הלכות ומנהגים
האם מותר ללחוץ יד לאישה מפני הנימוס?
- י"ז אלול התשע"ה
שאלה
שלום רב, עברתי לארה"ב השבוע למטרת עסקים. אני שומר נגיעה. אך זה לא נפוץ כאן ונשים רבות מושיטות יד ללחיצת שלום בתחילה וסוף פגישה עסקית. האם יש היתר ללחוץ ידיים על מנת לא להלבין פניהם? תודה רבה מראש
תשובה
שלום רב,
גם כשלחיצת היד נעשית מתוך נימוס, עדיין היא אסורה. ואם אישה הושיטה לך יד, תסביר לה בדרכי נועם שהדבר אסור על פי דעת תורתינו הקדושה, ובדרך כלל היא תקבל זאת בהבנה.
מקורות: יעויין בשו"ת ישכיל עבדי חלק ד' (בקונטרס שאלת שלום חלק אבן העזר סימן ב) שכתב, שהדברים פשוטים וברורים שאין שום היתר ללחוץ יד לאישה. וכן בשו"ת אגרות משה חלק אורח חיים חלק א' (סימן קיג) כתב, ולהושיט יד לאישה כדרך הנותנים שלום בהפגשם, פשוט שאסור אף לפנויה שהרי הן נדות וכל שכן לאשת איש. וכן ע"ע אליו בחלק אבן העזר חלק א' (סוף סימן נו) וחלק ד' (סימן לב אות ט). וכן ראה עוד בשו"ת באר משה חלק ד' (סימן ו ד"ה ובודאי). ובספר מעין אומר חלק י"ב (עמוד קצה) נשאל הגר"ע יוסף זצ"ל מעורך דין בחו"ל, שמקובל ללחוץ יד ללקוחות וכאשר באות אליו גויות הן לא מבינות, האם מותר ללחוץ להן, והשיב: לא ילחץ, ויאמר להן שליהודים זה אסור לפי ההלכה. וכן ראה עוד בשו"ת דברות אליהו חלק ז' (סימן לד).
מקורות: יעויין בשו"ת ישכיל עבדי חלק ד' (בקונטרס שאלת שלום חלק אבן העזר סימן ב) שכתב, שהדברים פשוטים וברורים שאין שום היתר ללחוץ יד לאישה. וכן בשו"ת אגרות משה חלק אורח חיים חלק א' (סימן קיג) כתב, ולהושיט יד לאישה כדרך הנותנים שלום בהפגשם, פשוט שאסור אף לפנויה שהרי הן נדות וכל שכן לאשת איש. וכן ע"ע אליו בחלק אבן העזר חלק א' (סוף סימן נו) וחלק ד' (סימן לב אות ט). וכן ראה עוד בשו"ת באר משה חלק ד' (סימן ו ד"ה ובודאי). ובספר מעין אומר חלק י"ב (עמוד קצה) נשאל הגר"ע יוסף זצ"ל מעורך דין בחו"ל, שמקובל ללחוץ יד ללקוחות וכאשר באות אליו גויות הן לא מבינות, האם מותר ללחוץ להן, והשיב: לא ילחץ, ויאמר להן שליהודים זה אסור לפי ההלכה. וכן ראה עוד בשו"ת דברות אליהו חלק ז' (סימן לד).
ואפילו באופן שהאישה הושיטה ידה תחילה, ואם לא יושיט לה ידו בחזרה היא עלולה להיפגע, עדיין אין שום היתר בזה, וכמו שכתב הגר"י קניבסקי זצ"ל בספר קריינא דאגרתא חלק א' (סימן קסב-קסד) ובשו"ת דבר יהושע חלק ג' (חלק אבן העזר סימן טו) ובשו"ת משנה הלכות חלק ו' (סימן רכג) ובשו"ת דברי שלום חלק ה' (סימן טו). וכן כתב בשו"ת אשר חנן חלק ח' (סימן קכג). וע"ע בשו"ת שערי יושר חלק ה' (סימן קו).
ויש לציין עוד למה שהביא בספר ילקוט יוסף שובע שמחות חלק א' (עמוד עדר) מעשה עם אביו הגר"ע יוסף זצ"ל, שכאשר העניקו לו את "פרס ישראל" בהיותו מכהן כרב ראשי וראב"ד בתל אביב, הזמינוהו לבמה לקבל את הפרס, ולחץ את ידו של שר החינוך. וכאשר ראש הממשלה דאז גולדה מאיר הושיטה לו את ידה, נענע לה בראשו, ולא לחץ את ידה, למרות שהדבר היה קבל עם ועדה. ורבים מיושבי האולם מחאו כף. ונשיא המדינה דאז כעס על כך, וכאשר הגיע מרן ללחוץ את ידו, גם הוא נענע בראשו וסירב ללחוץ את ידו. והדבר היה קידוש ה' אצל החרדים לדבר ה'.
וכן כתב הגר"פ מייערס שליט"א אב"ד האג בשו"ת דברי פינחס חלק א' (סימן ס אות מא) וזכרתי ימים מקדם בעת שישבתי בתוך עמי בק״ק האג יע״א ולעתים הושיטו נשים חשובות משרי הממשלה ובית המלוכה את ידם אלי כדרך שנהגו הם לאות נימוס, ותהלות לה' לא החזרתי מעולם אלא הסברתי להן בדרכי נועם כי דת תורתינו הקדושה אוסרת לנו להושיט יד לאישה, וכמעט תמיד קבלו הדברים בהבנה.
בהצלחה רבה,
הלל מאירס
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il