שאל את הרב - כללי

מיתולוגיה כנענית

  • ג' תשרי התשע"ו
אא

שאלה

נתקלתי בטענה הזויה של אתאיסטים לגבי קיום השם. הטענה היא שהשם הוא או אל אחד מהפנתאון של האלים של המיתולוגיה כנענית (ושהיו עמים שעבדו אותו לפני בני ישראל למשל המדיינים ) או שהשם הוא שילוב של כמה אלים כנענים ( אל הכנעני בגלל הכינוי "אל עליון" , "קנה ארץ", אנכי השומרי ויהו שזה כיבכול האל של המדיינים ואדון שהוא אל מהמיתולוגיה הכנענית ) כמו כן הם טוענים זאת בגלל ההבדל בין השימוש בשם השם בתנ"ך למשל בבראשית א' נאמר אלקים אבל בבראשית ב' ידוד... או שירת הנביאה דברה נאמר ידוד ובתהילים יש מזמור בו יש דמיון לפסוק אחד של שירת דבורה שבו נאמר אלקים. יש לי דרך להפריך את הטענות הללו אבל אני לפי פרשנות שלי ואני לא חושבת שזה מספיק חזק כדי להשתיק. אפשר בבקשה עזרה בעניין ? נמאס לי שמנפנפים בזה כאילו הם יודעים משהו על השם.

תשובה

בס"ד
 
שלום וברכה,
 
אלו היו טענותיהם העתיקות של מבקרי המקרא, אשר ננטשו כיום בידי הממסד המדעי, כי אינן מבוססות על ממצאים.
 
טענה זו מבוססת על בורות. המילה "א-לוהים" במקרא מתארת בעל כח ושררה, ונאמרת אפילו על שופטים ומלכים. ה' אמר על אהרון למשה: " והיה הוא יהיה-לך לפה, ואתה תהיה-לו לאלוהים" (שמות ד).
ה' הוא בעל הכוחות כולם, ולכן הוא נקרא בשם "א-לוהים". אך זהו תואר לכוחו ואדנותו עלינו, ולא שמו. בספר בראשית ב', נקרא ה' בתואר: "ה' הא-לוהים", ביטוי המוכיח כי המילה "א-לוהים" היא תואר הנוסף לשמו.
 
כולנו צאצאי נח, היוצאים מן האדם הראשון שהכיר את ה'. ועל כן הרבה עמים תיארו את ה' האחד שעומד מאחורי כל הכוחות כולם.
 
כמה עובדות שכדאי לדעת על ביקורת המקרא:
1. ביקורת המקרא נוצרה בגרמניה, בידי אנשים שלא הכירו את השפה העברית, וגם לא התעניינו להכיר את המקרא באמת. מטרתם היתה לנגח ולהסית. למעשה, היא נהגתה בידי גרמנים לפני השואה, בתקופה שבה המציאו את תורת הגזע נגד העם היהודי. ביקורת המקרא היתה נסיון נוסף לטעון שעם ישראל הוא עם של נוכלים ושקרנים.
2. ביקורת המקרא ננטשה בעשרים השנים האחרונות מעולם המדע - בשל מספר סיבות: האחת, כי עד עצם היום הזה לא נמצאה אפילו ראיה ארכיאולוגית אחת לתורת התעודות (כלומר, לא נמצאה אפילו תעודה אחת שתוכל לתמוך בטענה שהמקרא הורכב בתקופות שונות וכדו'). ושנית, מכיוון שאף מבקר מקרא לא הצליח עד היום לחלק את התורה לתעודות שונות, ועל כל נסיון שכזה ישנם אינספור מחלוקות בין מבקרי מקרא שונים על אותם מקורות עצמם בתורה. במילים אחרות, התורה לא באמת ניתנת לחלוקה שכזו. אפילו הנסיון לחלק את המקרא לפי השימוש בשמות (כמו א-לוהים, ה', וא-דוני) מוביל לכישלון, כי בפרקים רבים מופיעים כינויים שסותרים את ביקורת המקרא כמו "ה' הא-לוהים", "ה' א-דוני" וכדו'.
3. כיום אין מלמדים יותר את ביקורת המקרא באוניברסיטאות. היא ננטשה בידי המדע, וחוקרי מקרא בני ימינו מודים שלא ניתן לחלק את המקרא לתעודות.
4. למרות הנאמר, אתאיסטים רבים באינטרנט ובתקשורת מרשים לעצמם לתאר את ביקורת המקרא כתיאוריה ליגיטימית בקרב חוקרי מקרא, ומנסים לקדם תיאוריה עתיקה זו, שאבד עליה הכלח.
  
נ.ב.
אין טעם להתווכח עם המסיתים נגד התורה. יש להשיב ולעזור רק למי שבאמת מתעניינים, מתוך סקרנות אמיתית, ובמטרה לדעת את האמת.
נא חפשי בגוגל את המילים "שיחה גורלית", וקראי דו-שיח מעניין עם אתאיסט.
  
בברכה,
דניאל בלס

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה