חברה והשקפה

פגיעה באחרים

  • ד' תשרי התשע"ו
אא

שאלה

-ידבר עמים תחתינו...ולאומים תחת רגלינו... -שלא עשנו כגויי הארצות...ולא שמנו כמשפחות האדמה... -שהם משתחוים להבל וריק... מדוע לפגוע בדתות ובעמים אחרים...

תשובה

שלום וברכה,
 
ספר התורה הינו הספר הכי מודפס ומפורסם ומשפיע בכדור הארץ. אך זה לא תמיד היה המצב. אני מאמין שכאשר כתבת תגובה זו, חשבת על העמים המתורבתים שחיים בימינו, אשר מזמן למדו על תורתנו הקדושה, שמעו על עשרת הדיברות, וחוקקו הרבה חוקים בהתאם למוסר התורה. אך זה לא תמיד היה המצב בעולם.
 
בספר ויקרא (פרק יט) תמצא את רשימת החטאים החמורים של העמים הקדומים, עובדי האלילים, אשר כללו רצח ילדים, גילוי עריות בין בני משפחה, הקרבת אנשים על המזבח, אכילת איברים של בהמות וחיות בעודן בחיים, סחר בילדים, זימה המונית, ועוד מעשי תועבה שלא העלת על דעתך.
גם המחקר הארכיאולוגי מגלה לנו על הרמה המוסרית הירודה של העמים האליליים הקדומים. על מקדשי זימה המונים שהקימו, על רצח אינספור אנשים על המזבח, והתעלמות מחוקי מוסר בסיסיים שבין אדם לחבירו.
 
בימינו מדינות המזרח, כמו גם מדינות נוצריות באירופה ואמריקה - כבר קיבלו עליהם יסודות ומוסר מתורתנו הקדושה, ולכן אתה מוצא בהם התנהגות מוסרית בסיסית, בתי-דינים, עזרה לעניים וכדו'. אך העמים הקדומים היו משוללים יסודות אלה, ולכן ה' נתן לנו את הארץ על חשבונם.
 
גם בימינו אנו מוצאים עוולות מוסריות ברחבי העולם, אשר מקורם בנסיון להשליט את רצון האדם החייתי על מטרת הבריאה, כגון הריגת מיליוני עוברים בכל שנה מסיבות כלכליות, ולאחרונה המתות "חסד", תופעה שהתחילה בחולים סופניים וכעת פותחת פתח לזלזול בחיי אדם.
 
ובמענה לשאלתך,
אין המטרה של פסוקים אלה לפגוע ברגשותיהם של עמים אחרים, אלא מטרתם היא להזכיר לנו את יעודנו האמיתי בעולם, כדי שלא נשוב ונידמה לאותם עמים. כי עם ישראל תמיד היה מיעוט בעולם, והוא באופן טבעי נמשך להידמות בתרבותו לרוב הכולל של בני האדם. על כן התורה מדגישה את חובת היהודי בעולמו, להיות אור לגויים, להתרומם מעל היצרים החייתים ושקרי העולם הזה, ולהודות על כך מידי יום. היהודי צריך לזכור ולהזכיר שהוא אינו מוכן להיות פרא אדם. שהוא אינו כגויי הארצות. "עם לבדד ישכון ובגויים לא יתחשב" ()
 
הפסוק "ידבר עמים תחתינו ולאמים תחת רגלינו" (תהילים מז) מדבר לטובת העמים הגויים, ומספר לנו כי באחרית הימים יזכו הגויים להיות תחת חוקי המשפט של התורה, ועל כן ה' ירחם עליהם והם ינצלו מעונש (ראה רש"י על הפסוק, זו הכוונה במילה "תחתינו"). אין הכוונה בפסוק זה לתאר מושג של עבדות או ניצול חלילה. הנביאים הרי הבטיחו שבבוא הגאולה כל הגויים יבואו לעבוד את ה' בשמחה: "כי אז אהפוך אל עמים שפה ברורה לקרוא כולם בשם הוי"ה לעבדו שכם אחד" (צפניה ג')
 
כדי להכיר את ההבדל שבין תורת ישראל לבין כל דת אחרת, להתחזק באמונה, ולהבין את משמעות החיים, אני ממליץ לך לקרוא את החוברת "שיחה גורלית". לקריאת החוברת נא חפש בגוגל את המילים "שיחה גורלית".
 
בברכה,
דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה