שאל את הרב - כללי

איך מרגישים חיבור

  • ג' תשרי התשע"ו
אא

שאלה

שלום כבוד הרב, אני מבקשת הרבה על דבר אחד בזמן האחרון, אבל דוקא בעשרת ימי תשובה אני לא מצליחה להרגיש חיבור, להרגיש שה' איתי ממש. אני רוצה לדעת איך ארגיש את זה, ואיך אבקש באמת ואדע על מה לבקש. תודה רבה!

תשובה

לכבוד השואלת, 

סליחה על האיחור בתשובה עקב עומס פניות באתר. 

ענין הרגשת חיבור להקב"ה היא הרגשה עדינה ביותר; גם בדרך כלל לא מרגישים את זה כאשר חושבים על זה או מצפים לזה. 

לכן העצה להרגיש שהקב"ה אתך היא להתפלל על דברים קטנים בכל יום בלשון שלך, ולראות האיך שהקב"ה עונה לך - כאשר תתנהגי בתפלה לפי הכללים הבאים:

 

1. תתפללי בכל יום להקב"ה על דבר קטן וספיסיפי הדרוש לך באותו יום.

 

וזהו בנפרד מהבקשות הגדולות שאולי יש לך מהקב"ה.

כי הרבה פעמים הבקשות הגדולות אינן נענות מיידיות אלא בבוא זמנם (כי הם דורשים הרבה זכיות כדי להענות עליהם, וכל שכן לקדם את זמנם - ולא תמיד יש לאדם כל כך הרבה זכות); משא"כ הדברים הקטנים שנוגעים אלינו בכל יום - כגון שיבוא האטובוס בזמן כדי שלא להתאחר, שלא יהיה תור גדול לשלם את החשבון שצריכים לשלם, שיהיה הטיול שלנו  מוצלח היום ושכל אחד יהנה, וכו' - הם נענים בתוך אותו זמן קרוב שבקשנו עליהם, והתוצאה של דברים כאלו על פי רוב יכולה להגיע באותו יום.

 

תגיד להקב"ה: "רבונו של עולם, אני לא יודע אם אתה נמצא או לא; זה אומר לי כך וזה אומר כך. אבל אני רוצה באמת לדעת עכשיו בשביל עצמי - נעשה "הסכם" רק ביני לבינך. אם אתה באמת כאן, אז אני צריך ...(דבר קטן שאתה צריך לאותו יום); אם אתה שומע אותי , אז אני ממש מבקש ממך שתעזור לי עם זה, ועד סוף היום/השבוע/החודש, תעזור לי שהענין הזה יסתדר לי ביישוב הדעת".

 

2. אח"כ, אחרי שסיימת את תפילתך, אל תחשוב אודות התפלה בכלל, רק תמשיך במשך היום בלי לצפות כלל לתוצאות.

 

והסיבה לכך, כי מקובל אצלינו שעצם הצפייה התמידי לדבר, דוחה (באופן רוחני) את התוצאה מלבוא (מקור: גמרא ברכות לב: וסנהדרין צז.).

 

כלומר, אל תצפה ותחשוב שאם אכן השם באמת שמע את התפילה, אולי הולך להתגשם ברגע הבא התוצאה שבקשת - כי הצפייה האינטנסיבית לעניית התפלה דוחה את התוצאה מלבוא - ואפילו אם בשמים כבר הוחלט להעניק למתפלל את אותה התוצאה. ולכן כדאי לך להסיח את דעתך מאותה בקשה ולעסוק בשאר דברים במשך היום, וכמו שכתוב בגמרא (שם בסנהדרין צז.) שבחינת גאולה באה דוקא ע"י היסח הדעת.

 

3. אח"כ בסוף היום, תשחזר לעצמך את מה שאירע באותו יום - ותנסה להבחין אם אכן נענה תפילתך.

 

וזה הכלל: אם העיקר מה שבקשת אכן נתמלאה, יש לתלות שזה הגיע כתוצאה מזו שהשם ענה לתפלתך - ואפילו אם לא הגיע התוצאה בדיוק כמו שאתה תיארת שיגיע [כי כדי לזכות שהבקשה תיענה בדיוק באותו אופן שהבן אדם תיאר שיבוא, דרוש הרבה זכויות].

 

וכיון שזכית להענות יום אחד, תמשיך עוד יום ועוד, ואחרי שתראה שהקב"ה עונה לך על עיקר בקשתך פעם אחר פעם, לאט לאט תתחזק הידיעה ממציאותו יתברך בקרבך באופן טבעי, וממילא גם הרגשת ההתקרבות שלך להשם תתחזק. וישנם אנשים שנענו כך לא פעם ולא פעמיים, אלא מאות פעמים. ועי"ז תוכל לבנות את הקשר בינך לבין הקב"ה ולהרגיש מזמן לזמן את ההרגשה העדינה של חיבור שהקב"ה שומע לך ונמצא איתך. 

בברכה, 

רב נחום

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה