שאל את הרב - כללי

מה תורת הסוד אומרת לגבי אדם שמאלי ("איטר יד ימינו")

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום רב התורה מציינת לפעמים כי איש כזה או אחר היינו שמאלי (איטר יד ימין). מכיוון שאין אף מילה מיותרת בתורה אני שואל את עצמי מה חשיבות מצאה התורה לציין זאת האם תורת הסוד מגלה לנו משהו בנוגע לאנשים שמאליים בברכת חיזקו ואימצו

תשובה

שלום וברכה

למיטב ידיעתי זה מופיע בנביאים שני פעמים, ושניהם בספר שופטים, בפרק ג פסוק טו כתוב:

וַיִּזְעֲקוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶל ה` וַיָּקֶם ה` לָהֶם מוֹשִׁיעַ אֶת אֵהוּד בֶּן גֵּרָא אִישׁ אִטֵּר יַד יְמִינוֹ.

ותירגם יונתן גבר גמיד יד ימיניה. ופי` רש"י שכל גמיד בלשון ארמי הוא דבר כווץ מחמת חולי. ולכן לא היה שולט ביד ימינו, ובלשון עברי אטר אטום כמו אל תאטר עלי באר פיה אטום ביד ימינו שלא היה שולט בה.

ופי` ברלב"ג ומצודות: שבתחבולות עשה לו מלחמה, שבמה שהיה אטר יד ימינו ביאר הסיבה שלא נשמר מלך מואב מחרב אהוד, לפי שהיה שמאלי, ולכן תלה את החרב בירך ימין להיות נוח לו לאחזה בשמאלו הפוך משאר בני אדם, ולכן לא היה נראה בירך השמאל דבר בולט מתחת למדיו, ולזה לא הרגיש עגלון בחרב שברשותו, כי לא חשב שהוא שמאלי.

אולם לפי` רש"י שהיה כווץ וניכר מומו בימינו בוודאי ידע שהוא שמאלי, אלא שלא חשש שבעל מום חלש כזה שאינו שמאלי בטבע אלא לסיבת חיסרון הימין, וא"כ הוא כנראה חלש בשמאלו ככל אדם, ולא חשש פן ישלוף איש אשר כזה חרב להרגו.

ודוקא איש כזה נבחר להציל את ישראל כי אין מעצור לה` להושיע, ואם ירצה יוכל גם משותק להושיע, ומבלעדי עזרתו גם מחנה גבורים לא יוכל לנוע.

ובכתבי הגאון הקדוש רמ"ד וואלי כתב שמשום כך בחר הקב"ה באהוד לשופט להודיע ולהתוודע כי לה` הישועה כי הכל שוים אצלו, והוא הנותן כח לכולם, ואדרבה יותר טוב לשלוח ישועת ישראל ביד איש אשר לא יתפתו ח"ו אפי` רגע אחד כי כוחו ועוצם ידו עשה את החיל הזה.

והמקובלים מסבירים כי בימים ההם הגבירו בני ישראל את כח ההתנגדות של הקדושה המרומזת בצד שמאל על ידי החטאים, ולכן השופט אהוד כשבא להושיעם הבינו כי במעשיהם הגבירו כח השמאל, ותפקידו היה במה שהחזיר ישראל בתשובה לבטל כח השמאל ולהגביר הימין.

פירוש מחודש ראיתי בילקוט מעם לועז שאיטר הכתוב בנביאים פירושו: אדם מלומד מלחמה שלמד עצמו להשתמש בשמאלו כבימינו, ותועלת הוא בשעת מלחמה.

ומובן לכאו` כך מהכתוב במלחמת פילגש בגבעה (כ טז) מִכֹּל הָעָם הַזֶּה שְׁבַע מֵאוֹת אִישׁ בָּחוּר אִטֵּר יַד יְמִינוֹ כָּל זֶה קוֹלֵעַ בָּאֶבֶן אֶל הַשַּׂעֲרָה וְלֹא יַחֲטִא: ומשמע שהאנשים האיטרים היו גבורים מפורסמים.

אבל כאמור, זהו לא הדעה הכללית בפירוש הכתובים.

בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה