שאין בהם `צורך היום` ממש.

בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה