שאל את הרב - כללי

על הלוואה בריבית, הלוואה בבנק, תחיית המתים ומשיח

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום וברכה תודה שהרגעת אותי עם התשובות שלך..בנוסף יש משהו שמסקרן אותי לדעת לגבי הלוואה בריבית הרי אומרים שמי שלא יקום בתחית המתים זה אדם שלא הניח תפילין בחייו, והמלווה בריבית וכו` נכון אז שאלתי היא לגבי כול הבנקים שבימינו הרי כול הלוואה שאדם לוקח מהבנק הם גובים על זה ריבית וכך האיסור של הלוואה בריבית מתקיים לא ככה אז ז"א שכול הבנקים שהלוו בריבית לא יקומו בתחיית מתים מה יקרה איתם. -שאלתי אותך לפני איך אפשר לזכות כדי לראות את פני המשיח מהם המצוות שצריך להקפיד ממש על מנת לראותו אגב לחבר שלי איזה שהוא רב פירש לו חלום ואמר לו שהוא יזכה לראות את פני המשיח. -האם זה נכון כשיבוא המשיח הוא עתיד לבחור אדם אחד מכול שבט על מנת שיהיו איתו כדי להנהיג את העם

תשובה

שלום וברכה

כפי שמבאר הרמב"ם בהל` תשובה פרק ג, הרי שלכל עם ישראל מובטח שיקומו בתחיית המתים ושיש להם חלק בעולם הבא, מלבד מי שעומד תחת אחת מעשרים וארבע ההגדרות הבאות שאלו לא יקומו לתחיית המתים: [1-5] מינים - כולל חמשה סוגים: א. האומר שאין אלוה ואין לעולם מנהיג. ב. האומר שיש מנהיג אבל הם שנים או יותר. ג. האומר שיש לאלוה גוף או שהוא בעל תמונה. ד. האומר שאינו לבדו הראשון וצור לכל. ה. העובד כוכב או מזל כדי להיות מליץ בינו ובין רבון העולמים. [6-8] אפיקורסים - כולל שלשה סוגים: א. האומר שאין נבואה מהבורא לנבראים.

ב. המכחיש נבואתו של משה רבינו. ג. האומר שאין הבורא יודע מעשה בני האדם. [9-11] כופרים בתורה - כולל שלשה סוגים: א. האומר שאין התורה שבידינו מעם ה`, ואפי` טוען על אות אחת שאמרו משה מפי עצמו ב. הכופר בתורה שבעל פה ובמוסריה מדור לדור. ג. האומר שהבורא החליף במשך הזמן את התורה, או מצוה מן המצוות. [12] כופרים בתחיית המתים [13] כופרים בביאת הגואל [14-15] המשומדים - כולל שני סוגים: א. מומר לעבירה אחת, להכעיס, דהיינו שבוחר תמיד באפשרות האיסור גם כשיש לו היתר. ב. מומר לכל התורה כולה, אפי` לתיאבון. [16] מחטיאי הרבים - אפי` מחטיא אותם לבטל מצוות עשה [17] הפורשים מדרכי ציבור - אף על פי שאינו עובר עבירות, אלא נבדל מעדת ישראל, ואינו עושה מצות בכללם, ולא נכנס בצרתם ולא מתענה בתעניתם, אלא הולך בדרכו כאחד מגויי הארץ, וכאילו אינו מהם. [18] העושה עבירות ביד רמה בפרהסיא, ומעיז פנים שאינו בוש מדברי תורה.

[19-20] המוסרים - כולל שני סוגים: א. המוסר חבירו ביד גוי להורגו או להכותו. ב. המוסר ממון חבירו ביד גוי, או ביד אנס יהודי שהוא כגוי [21] מטילי אימה על הצבור שלא לשם שמים, דהיינו, שרודה בציבור בחוזק יד, והם יראים ומפחדים ממנו. [22] שופכי דמים. [23] בעלי לשון הרע. [24] המושך ערלתו, דהיינו, שמבטל ברית מילה. כל אחד ואחד מעשרים וארבעה אנשים אלו, אע"פ שהם יהודים אין להם חלק לעוה"ב.

מי שאינו מניח תפילין, עניינו אחר, שבעת שיהיה נידון אחרי מותו, הכלל הוא שאדם שהוא שקול מחצה עוונות ומחצה זכיות, הקב"ה מטה את הכף כלפי הזכות, חוץ מאדם שלא הניח תפילין שאם הוא שקול מכריעים את הכף כלפי חובה. מי שנטל ריבית אכן לא יקום לתחיית המתים, אבל עדיין יש לו חלק לעולם הבא הרוחני [אם נטל את הריבית לתיאבון, דהיינו לתאוות הממון]. הפותח חשבון בבנק עליו לדעת כי הוא מנהל את החשבון על סמך שטר מסויים המפקיע את הבעיה של ריבית, השטר הזה נקרא `היתר עיסקא` והוא מסדר הלכתית שההלוואות הם בעצם פקדונות, ומשלמים את התוספת לא כריבית אלא כהכנסה מההתעסקות בפיקדון.

זה עניין מסובך שאי אפשר לבאר בקצרה, אבל אכן צריך מאוד ליזהר שכל עיסקא ביננו לבין הבנק תהיה רק על פי היתר עיסקא, שאם לא כן יש חשש גדול מהחטא הנורא של נטילת ונתינת ריבית. הבנקים בישראל מודעים לכך, ובכל איזור חרדי `היתר העיסקא` מוצגת כלפי חוץ, ובחדר המנהל הוא תלוי על גבי הקיר. העסק בתורה [לגברים] ובגמילות חסדים, מבטיחה את הזכות לראות פני משיח כדברי חז"ל.

[גמילות חסדים כוללת גם גמילות חסדים בנפש, דהיינו, זיכוי הרבים]. לצידו של מלך המשיח יהיה אחד משבט דן [אתיופי], כנאמר בזוהר הק`, כמו כן יהיו לצידו שבעה רועים ושמנה נסיכי אדם, כשמלך המשיח עצמו נמנה בין שמונה הנסיכים. שבעה רועים - דוד, אדם, שת, מתושלח, אברהם, יעקב, משה. שמונה נסיכי אדם - ישי, שאול, שמואל, עמוס, צפניה, צדקיה, משיח, אליהו (סוכה נב ע"ב).

בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה