אמונה
איך מתגברים על יצר הקנאה
- כ"ה אדר א' התשע"ד
שאלה
בתקופה האחרונה אני מרגישה כולי אכול קנאה מהצלחת החברות שלי, איך אפשר להתגבר על זה.
תשובה
שלום וברכה
בנוסח הברכה שתקנו חז"ל על ראיית האילנות המלבלבים בחודש ניסן, אומרים כך: בָּרוּךְ אַתָּה ה` אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם שֶׁלֹּא חִסַּר בְּעוֹלָמוֹ דָבָר, וּבָרָא בוֹ בְּרִיוֹת טוֹבוֹת וְאִילָנוֹת טוֹבִים לְהַנּוֹת בָּהֶם בְּנֵי אָדָם, ופירושו כשמתבוננים בפלאי הבריאה האילנות המלבלבות והבריאות הנפלאות מודים להקב"ה שלא חיסר בעולמו דבר, וברא בו בריות טובות להנות בהם בני אדם, אולם אין המכוון רק על אילנות יפים ודגים וחיות מעניינות אלא גם על מה שברא בני אדם טובים בריות טובות מודים ומשבחים להקב"ה, שלא חיסר בעולמו דבר, ולכאו` יש להקשות הרי בברכת בורא נפשות אומרים הפוך בורא נפשות רבות "וחסרונן",
היינו שהקב"ה ברא חסרונות לבני אדם, וכאן אומרים שלא חיסר בעולמו דבר, אכן כך הוא באנשים פרטיים ישנן הרבה חסרונות, בורא נפשות רבות וחסרונן כל נפש ונפש וחסרונה, אולם "בעולמו לא חיסר דבר" כי למען בנין העולם הקב"ה זקוק לזה בכוחותיו, ולזה בכוחותיו, וזהו פאר הבריאה שאני לא יכול מה שחברי יכול, אולי היה כל אחד כליל המעלות לא היה אפשר לבנות עולם שלא חיסר בעולמו דבר.
כשבני אדם מבינים שכל העולם בריאה אחת מושלמת מהבורא ברוך הוא וכולם רק ברגים במכונה הכללית אחד הוא בורג קטן והשני בורג גדול, לא שייך שאחד יקנא את השני ומעלותיו, אין קנאה ואין שנאה, שלא חיסר בעולמו דבר, וברא בו בריות טובות, כל אחד והתפקיד שלו, כמו אילנות טובות, כל אחד והפירות שלי התפוחים על עץ זה והתפוזים על עץ ההוא. המקובלים מגלים שנשמתו של אדם הראשון היה כלולה מכל הנשמות וכולנו היינו אצלו, אלא שהשתלשלות הענינים אחר כך תלוי באיזה מקום היה כל אחד בנשמת אדה"ר, למשל אומר דוגמא אחת מה שהאר"י ז"ל מגלה היה לנו שני גדולי עולם הרמב"ן והרמב"ם והרמב"ן היה גם מקובל גדול והרמב"ם לא, וגילה האר"י ז"ל שהטעם לזה הוא כי הרמב"ם היה מן הצד השמאלית והרמב"ן מן הצד הימני, וכיצד יקנא הרמב"ם את הרמב"ן על מה שלא זכה לקבלה, הלא הוא פאה שמאלית,
וכן הוא אצל כל אחד ואחד, וכשמתבוננים בזה שבעצם כולנו בנין אחד שבדרך כלל הוא מצב "שלא חיסר בעולמו דבר", הרי זה מופרך ואפי` אבסורד שרוצים להיות עם מעלות של החבר, כמו שיד שמאל רוצה להיות אוזן ימין, הרי אם כן יהיה בעל מום לא עלינו, וכן הוא בכל מי שרוצה למלא את התפקיד של ההוא הוא מחסר בעולמו של הקב"ה ועושה ח"ו שלא יהיו מעשיו מושלמים, ולא נוכל ח"ו לברך את הברכה של חודש ניסן "שלא חיסר בעולמו דבר וברא בו בריות טובות".
בהצלחה - מנשה ישראל
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il