אמונה

למה יש כל כך הרבה ספרי הלכה

  • כ"ח תשרי התשע"ו
אא

שאלה

שלום כבוד הרב, כידוע, בתורה שבכתב ושבעל פה כתוב כל מה שמותר, אסור וחובה לעשות (תרי"ג מצוות שמתחלקות לרמ"ח מצוות עשה ולשס"ה מצוות לא תעשה). אם כך אז למה בחנויות של ספרי קודש ישנם כל כך הרבה ספרי הלכה? אני מכיר כמה וכמה ספרים: ארבעה טורים, ערוך השולחן, שולחן ערוך, קיצור שולחן ערוך, משנה ברורה, הלכה ברורה, אליה רבה, חזון עובדיה, הבן איש חי, ילקוט יוסף ועוד ועוד... אבל לכאורה אם כל מה שמותר, אסור וחובה לעשות כבר כתוב בחמשת חומשי תורה, במשנה ובתלמוד אז היינו אמורים למצוא בחנויות מקסימום 3-4 ספרי הלכה שמסכמים מה מותר, אסור וחובה לעשות (חוץ מהלכות טהרת המשפחה שזה נושא מורכב בפני עצמו ויש עליו ספרים מיוחדים). אבל למעשה בפועל יש הרבה יותר ואני לא מבין למה. אני שואל את השאלה הזאת בהנחה שכל מה שכתוב בכל ספרי ההלכה למיניהם זה מה מותר, אסור וחובה ליהודי/ה לעשות ואולי גם מובאים בהם המחלוקות בין הפוסקים. אני מקווה מאוד שניסחתי את השאלה בצורה מספיק ברורה. אשמח לקבל תשובה מפורטת.

תשובה

שלום וברכה,
 
תחילה, חשוב שתקרא את המאמר הבא:
 
התורה שבכתב ושבעל פה אכן מספקת לנו את כל כללי ההלכה הנצחיים לכל הדורות. אלא בתורה שה' נתן הוא ציווה עלינו לשמוע לחכמים בכל שאלה שתתחדש לנו: ""ועשית ככל אשר יורוך, על פי התורה אשר יורוך... לא תסור מדבריהם ימין ושמאל".
בלעדי החכמים, לא היינו יודעים כיום האם מותר או אסור להדליק נורת חשמל בשבת, ואינספור הלכות שדורשים שיקול דעת וידע נרחב במקורות. לשם כך יש לנו רבנים גדולי ישראל בכל דור שפוסקים את ההלכה.
חשוב להבהיר שהחכמים לא "ממציאים" הלכות חלילה, אלא קובעים תקנות וגדרים להלכות קיימות, ולכן יש מצוות שנקראות "מצוות דרבנן" (כלומר מצוות שפסקו החכמים לשמירת התורה), ומצוות שנקראות בשם "מצוות דאורייתא" (כלומר מצוות שהצטוונו בהן כבר במתן תורה).
 
הכללים שהתורה נתנה לנו נידונו בגמרא ובפוסקים, והם מלמדים את הרבנים שבכל דור כיצד לפסוק הלכות בסיטואציות שונות ומיוחדות. ישנן הלכות שדורשות התייחסות מחודשת בכל דור, כמו לדוגמה נסיעה ברכב בשבת, או מערכת השקייה אוטומטית, או שעון שבת, ענייני חברות ועסקים שאולי סותרים דיני תורה וכדו' וכדו'. על כן הרבנים צריכים לפסוק באמצעות הכללים ההלכתיים שקיבלנו דינים רבים מתוך הגמרא וספרי הפוסקים. הרבה ספרי הלכה נכתבו על הסברת הדינים הללו, ועל מחלוקות שהיו במשך הדורות לגבי פרטי הדינים. רבנים שפוסקים דינים על נורת חשמל או פלטה חשמלית יורדים לעומק הסוגיה, ומסבירים בדיוק כיצד נבנה מעגל חשמלי, כיצד שעון שבת בנוי וכו' וכו' כדי להוכיח את דבריהם מדין תורה.
 
גם חשוב להבהיר שכל המחלוקות בחז"ל עוסקות תמיד בפרטים הקטנים, ולא בעיקרים שמוסכמים בפי כל. הדבר דומה לעץ שיש לו גזע גדול ועצום, רק שמתפצלים ממנו ענפים שונים. כך גם התורה שבעל פה היתה מקובלת וידועה לכל חז"ל, והמחלוקות היו רק בהבנת הפרטים הקטנים שנוגעים למצוות. אנא ראה כאן את ההסבר המלא:
https://www.hidabroot.org/he/article/82826
 במשך הדורות נוצרו מנהגים רבים, וקהילות שנוהגות על פי חומרות שקיבלו על עצמם מדורי דורות (כמו לדוגמה איסור קטניות בפסח בקרב בני אשכנז). ולכן ישנם ספרי הלכה שונים, שפוסקים הלכות לקהילות שלהם לפי ההנהגות המקובלות בהן. אולם חשוב ללמוד את כולם ולהכיר את כולם, כי אלו ואלו דברי אלוקים חיים, וכל לימוד של ההלכה מקדם אותנו בהבנת רצונו של ה' ועומק מצוותיו.
 
זהו היופי של התורה, שהיא רחבה מיני ים, ושיש בה עומק רב. הקב"ה רצה שהרבנים יעמיקו בתורתו ובמצוותיו, וילמדו שיטות לחומרא ולקולא, יחלקו ויפסקו הלכות לכל דור על פי התורה.
 
אך אם אתה מרגיש שאתה "מסתבך" עם ספרי הלכה רבים, מומלץ שתשיג את הספרים "ילקוט יוסף" אשר מבארים את ההלכות בצורה פשוטה ושווה לכל נפש בדורנו. כמו כן, תוכל להתייעץ בעניין בקו המתחזקים של הידברות, אשר ישמחו להדריך אותך: 03-6106061
 
להבנה נוספת של נושא תורה שבעל פה, ותשובות לשאלות רבות באמונה, נא חפש בגוגל את המילים "שיחה גורלית". בהצלחה!
 
בברכה,
דניאל בלס

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה