שאל את הרב - כללי
כמה התרסות על נושא שנשאל בעבר . לגבי השמש וידע חז"ל
- כ"ה אדר א' התשע"ד
שאלה
1. ציטוט בזוהר הקדוש [שהוא חלק מהתורה שבעל פה] מפורש בפרשת ויקרא [דף י עמוד א] שהיום והלילה על כדור הארץ נוצרים כתוצאה מכך שכדור הארץ סובב על צירו אל מול השמש, ולא כפי שהיה מקובל בזמנים קדומים שהשמש וכוכבי השמים רצים במהירות נוראית להקיף את כדור הארץ מדי יום ביומו. שאלה לא נכון. עכשיו גם את הזוהר אתה לא מכיר כתוב שם שהעולם עגול, כך שכשיום בצד אחד יש לילה בצד השני, אבל בשום מקום לא כתוב מה סובב את מה 2. ציטוט של: כל זה בהנחה שהמדע המודרני צודק. שהשמש עומדת במרכז וכדור הארץ סובבת אותה. אחת לשנה. וקביעה נוספת שחזל היו עושים את החשבונות בהנחה שכדור הארץ עומדת באמצע. שני ספקות בדבר. א. המדע שהשמש עומדת במרכז היא קביעה בת מאה חמישים שנה. שאלה זה נכון - אם אתה חי בימי הביניים. קופרניקוס גילה את המודל ההליוצנטרי במאה ה- 16. אנחנו עכשיו במאה ה- 21. תעשה חשבון לבד 3. ציטוט: א. המדע שהשמש עומד במרכז היא קביעה בת מאה וחמש שנים, לפני כן היו מחלוקות ועוד בזמן בית שני היו ויכוחים בעניין זה בין חכמי יוון, לידיעתך, ישנם מדענים גם כיום [אם כי מעטים מאוד] הסבורים כי הקביעה שהשמש במרכז לא הוכח מדעית, מאידך יש הסבורים שיש לייחס חמישים אחוז של תנועה לשמש וחמישים אחוז תנועה לכדור הארץ, כך שלא ולא זה עומדים במרכז, ובהתבסס על הגילויים שגילה איינשטיין בתורת היחסות, יש לדברים אלו על מה לסמוך שאלה באמת תן שמות של שלושה בבקשה. ותגלה שאין שום ספק בכך שכדור הארץ סובב את השמש. ציטוט: ב. הקביעה שחכמי ישראל הם שהעמידו את כדור הארץ במרכז בסרי חשבונותיהם, אינו ברור כלל, שהרי כך כתב הרמב"ם ביד החזקה (קידוש החודש פרק יז הלכה כד): "טעם כל אלו החשבונות ומפני מה מוסיפים מנין זה ומפני מה גורעין, והיאך נודע כל דבר ודבר מאלו הדברים, והראיה על כל דבר ודבר, היא חכמת התקופות והגימטריות שחברו בה חכמי יון ספרים הרבה והם הנמצאים עכשיו ביד החכמים, אבל הספרים שחברו חכמי ישראל שהיו בימי הנביאים מבני יששכר לא הגיעו אלינו, ומאחר שכל אלו הדברים בראיות ברורות הם שאין בהם דופי ואי אפשר לאדם להרהר אחריהם, אין חוששין למחבר בין שחברו אותו נביאים בין שחברו אותם גוים, שכל דבר שנתגלה טעמו ונודעה אמתתו בראיות שאין בהם דופי אין סומכין על זה האיש שאמרו או שלמדו אלא על הראייה שנתגלתה והטעם שנודע". ומשכך, הרי ייתכן שחכמי ישראל בזמן הקדום כשבני יששכר קבעו חדשים היו באמת מחשבים את החשבון בהנחה שהשמש עומד במרכז, ורק בזמן המאוחר כשאבדו הספרים האלה התחילו לחשב את חשבונות הראייה לפי מה שהיה ידוע אז מחכמי יוון. שאלה: ובתרגום לעברית: אם זה נכון, אז חז"ל למדו את זה מדאורייתא. אם זה לא נכון, הידע אבד ולכן הם לקחו אותו ממה שהיה ידוע לעכו"מ, שכמובן טועים. אגב, אם כבר הזכרת את הרמב"ם, ראה "מורה נבוכים" חלק שלישי, פרק יד: אל תדרוש ממני להתאים את כל ענייני האסטרונומיה שהם ציינו אל המצב כפי שהוא, כי המתמטיקה היתה לקויה באותם זמנים. והם לא דנו בזאת מבחינת שהם מוסרים אמרות אלה מפי הנביאים, אלא מבחינת שהם היו חכמי אותן תקופות במקצועות אלה או שמעו אותן מפי חכמי אותן תקופות. כלומר לפיו, חז"ל בסה"כ חזרו על מה שלמדו מחכמי עכו"מ. זה לא מפתיע לכן שהם ידעו את מה שהיוונים ידעו, כי הם קיבלו את המידע מהיוונים - ואת זה אומר לא רק ההיגיון אלא גם הרמב"ם. זה מסביר גם את השגיאות שלהם כמובן.
תשובה
שלום וברכה
<שמש א. ובכן, את המדע אתה אולי מכיר, את הזוהר, אתה כנראה לא מכיר. אבל את הציטוט שלי אתה בהחלט לא מכיר. אני לא כתבתי שהזוהר נוטל צד בשאלה אם השמש סובב סביב כדור הארץ או כדור הארץ סביב השמש. דבר זה נוגע למהלך השנתי [שנראה מכאן - ממערב למזרח], למי שיודע קצת במדע, והציטוט שהבאת לא מתייחס למהלך השנתי אלא לגבי המהלך היומי [שנראה מכאן - ממזרח למערב].בעבר היה תיאוריה שמדי יום השמש רצה ממזרח למערב עם כל הכוכבים בגלגל שנקרא `גלגל יומי`, וסיבוב זה יוצר את היום ואת הלילה. ועל זה כתבתי שכפי שהמדע טוען כיום שהמהלך היומי נוצר לא מסיבוב השמש סביב כדור הארץ ולא מסיבוב כדור הארץ סביב השמש, אלא מכח סיבוב כדור הארץ סביב צירו אחת לעשרים וארבע שעות בקירוב. ואכן כך כתוב בזוהר כמעט באופן ברור.
וזה לשון הזוהר (ויקרא דף י, א): "כל ישובא מתגלגלא בעיגולא ככדור אלין לתתא ואלין לעילא ...ועל דא אית אתר בישובא כד נהיר לאלין, חשיך לאלין. לאלין יממא, ולאלין ליליא. ואית אתר דכוליה יממא, ולא אישתכח ביה ליליא בר בשעתא חדא זעירא. וכו`. דהכי כתיב אודך על כי נוראות נפליתי נפלאים מעשיך (תהילים קלט) ורזא דא איתמסר למאריהון דחכמתא". בלשון הקודש: "כל הישוב - כלומר, העולם והאנושות שעליו - מתגלגל בעיגול ככדור, אלה - כלומר, חלקם - מתגוררים למטה, בתחתית הכדור, ואלה למעלה, ...ועל כן יש מקום בעולם כאשר אור לאֵלֶּה, חושך לאלה. לאלה יום, ולאלה לילה, ויש מקום בעולם שמואר תמיד ולא יימצא בו לילה אלא זמן מועט, ...וסוד זה נמסר לבעלי החכמה - חכמת התורה.`.
הבנת, כתוב פה שחור על גבי לבן שכדור הארץ `מתגלגל` ומסתובב, ושכתוצאה מהגלגול הזה נוצרים שינויי האופק מיום ולילה, וכו`. והכוונה ברורה לסיבוב כדור הארץ סביב צירו. הזוהר חידש כאן דבר שלא מוזכר במקורות אחרים, שכדור הארץ מסתובב סביב צירו, וזה שגורם ליום ולילה, ולא מה ש"רץ" השמש ממזרח למערב. וראה באינצ` עברית כרך ד` עמ` 819 שמתפעל מ"פיסקה מפליאה" זו של הזוהר שהקדימה את קופרניקוס במאות שנים !. ב. במאה השבע עשרה, עדיין לא התקבלה שיטת קופרניקוס בכמה וכמה אוניברסטאות, ורק עם הזמן עם ריבוי ההוכחות, ובעיקר עם מחקרי ניוטון, שבזכותו הושלמה מהפכת קופרניקוס והפכה לקביעה הרווחת והמקובלת. [גם אצל אלו שלא קבלו עד אז את הסודות של חכמי הקבלה].
ואכן יש כבר שלש מאות שנה ששיטה זו די מקובלת. הסיבה שכתבתי שרק לפני `מאה וחמישים שנה` התקבלה שיטת קופרניקוס כדבר שאין עליה עוררין, הוא, מכיון שרק אז התיישבה טענה שטענו רבים נגד שיטת קופרניקוס. טענה מרכזית נגד התכונה החדשה הייתה שאם כדור הארץ מסתובבת סביב השמש היינו צריכים לראות כי כוכבים חולפים זה על פני זה ביחס אלינו, והכוכבים הקרובים יותר אלינו יחלפו על פני רקע הכוכבים הרחוקים יותר, דהיינו שכוכב מסויים יראה לנו פעם בין קבוצת כוכבים מסויימת ולאחר זמן אותו כוכב ייראה לנו בין קבוצת כוכבים אחרת.
טענה ניצחת זו נגד הקפת כדור הארץ סביב השמש עמדה במשך שנים רבות [אפי` אחרי שקופרניקוס הציע את הסברה כי כדור הארץ נע סביב השמש], ורק לפני כמאה וחמישים שנה הצליחו למצוא כוכבים המשנים בצורה ברורה את מקומם במסלול מעגלי בתוך קבוצות הכוכבים אשר בהם הם נמצאים.
מעגל זה הוא זעיר ביותר ודרושים מכשירים מדוייקים מאוד בכדי שיהיה אפשר למדדו, והסיבה לכך פשוטה שכל הכוכבים אף הקרובים שביניהם הם רחוקים מאתנו מאוד, כך שזוית שבין שני קווי הראיה היא כמעט בלתי אפשרית למדידה ולכן לא אובחנה תזוזה של כוכב כל שהוא ביחס לרקע הכוכבים עד שהמציאו את כלי המדידה החדישים שהצליחו לזהות את התנועה של כוכבים מסויימים במקומותיהם בין הכוכבים, בזוית המכונה "זוית הפרלקסה" [שיטת מדידה זו שיישבה כאמור את הטענה האחרונה נגד שיטת קופרניקוס, נמדדה לראשונה בשנת 1838 ע"י האסטרונום פרידריך בסל. תוכל ללמוד על כך בספר `צבא השמים` חלק א למורי ורבי בעניני אסטרונומיה הרב דוקטור ניסים וידאל.
ג. אכן כך, איינשטיין ביאר בתורת היחסות שלו שאי אפשר לקבוע במוחלט מה מסתובב סביב למה, וכפי שהביא ציטוטי דבריו האסטרונום הרב איתן צקוני שליט"א בספרו חזון שמים עמוד ח, וראה שם עמוד י ואילך דברי הגר"י מרצבך זצ"ל בעניין. כך, שבטרם אתה נכנס כביכול להתווכחות, כדאי שתעשה קצת שיעורי בית. את הטענה האחרונה שלך, לא הבנתי מה זה, טענה או הסכמה, או מה שיהיה, זה בין כך לא משנה, כי אינך חפץ בתשובה.
לסיכום העניין, מי שאינו חכם תמיד יתלה חוסר השגתו בדברי החכם, באשמת החכם. והבור הגמור לא יודע שגם המדענים כותבים על "המרכז האמיתי של סיבוב השמש" וכמו שאומרים ש"זרחה השמש" ולא אומרים "הסתובב הארץ עד שראו כאילו השמש זרחה", אלא כפי הנראה לעינים, וכך גם סדרי החשבונות שלא משנה בכלל מה סובב סביב מה, כתבו חז"ל באופן המובן יותר ובשפה המדוברת, של `השמש זרחה והשמש שקעה`.
עובדה, ראה דברי חוקר [לא רב...] כמו א. א. עקביה בספרו רמב"ם הלכ` קידוש החודש משנת תשט"ז בעמ` 8-67 שכותב שהרמב"ם כתב בספרו דברים שלא ידעו כל חכמי או"ה שקדמו לו כולל תלמי ואלביטני. וכך מביא מגדולי החוקרים פרופ` אדוארד בנט ומ. פלדמן. ושדייק הרמב"ם באורך השנה האמתי עד 1/5 שניה(!), בזמן שקופרניקוס מאות שנים אחריו דייק רק עד 20 שניות!!!!! אך החוקרים כולם לא יעזרו לבעיית הנחיתות התהומית של צאצאי הרמב"ם וחבריו..., הבנת חבר יקר!!! באברבנאל פרשת בא כתב: "שמפני עוצם החכמה שהיתה בחכמי ישראל בדבר הזה, הפליג בטלמיוס היווני לשבח ולפאר מי שהמציא זה המחזור של י"ט שנה במלאכת העיבור אשר לבני ישראל, וכתב פטלמיוס [גדול האסטרונומים מימי קדם], שזה יוכיח שהיתה ביניהם נבואה. אם אתה הוגן, אני ממתין להתנצלות מצידך, בעיקר על סעיף א.
בהצלחה - מנשה ישראל
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il