שאל את הרב - כללי

קושי בחזרה בתשובה

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום רב אני בת 21, חזרתי בתשובה לפני כשנתיים, אני לומדת במדרשייה חרדית בצפון. העניין הוא שאני לא מוצאת את עצמי בעולם החרדי ועדיין יש לי ספיקות לפעמים בדרך שבחרתי, הכתבות היפות שיש בהדברות מעוררות את הרצון להתקרב- להרגיש קרבה לאלוקים. אבל למרות שכבר שנתיים אני מקיימת מצוות, אני לא מרגישה קרבה כמעט..ואולי פחות ממה שהרגשתי בהתחלה. החיים כיהודיה נראים לי קשים בתכלית, השם ברא עולם יפה שמושך ומפתה אך הרבה דברים אי אפשר, הרבה פעמים גם כואב לחשוב שאם בוחרים בדרך אחרת, זה עלול להביא שואה..כי זה מה שקרה בשואה בעצם..השם כביכול מכריח אותנו לבוא לעולם זה, ואם לא נעשה רצונו נגזר עלינו חיים של סבל נוראי וזוועות שאי אפשר לדמיין כמו שהיה בשואה..למה השם פועל בצורה כה מפחידה אני לא מבינה למה לא הגעתי לאושר שמובטח לחוזר בתשובה ולעיתים אני נזכרת בדברים שאומרים החילונים- שהחרדים מראים לך בהתחלה עולם יפה אך אחכ מתגלה שאתה נמצא בתוך העולם הדתי ואי אפשר לצאת והעולם הזה לא מה שהבטיחו.. לעיתים כשאני בתקופה שאין לי עיסוק (עבודהלימודים) אני חוזרת לחשוב מחשבות כמו פעם- בשביל מה לחיות ומה התכלית..אני לא מבינה למה עדיין זה מופיע לי אם אני כבר בדרך הנכונה ומדוע ככל שאני יותר שומרת מצוות אני פחות מסוגלת להתפלל (לא רק 18, אלא אפילו במילים שלי) ופחות מרגישה קרבת אלוקים הרי אני אמורה להיות מאושרת.. אשמח לקבל תשובה, תודה רבה על הסיוע והעזרה! שה` יברך אתכם בכל טוב.

תשובה

שלום וברכה

א. כל אדם יש לו עליות וירידות בעבודת ה`, ולפעמים הוא שרוי במין אטימות שעליו לעבוד את ה` מתוך הסתר פניו של הבורא.

אין ההסתר אלא קדם את האדם יותר וכמו שאמר הבעש"ט על הפסוק בתהילים, הוא ינהגינו עלמות- כתינוק. וביאר הבעש"ט, שה` נוהג עימנו כתינוק, הלומד ללכת, דהיינו, שכמו שילד הלומד ללכת, אביו מחזיקו בידו, ובאמצע ההליכה, עזבו אביו, לראות אם הילד הולך לבדו, ואין האב נעלם אז, אלא מצפה לראות אם בנו יכול ללכת לבדו.

כן הדבר בהנהגת ה` עם האדם, בראשית דרכו של האדם אל בוראו, אוחזו הקב"ה בידיו, ומדריכו בדרכו, ולאחר תקופה מסוימת עוזבו מעט, לראות אם יוכל להלך לבדו, ואין להיבהל,
וכאשר עמד האדם בנסיון והמשיך ללכת בכוחות עצמו, אין קץ לתענוג אשר נגרם להקב"ה, וה` משפיע על האדם עוד ועוד, ועולה האדם לדרגה גבוהה יותר.

עוד יש להביא את אשר כתב בספר עבודת ישראל פר` שמיני וז"ל

שאני בעצמי פעם אחד ראיתי הריב"ש ז"ל בחלום ושאלתי אותו מפני מה בתחלת עבודתי כאשר נכנסתי אל הצדיקים ללמוד ממעשיהם והרגלתי את עצמי לעבוד השי"ת הרגשתי בעצמי שינוי לטובה מיום אל יום בעסק התורה לשמה ובכוונת התפלה ושאר מעשים, ועתה אינני מרגיש כלל השינוי ונדמה לי כמו יום אתמול כן היום וכמו כן יום מחר, והשיב לי בדרך משל, כשהתינוק לומד א` ב` או סידור או חומש מידי יום ביומו ניכר השינוי בו שלומד יותר ממה שלמד אתמול, למשל בשבוע העבר למד פרשה א` חומש ועתה לומד ב` פרשיות וכיוצא בו. מה שאין כן אם הולך ומתגדל ולומד בעצמו גמרא עם הפוסקים והוא מפולפל גדול אין ניכר בו שינוי יום מיומו. אמנם לפי ראות עיני השכל בודאי מה שהאדם נעתק בגדלותו יום מיומו במדרגה הוא גדול אלף אלפים ככל המדרגות שהתינוק נעתק בכל השנה, כי המה בקטנות עכ"ל
.
עוד יש לך לדעת שאין האדם יכול לעמוד במקום אחד, או יעלה או ירד, ואם לא מנסים להתקדם מתחילים בנסיגה, היצר לא יושן, וכשאנחנו עוצרים מעט בהתקדמותינו, הוא ינסה להסיג אותנו אחור,

והעצה לכך היא לקבוע שיעור בספרי הלכה ומוסר, דבר המעורר את האדם לחשוב על בוראו, לבל ישכח מעבודת ה`, וזה סגולה בדוקה להתגברות על ענין זה.

ההתישנות בעבודת ה` הוא גורם נוסף להיחלשותו הרוחנית של האדם, וגם לכך העצה כנ"ל. ע"י הלימוד יתחדשו לך הדברים שוב ושוב, עד שתעלי מעלה מעלה בדרך העולה בית קל, ללא הפסקה.

מומלץ מאוד ללמוד בספרי הרב פינקוס, בנושא תפילה, או בכל נושא אחר, והדבר ילהיב אותך מחדש, לעבודת בוראינו.

ב. אין לעבוד את ה` מחמת פחד ומחתת איומים, דברים אלו הם טובים רק טובים להרחיק את היצר כאשר השכל אינו בהיר, אבל העיקר הוא לדעת שבוראינו אשר בראנו יודע את הטוב לנו והתורה והמצוות שקיבלנו הם הדברים הנכונים אשר יטיבו לנו את חיינו, וגם אם אנחנו לא רואים את הטובה שנקבל מכל מצוב ומצוה אנו נדע נאמנה את הבררו לנו שהמצות הם הדברים הכי נכונים שיש לנו לעשות כדי שיהא לנו טוב, וכן ציוונו להתרחק מהטא מאחר והחטא הוא הקילקול הכי נורא שאנו יכולים לעשות לנפשינו, וכרופא המזהיר אותנו מלאכול את הדברים אשר מזיקים לנו ונותן לנו את הויטמינים הנכונים לנו, כך גם אלוקים.

כמפורש בפסוק ספר דברים פרק ו
(כג) וְאוֹתָנוּ הוֹצִיא מִשָּׁם לְמַעַן הָבִיא אֹתָנוּ לָתֶת לָנוּ אֶת הָאָרֶץ אֲשֶׁר נִשְׁבַּע לַאֲבֹתֵינוּ:
(כד) וַיְצַוֵּנוּ יְהֹוָה לַעֲשׂוֹת אֶת כָּל הַחֻקִּים הָאֵלֶּה לְיִרְאָה אֶת יְהֹוָה אֱלֹהֵינוּ לְטוֹב לָנוּ כָּל הַיָּמִים לְחַיֹּתֵנוּ כְּהַיּוֹם הַזֶּה:
(כה) וּצְדָקָה תִּהְיֶה לָּנוּ כִּי נִשְׁמֹר לַעֲשׂוֹת אֶת כָּל הַמִּצְוָה הַזֹּאת לִפְנֵי יְהֹוָה אֱלֹהֵינוּ כַּאֲשֶׁר צִוָּנוּ:

>וזה מה שהיום אנחנו יודעים על התפילין, אבל כן הדבר בכל מצוה ומצוה, על כן התחזקי מאוד במצות וה` יאיר את עינייך וישיב לך את האור לליבך.

נשמח לעמוד לעזרתך בכל עת

בכבוד רב ובהצלחה -
בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה