תורה ומדע
תחילת הבריאה . סתירות. והתיחסות למפץ הגדול .
- כ"ה אדר א' התשע"ד
שאלה
ציטוט א בְּרֵאשִׁית, בָּרָא אֱלֹהִים, אֵת הַשָּׁמַיִם, וְאֵת הָאָרֶץ. ב וְהָאָרֶץ, הָיְתָה תֹהוּ וָבֹהוּ, וְחֹשֶׁךְ, עַל-פְּנֵי תְהוֹם; וְרוּחַ אֱלֹהִים, מְרַחֶפֶת עַל-פְּנֵי הַמָּיִם. בוא נניח שבמילה "הארץ" הכוונה אינה לקרקע שאנחנו עומדים עליה אלא לחומר, אחרת כל דימיון למפץ הגדול היה כבר נעלם בפסוק הראשון. אבל איך אנחנו יכולים להתעלם מה"מים" בפסוק השני לפי התורה, המים נבראו לפני האור! הנה סתירה (שניה אם לוקחים את "הארץ" כפשוטה) למפץ. ציטוט ג וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים, יְהִי אוֹר; וַיְהִי-אוֹר. ד וַיַּרְא אֱלֹהִים אֶת-הָאוֹר, כִּי-טוֹב; וַיַּבְדֵּל אֱלֹהִים, בֵּין הָאוֹר וּבֵין הַחֹשֶׁךְ. ה וַיִּקְרָא אֱלֹהִים לָאוֹר יוֹם, וְלַחֹשֶׁךְ קָרָא לָיְלָה; וַיְהִי-עֶרֶב וַיְהִי-בֹקֶר, יוֹם אֶחָד. אין יום ולילה מחוץ לכוכב לכת. צריך משהו שיסתיר את השמש כדי שיהיה לילה. אממ, רגע, השמש עוד לא נבראה בכלל. עוד סתירה. ציטוט ו וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים, יְהִי רָקִיעַ בְּתוֹךְ הַמָּיִם, וִיהִי מַבְדִּיל, בֵּין מַיִם לָמָיִם. ז וַיַּעַשׂ אֱלֹהִים, אֶת-הָרָקִיעַ, וַיַּבְדֵּל בֵּין הַמַּיִם אֲשֶׁר מִתַּחַת לָרָקִיעַ, וּבֵין הַמַּיִם אֲשֶׁר מֵעַל לָרָקִיעַ; וַיְהִי-כֵן. ח וַיִּקְרָא אֱלֹהִים לָרָקִיעַ, שָׁמָיִם; וַיְהִי-עֶרֶב וַיְהִי-בֹקֶר, יוֹם שֵׁנִי. כבר אי אפשר להתחמק מזה - בבירור מדובר כאן על הקרקע. ישנם מים על הקרקע ומים ברקיע. והשמש עוד לא נבראה. ציטוט ט וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים, יִקָּווּ הַמַּיִם מִתַּחַת הַשָּׁמַיִם אֶל-מָקוֹם אֶחָד, וְתֵרָאֶה, הַיַּבָּשָׁה; וַיְהִי-כֵן. י וַיִּקְרָא אֱלֹהִים לַיַּבָּשָׁה אֶרֶץ, וּלְמִקְוֵה הַמַּיִם קָרָא יַמִּים; וַיַּרְא אֱלֹהִים, כִּי-טוֹב. יא וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים, תַּדְשֵׁא הָאָרֶץ דֶּשֶׁא עֵשֶׂב מַזְרִיעַ זֶרַע, עֵץ פְּרִי עֹשֶׂה פְּרִי לְמִינוֹ, אֲשֶׁר זַרְעוֹ-בוֹ עַל-הָאָרֶץ; וַיְהִי-כֵן. יב וַתּוֹצֵא הָאָרֶץ דֶּשֶׁא עֵשֶׂב מַזְרִיעַ זֶרַע, לְמִינֵהוּ, וְעֵץ עֹשֶׂה-פְּרִי אֲשֶׁר זַרְעוֹ-בוֹ, לְמִינֵהוּ; וַיַּרְא אֱלֹהִים, כִּי-טוֹב. יג וַיְהִי-עֶרֶב וַיְהִי-בֹקֶר, יוֹם שְׁלִישִׁי. כלומר כדור הארץ התחיל כשהוא מכוסה מים, בכלל לא קרוב לתאוריות המקובלות ליצירת כוכבי לכת. שים לב לסתירה נוספת: כבר יש צמחים, אבל עוד אין שמש. צמחים לא יכולים להתקיים בלי שמש. ציטוט יד וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים, יְהִי מְאֹרֹת בִּרְקִיעַ הַשָּׁמַיִם, לְהַבְדִּיל, בֵּין הַיּוֹם וּבֵין הַלָּיְלָה; וְהָיוּ לְאֹתֹת וּלְמוֹעֲדִים, וּלְיָמִים וְשָׁנִים. טו וְהָיוּ לִמְאוֹרֹת בִּרְקִיעַ הַשָּׁמַיִם, לְהָאִיר עַל-הָאָרֶץ; וַיְהִי-כֵן. טז וַיַּעַשׂ אֱלֹהִים, אֶת-שְׁנֵי הַמְּאֹרֹת הַגְּדֹלִים: אֶת-הַמָּאוֹר הַגָּדֹל, לְמֶמְשֶׁלֶת הַיּוֹם, וְאֶת-הַמָּאוֹר הַקָּטֹן לְמֶמְשֶׁלֶת הַלַּיְלָה, וְאֵת הַכּוֹכָבִים. יז וַיִּתֵּן אֹתָם אֱלֹהִים, בִּרְקִיעַ הַשָּׁמָיִם, לְהָאִיר, עַל-הָאָרֶץ. יח וְלִמְשֹׁל, בַּיּוֹם וּבַלַּיְלָה, וּלְהַבְדִּיל, בֵּין הָאוֹר וּבֵין הַחֹשֶׁךְ; וַיַּרְא אֱלֹהִים, כִּי-טוֹב. יט וַיְהִי-עֶרֶב וַיְהִי-בֹקֶר, יוֹם רְבִיעִי. מזל טוב! הנה השמש נבראה.שים לב לכך שהשמש היא לא זו שגורמת לכך שהיום יהיה מואר והלילה חשוך: היום והלילה נבראו כבר ביום הראשון... השמש והירח רק מסמנים מתי יום ומתי לילה. גם הכוכבים נוצרו רק עכשיו, אחרי שכדור הארץ כבר מכוסה בצמחייה. מי שרואה דימיון בין במפץ הגדול וסיפור הבריאה בבראשית פרק א, לא מכיר את תאוריית המפץ הגדול, או את ספר בראשית או את שניהם. אפשר תשובות לכל השאלות תשובה עמוקה בבקשה .
תשובה
שלום וברכה
נא להפנות את שאלתך למי שקישר בין ה`אמונה` במפץ הגדול כפי שתוארה על ידי המדענים, למה שכתוב בספר התורה. למיטב ידיעתי אין חיה כזאת. מה לדעתך הביא לזה שכתב את התורה לכתוב דבר מושלל מהשכל שהצמחים נבראו לפני השמש , ושהיה יום ולילה לפני בריאת השמש , והלא אם בדה את התורה מלבו, הרי הוא היה מספיק חכם בכדי שלא לכתוב סתירה גלויה כל כך.
כמדומה שגם השוטים המייחסים את התורה לבשר ודם מודים שזה שכתב את זה היה חכם בכל קנה מידה. ולא מקובל שחכם יכתוב ב`ראש ספרו` דברים תמוהים כל כך, שבוודאי יגרמו לכל בר דעת לדפוק את הספר ולא להמשיך בקריאה. ואם כן, בוודאי מקובל עליך שישנם תירוצים נכונים לכל הסתירות המדומות שהעלית. ובכן, אחרי שתחזיר לי מייל שאכן הדברים מקובלים עליך, אשלח לך את התירוצים לגבי שני ההערות שלך. יום ולילה ללא שמש, וצמחים ללא שמש. את השתלבות המפץ `כפי שהיא מתוארת על ידי התיאוריה הרווחת` לתוך פסוקי התורה, תנסה לשאול ממי שטוען כך. בהצלחה - מנשה ישראל
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il