אמונה

אמונה בילדים

  • כ"ח תשרי התשע"ו
אא

שאלה

שלום רב, אשמח לקבל הכוונה למקורות מהם ניתן ללמוד(גם בתוך האתר) כיצד להשיב לילדה ב 9 (בית דתי) ששואלת שאלות אמונה ברמה מאוד גבוהה . שאלות לדוגמא: איך מוכיחים שיש אלוקים? מי החליט שקוראים לו אלוקים ולא שם אחר? למה קורים דברים רעים גם למי שדתי? תודה מראש

תשובה

בס"ד
 
שלום וברכה,
 
ההוכחה הפשוטה למציאות הבורא, היא מהעובדה שהיקום מורכב מאוד, גאוני בתחכומו, וגדולי המדענים נחשבים חכמים גדולים רק בשל מקצת הבנתם בחוכמה שיש ביקום הזה. ומכאן תסביר לה שמי שיצר את היקום שלנו אינו יכול להיות מקרה, אלא הוא חכם ובעל כוונה, ובוודאי הרבה הרבה יותר חכם מאיינשטיין.
 
ואם היא מעמיקה, תוכל לנסות לשאול את בתך: "מנין אנו יודעים שלמשהו חייב להיות בורא?", קח לדוגמה כוס מים שמונחת על השולחן, ושאל אותה: "אולי היא קיימת מנצח נצחים? מה גורם לך לחשוב שיש לכוס הזו יוצר?"
הסבר לה לבסוף שהתשובה לכך היא: "הכוס הזו מוגבלת. יש לה צורה, יש לה גודל ומשקל. דבר זה מוכיח שעומדת מאחוריה סיבה, מישהו שקבע שהכוס הזו תהיה בדיוק בצורה הזו ובגודל הזה". באותה מידה תוכל לשאול, "מדוע יש ביד שלי חמש אצבעות, ולא שש או ארבע?" השאלה עצמה מוכיחה שיש סיבה שיצרה אותי, שקיים גורם שקבע את מספר האצבעות ביד שלי.
 
יצאנו למדים שכל דבר שהוא מוגבל, חייב להיות לו מגביל שיצר אותו, שקבע שהוא יהיה בדיוק כך ולא אחרת. אם אפשר לשאול על משהו "מדוע זה כך ולא אחרת" - מוכרח שיש לו בורא. מה שמוכיח שלעולם שלנו יש בורא: העולם שבו אנו חיים, הוא חומרי ומוגבל, מה שמוכיח שיש בורא שהגדיר את חוקי הטבע של היקום וקבע כיצד יראה עולמנו.
כעת, מדוע אי אפשר לשאול אותה שאלה על אלוקים?
התשובה: בגלל שלאלוקים אין צורה. אם אלוקים היה בעל-גוף עם ידיים ורגליים, אז הוא היה מוגבל, ואז היה ניתן לשאול מי יצר אותו, מי הגביל אותו וקבע שיהיו לו דווקא שתי ידיים ושתי רגליים? בדיוק כפי שאנו שואלים מי הגביל אותנו, כך היינו שואלים מי הגביל אותו. אלא שלאלוקים אין גוף, אין לו צורה גודל או כמות, כי הוא אינסופי. על כן הוא לא צריך שיהיה לו מגביל שיברא אותו. כך אמרו חז"ל על הבורא יתברך: "הוא מקומו של עולם, ואין העולם מקומו" (בראשית רבה, סח). במילים אחרות, כל העולם קיים בתוך המציאות של אלוקים. אלוקים הוא למעשה המציאות האמיתית, כי הוא הדבר היחיד שאיננו מוגבל, הוא האינסוף האמיתי, וכולנו בעצם נמצאים וחיים בתוך מציאותו.
 
לסיכום: מכיוון שאלוקים איננו חומרי, אין לו גבולות. הוא אינסופי, הוא נצחי כי הוא לא מוגבל למקום ולזמן, כך שהוא אינו משתנה, אין לו התחלה מכו שאין לו סוף, והוא אינו צריך יוצר שיברא אותו בנקודת זמן מסויימת או יגבילו.
 
  
אנו קוראים לבוראנו בשם "אלוקים", בגלל שהמילה אלוקים פירושה המילולי הוא: "בעל הכוחות כוחות". וכך התורה שמסר מלמדת אותנו לכנותו.
 
דברים רעים קורים בעולם - כי כולנו נשמות בתוך גוף, והקב"ה הוריד אותנו לעולם, והוא מנסה אותנו לראות אם נהיה אנשים טובים או רעים (אפשר להשתמש בדוגמה של נסיון העקידה של אברהם). כל הנסיונות נועדו כדי שנעמוד בהן באומץ, ונהיה גיבורים למרות הקשיים ולמרות הצער, ובזכות זאת נזכה לשכר נצחי ואדיר פי כמה וכמה בעולם הבא, כי הקב"ה רוצה להטיב איתנו בסוף התהליך. ואנשים סובלים בגלל חשבונות נסתרים בנשמות שלהם - עוד לפני שירדו לעולם, וייסורים אלה נקבעו בעבורם ונועדו לתקן אותם ולהביאם לשלמות (קשה להסביר יותר מזה, כי ספק גדול אם בתך תהיה בשלה לרעיון של "גלגולי נשמות").
 
לגבי שאלות אלו ונוספות, אני מציע שתקרא את החוברת "שיחה גורלית" לעצמך, ואחר כך תנסה לתרגם לילדה מספר רעיונות משם בשפה שהיא תוכל להבין. לקריאת החוברת, חפש בגוגל את המילים "שיחה גורלית". בהצלחה.
 
נ.ב.
האם בתך מכירה את "עולם הילדים" של הידברות? מומלץ לבקר:
בברכה,
דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה