שאל את הרב - כללי

איפה כאן כוח הבחירה

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

בשביל מה יש בחירה אם בכוח הבחירה אפשר לזרוע הרס וחורבן ואף להזיק לבני אדם והיכן היתה לפרעו בחירה אם נאמר:"כי אני הכבדתי את ליבו

תשובה

שלום וברכה

עובדה זו עלולה לגרום לתהיות ולשיבוש דעותיהם של האנשים המתבוננים בו. אדם שטחי עלול לסבור שחס וחלילה עזב ה` את הארץ, ונתן מקום לכוחות הרשע והרוע לפעול כאוות נפשם. למרות הנראה לעין, מבט מעמיק מלמד, שאף אם פלוני מרשיע במעשיו ומתנכר לאלוקיו, הרי שבאותה שעה עצמה הוא פועל בעזרת הכוחות שהקב"ה מעניק לו. אלמלא העובדה שהקב"ה מרעיף כוחות וכישורים, איש לא היה מסוגל להרים יד או רגל, ואף מי שעושה מעשים שליליים. רק רצון ה` הוא המקיים אדם זה למרות מעשיו הרעים. לא תמיד ברור לנו מדוע נותנת ההשגחה לאותו אדם כוחות לפעול.

יתכן שהדברים נעשים כדי לאפשר את הבחירה החופשית בעולם, ויתכן שמטרתם לטורדו מנחלת העולם הבא. אולם מה שברור למעלה מכל ספק הוא שהקב"ה הוא המחיה והמהווה את כל ההוויה. "אין עוד מלבדו". בכל תופעה, גם בתופעה של התגברות הצד השלילי, ניתן לגלות את יד ה`. זאת ועוד, הן בסופו של דבר יתן אותו אדם את הדין על מעשיו הרעים, וגם מכך יתרבה קידוש שם שמים, כאשר יתברר לעין כל, כי יש אלוקים שופט בארץ.

אדם המתבונן במבט עמוק מבחין בכך מראש. דוגמה קלסית ללקח עקרוני זה ניתן ללמוד מהמאורעות שהתרחשו בתקופת יציאת מצרים. באותה עת עמד פרעה מול עם ישראל שהכריז: "לא ידעתי את ה"`, ומעשיו הרעים תאמו את הכרזתו. ניתן היה לצפות שפרעה ייענש בו במקום על מעשיו ועל הצהרתו, ואילו עם ישראל ישתחרר מיידית מתחת עול השעבוד. אולם לא כך היו פני הדברים. פרעה שהצליח להכביד את עולו על ישראל, למרות המכות שנחתו עליו בזו אחר זו, המשיך להקשות את ליבו.

התרחשותה של תופעה זו עלולה היתה להקשות על קטני אמנה, אולם הקב"ה הודיע למשה (שמות י, א): "כי אני הכבדתי את לבו". כלומר, אם תיטיב להתבונן, תוכל לראות גם במחיצת פרעה הרשע את יד ההשגחה המנהלת את כל מערכות היקום בהתאם לתכניותיה. גם במה שנראה כמרוחק וכמנותק מן השכינה, ניתן לחשוף את נקודת הקדושה המצויה במרכז. ולא עוד, אלא שבמכות שבהן נענש פרעה, הוכח בבירור: "כי אני ה` בקרב הארץ" (שמות ח, י).

לקח זה סומן מראש כאחת המטרות הראשיות שבעטיין הונחתו המכות על פרעה ועל עמו. הקב"ה תכנן תכנית ארוכת טווח לשחרור בני ישראל ולגילוי כבוד ה` בעולם, תכנית זו פעלה ללא כל שינוי עד להסרת עול השעבוד. להשלמת העניין קרא את דברי הרמב"ם בקטע הבא: (רמב"ם תשובה ו הלכה ג): "ואפשר שיחטא אדם חטא גדול או חטאים רבים עד שיתן הדין לפני דיין האמת שיהא הפרעון מזה החוטא על חטאים אלו שעשה ברצונו ומדעתו שמונעין ממנו התשובה ואין מניחין לו רשות לשוב מרשעו כדי שימות ויאבד בחטאו שיעשה".

"הוא שהקב"ה אמר על ידי ישעיהו השמן לב העם הזה וגו`, וכן הוא אומר ויהיו מלעיבים במלאכי האלהים ובוזים דבריו ומתעתעים בנביאיו עד עלות חמת ה` בעמו עד לאין מרפא, כלומר חטאו ברצונם והרבו לפשוע עד שנתחייבו למנוע מהן התשובה שהיא המרפא, לפיכך כתוב בתורה ואני אחזק את לב פרעה, לפי שחטא מעצמו תחלה והרע לישראל הגרים בארצו שנאמר הבה נתחכמה לו, נתן הדין למנוע התשובה ממנו עד שנפרע ממנו, לפיכך חזק הקב"ה את לבו, ולמה היה שולח לו ביד משה ואומר שלח ועשה תשובה וכבר אמר לו הקב"ה אין אתה משלח שנאמר ואתה ועבדיך ידעתי וגו` ואולם בעבור זאת העמדתיך, כדי להודיע לבאי העולם שבזמן שמונע הקב"ה התשובה לחוטא אינו יכול לשוב אלא ימות ברשעו שעשה בתחילה ברצונו".

"וכן סיחון לפי עונות שהיו לו נתחייב למונעו מן התשובה שנאמר כי הקשה ה` אלהיך את רוחו ואמץ את לבבו, וכן הכנענים לפי תועבותיהן מנע מהן התשובה עד שעשו מלחמה עם ישראל, שנאמר כי מאת ה` היתה לחזק את לבם לקראת המלחמה עם ישראל למען החרימם, וכן ישראל בימי אליהו לפי שהרבו לפשוע מנע מאותן המרבים לפשוע תשובה שנאמר ואתה הסבות את לבם אחורנית כלומר מנעת מהן התשובה. נמצאת אומר שלא גזר האל על פרעה להרע לישראל, ולא על סיחון לחטוא בארצו, ולא על הכנענים להתעיב, ולא על ישראל לעבוד עכו"ם אלא כולן חטאו מעצמן וכולן נתחייבו למנוע מהן התשובה". ואני מקווה שכל הספיקות התבהרו. בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה