שאל את הרב - כללי

האם יש בעיה לומר תיקון חצות בשעה 04:00

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

1) בשולחן ערוך סימן א` סעיף א`, מדובר על יראת ה` "גם בהצנע לכת", כך אומר הכתוב" "רוצה לומר, אף בשעה שהוא בביתו בהצנע, גם כן תהיה לכתו עם ה` אלוקיו, וכמו שמסיים והולך.." ההסבר ברור לי, מלבד שלושת המילים שסוגרות אותו- "וכמו שמסיים והולך.." שברתי את הראש הרבה (כנראה לא מספיק..) ולא הצלחתי להגיע להבנה של המשפט הזה. האם תוכל להשכילני ולהסביר לי מהי משמעות המשפט הנ"ל 2)אסור לקבוע סעודה לפני שמתפללים תפילת מנחה. נאמר לי, שקביעת סעודה היא -רק- ארוחה שיש בה לחם. משמע אפשר לאכול מעל 206 גרם, ועדיין כל עוד אין בארוחה לחם, היא לא נחשבת לסעודה. ובקיצוש"ע ילקו"י, כתוב שסעודה היא מעל 206 גרם. כיצד עלי לנהוג, במידה ואני בעבודה עד 18:00 בערב, ואיני יכול להתפלל לפני שאני מסיים ומהי קביעת הסעודה האם כל ארוחה עם לחם, או שמא כל ארוחה מעל 206 גרם) 3) האם יש בעיה לומר תיקון חצות (תירון לאה השנה) בשעה 04:00 4) מאיזו שעה ניתן לברך על ציצית ותפילין האם משעה 04:15 עדיין לא ניתן כיוון שנץ החמה עדיין לא הגיע 5)מהם הימים בהם יש תחנון (ומהם אלו שאין בהם) 6) האם יש בעיה לאכול באותו שולחן עם גוי ומה לגבי ברכה, האם עלי לברך בהצנע, או שהדבר לא אמור להפריע לי ועלי לברך כפי שאני רגיל בקול רם 7) עברתי לבית שכור, וברצוני לעשות חנוכת בית, עד מתי יכול אני לעשות זאת, האם יש זמן מסויים שצריך לעשות חנוכת בית, או שאני יכול בכל עת 8) אני מתפלל לעיתים בשטיבלך בבני ברק, ובאמצע חזרת הש"ץ לפעמים עוברים קבצנים ומבקשים נדבה. האם מותר לי לטמון ידי בכיסי ולתת צדקה, אפילו באמע החזרה או שעלי לחכות שתסתיים התפילה ואז לתת צדקה בל"נ 9) לאחר נטילת ידיים, יש דין שעלי לשפשף את היד 3 פעמים, האם הרב יוכל להסביר לי באיזו דרך עלי לעשות זאת או שדין כזה לא קיים בכלל ואולי לא הבנתי נכון 10) אני מקווה שזה בסדר שאני שולח לא מעט שאלות במכה אחת לפעמים () תודה רבה!!! עבדכם עובדי ה`, רן

תשובה

שלום וברכה

א. כוונתך לדברי המשנה ברורה, שם. וכוונתו פשוט לבאר במה מתבטא שידע לפני מי הוא שוכב, ב"מה שמסיים" בעל השולחן ערוך בדבריו "והולך" ומבאר שמיד שהוא קם יזדרז לצאת מהמיטה ולקום לעבודת הבורא.

ב. לפי הפסיקה האשכנזית אפשר לסעוד סעודה גם עם לחם עד שעה עשירית על היום, היום זה יוצא בשעה 4:15. ומאז אין ליטול ידיים לסעודה לפני שהתפלל מנחה, סעודה ללא לחם מותרת גם לפני תפילת מנחה. לפי הפסיקה הספרדית אין לסעוד סעודה עם לחם כבר מחצות היום. עד שיתפלל תפילת מנחה.

ד. היום זמן טלית ותפילין היה ב4:44 לפנות בוקר, וכל יום זה משתנה כמופיע בלוח.

ה. תחנון אומרים בכל יומת החול, זולת בימי חודש ניסן, ראש חודש, חנוכה, פורים, לג בעומר, טו באב, טו בשבט, יד באייר, מראש חודש סיון ועד יב סיון, תשעה באב, ומאחרי יום הכיפורים ועד ר"ח חשוון.

ו. אין בעיה לאכול עם גוי על שולחן אחד, ואפשר לברך כרגיל.

ז. אפשר בכל עת.

ח. פטורים מלתת צדקה כשהלב והפה נושא תפילה, העוסק במצוה פטור מן המצוה, אבל מותר לתת צדקה גם באמצע התפילה, ושכרו הרבה מאוד, ועוזר להעלאת התפילה.

ט. אחרי נטילת ידיים לסעודה משפשפים את הידיים זו בזו בכדי להביא את המים לכל חלקי היד. אין צורך לשפשף שלש פעמים. י. בסדר גמור, בשמחה.

לג בעומר שמח - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה