הלכות ומנהגים

יחס בין יהודי לגוי לגבי השבת אבידה

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

צוות הידברות שלום רב, אמר לי חבר (תלמיד ישיבה) שאם לדוגמא אני קונה ממכולת של גוי והגוי טעה בעודף שנתן לי והחזיר לי יותר ממה שמגיע לי אסור לי להגיד לו שהוא טעה. או דוגמא נוספת, אם יש לי חבר טוב אבל נוצרי מהשירות הצבאי והוא עובר לידי ונפלו לו נניח 1000 שקלים אז אסור לי להגיד לו שנפל לו כסף. האם זה נכון ואם כן, איך זה יכול להיות הרי התורה כל כך מחנכת למוסר ולאהבת האדם ומה זה משנה גוי או יהודי ואני מתכוון מבחינת היחס שבין אדם לחברו. אשמח לקבל תשובה למייל. בתודה מראש.

תשובה

שלום וברכה

כך כתב אחד מגדולי הראשונים בספרו "ספר מצוות גדול" [חלק מצות עשה - מצוה עד]:

"מצות עשה להשיב אבידה לישראל שנאמר השב תשיבם לאחיך ודרשינן במסכת עבודה זרה פרק שני (כו, ב) לכל אבידת אחיך לרבות המשומד הלכך אפילו היה הבעל אבדה רשע ואוכל נבלות לתאבון וכיוצא בו מצוה להשיב לו אבדתו, ...ובפרק הגוזל בתרא (קיג, ב) תניא רבי פנחס בן יאיר אומר במקום שיש חילול השם חייב להחזיר אבדת גוי עובדי עבודה זרה כאבדת ישראל".

"וכבר דרשתי לגלות ירושלים אשר בספרד ולשאר גלויות אדום כי עתה שהאריך הגלות יותר מדאי יש לישראל להבדיל מהבלי העולם ולאחוז בחותמו של הקב"ה שהוא אמת ושלא לשקר לא לישראל ולא לגוים, ולא להטעותם בשום ענין, ולקדש עצמם אף במותר להם שנאמר (צפניה ג, יג) שארית ישראל לא יעשו עולה ולא ידברו כזב ולא ימצא בפיהם לשון תרמית, וכשיבוא הקב"ה להושיעם יאמרו הגויים בדין עשה כי הם אנשי אמת ותורת אמת בפיהם, אבל אם יתנהגו עם הגויים ברמאות יאמרו ראו מה עשה הקב"ה שבחר לחלקו גנבים ורמאים".

"ועוד כתוב (הושע ב, כה) וזרעתיה לי בארץ כלום זורע אדם כור אחד אלא למצוא כמה כורים כך זורע הקב"ה ישראל בארצות כדי שיתווספו עליהם גרים, וכל זמן שהם מתנהגים בהם ברמאות מי ידבק בהם? והרי הקפיד הקב"ה על גזל הרשעים שנאמר (בראשית ו, יא) ותמלא הארץ חמס".

"עוד אני מביא ראיה מירושלמי דפרק אלו מציאות (ה"ה) שאומר שם רבנן קנו מגויים כרי אחד של חיטים, ומצאו שם צרור מטבעות והחזירום, ואמרו הגוים ברוך הוא אלוהיהם של היהודים, וכיוצא בזה מספר שם מעשים הרבה מאבדת הגוים שהחזירום מפני קידוש השם".

בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה