חברה והשקפה
תנורו של עכנאי--->
- ט' תשרי התשע"ו
שאלה
שלום הרב, למדתי את הסיפור תנורו של עכנאי בראש השנה ועלו לי שלשה שאלות. א. מדוע נידו אותו, אנו מוצאים הרבה מחלוקות בין תנאים ולא עשו צעד כזה. ב. מדוע הביאו את כל מה שטיהר עד היום וטימאו אותם, הרי כל אחד פוסק לפי הרב שלו, ולא מצינו שזה בעיה. כמו בית שמאי ובית הילל שחלקו בהרבה דברים ולא נמנעו מלהתחתן זה בזה. ג. כשבא גל על רבו גמליאל לטובעו אמר רבן גמליאל שלא עשה את זה לכבודו שלו אלא שלא ירבו מחלוקות בישראל, אז הקב"ה לא ידע את זה כשהביא עליו את הגל? איך אמירתו של רבן גמליאל שינתה משהו? בתודה רבה מראש
תשובה
שלום וברכה
מאחר ורבי אליעזר רצה ללכת נגד הכלל של אחרי רבים להטות שהוא הכלל שעליו מבוסס כל התורה כולה.
לאחר שנקבעה הלכה כדברי אחד אסור לשני לנהוג בצורה שונה ולכן טימאו את כל אשר טיהר ר' אליעזר בתנור מסוג זה וכדברי רש"י.
מן השמים רצו להעיר את ליבו של רבן גמליאל שגדלותו של רבי אליעזר לא השתנתה ולכן היה גל שבא כביכול להטביעו כדי שיבין שבאים לתבוע את כבודו של רבבי אליעזר הגדול, רבן גמליאל הצטדק בבית דין של מעלה כי כך הוא בית דינו של בורא עולם זה טוען וזה עונה והדין נפסק. את ההבנה שהגל בא לכבודו של רבי אליעזר וכן התשובה שעלתה על לב של רבן גמליאל היו מיד ה' שהכניס את כל הדברים בליבו כדי להצדיק את דינו בבית דין של מעלה.
בברכה,
בנימין שמואלי
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il