שאל את הרב - כללי

דרך בשמירת המצוות ומחשבות טורדניות

  • ל' תשרי התשע"ו
אא

שאלה

שלום, אני רוצה לשאול שאלה שמאוד מציקה לי בתקופה האחרונה ומצטער מראש על האריכות. ברוך ה' אני בעל תשובה כבר כמה שנים טובות, גדלתי על פי דרכו של הרב זמיר בהרצאותיו ומאוד התחברתי לדרכו הנעימה והחדה. העבודה שלי את השם הייתה בשמחה עצומה, בסיפוק עצום, כפי גודל מעלתי ודקדקתי קלה כבחמורה בלי שום פשרות (היו דברים מסויימים מאוד שעדיין לא קיימתי כי זו הייתה רק ההתחלה אך מה שקיימתי עשיתי בדקדוק גדול). התסכלתי תמיד על הדברים הטובים שאני עושה. וכמובן זה עזר לי להיות רגוע ושמח ולגדול עוד כמו שאומר תמיד הרב זמיר לבעלי תשובה. נכנסתי לישיבה ליטאית אחרי התיכון ושם התחיל המפנה, התחיל לי לחץ גדול על מצוות שאני לא עושה כראוי וכדומה, הרגשתי תסכול ועצבות לאורך השנים בישיבה. התחילו לי בסוף שנה שנייה בישיבה מחשבות טורדניות, זה התחיל בהאשמה וביקורת עצמית בנוגע למצוות, המשיך במחשבות שבורא עולם קטן (באמצע התפילה שהוא כביכול מולי ומוגבל), אחר כך צצו לי מחשבות על זה שרש"י לא ידע מה כתב וכן כל מפרש, ידעתי שזה שטויות והבלים, והבעיה היא בחסרון הדעת שלי. וסבלתי מזה מאוד. זה הסתיים במחשבות כפירה בתורה. הייתי אצל אנשי מקצוע רק בשנה הרביעית לישיבה כשלא יכולתי לסבול את הלחץ, אבל אף פעם לא ידעתי מה השורש לכל הבעיה שלי כל אנשי המקצוע חרדים וחילונים כאחד אמרו לי שהמחשבות האלו הן שטויות ולא להתייחס. זה באופן כללי. אך עדיין הדברים לא פשוטים. אני כמה שנים עם המחשבות ושום דבר לא באמת זז. כעת אני מבין שלבי חפץ בדרכו של הרב זמיר, היותר נוחה ומקבלת, ולא חברת אנשים שיותר בסגנון הליטאי(שהתבטלתי אל הדרך הזאת בכניסתי לישיבה) שודאי שזה טוב לאנשים עם אופי שונה. לי לא. אני עכשיו בן 23. אין לי כח יותר למחשבות האלה. אני רוצה להתקדם. אני רואה הרצאות של הרב זמיר על מסילת ישרים ומקבל את השקפתו הטובה שאז נהניתי ממנה. אני חושב שאני מתחיל לגבש את עצמי בדרך היותר ספרדית. אני צריך הרבה סייעתא דשמייא לשנות את העבר ולחזור לדרך ההתחלתית. אני כמובן שומר מצוות. אבל הלחץ לוקח ממני הרבה אנרגיה. יש ימים שאני לא מתפלל מהלחץ. התפילה הכי מלחיצה אותי. כל העניין של הכוונות, גם בברכות הקצרות. הנקודה שהכי מפריעה לי כרגע אלו מחשבות הכפירה. חוסר אמונה בחכמים. שבידיעה הכי קרה שלי בשכל אני מבין שזה שטויות. אבל הלב לא מרפה. המחשבות שבאות לא מרפות ובאמת מכניסות לי קושיות. מה אענה למחשבה שבאה לי שזה מוזר שבורא עולם דיבר עם אנשים (אברהם יצחק יעקב וכולי)? שיש מלאכים ולא בורא עולם לבדו? ועוד הרבה שאלות שצצות ומציקות? התשובה שלי לכל זה היא שכל הראיות השכליות שהתורה אמת וחכמיה אמת מבטלות את הקושיות. אבל זה לא עוזר זה ממשיך להציק ולהוריד לי את היראת שמיים! המחשבות האלו אמנם נראות לי אמיתיות ומצד שני הביטול שלהם גם אמיתי! ניסיתי חשיפות. ניסיתי כל מה שהציעו לי אנשי המקצוע. מה שאני מבקש זה הדרכה. עצה. מה לעשות ? מה השם מצפה ממני? האם בזה שאני לא מתפלל ידונו אותי? ואיך אני עוקף את היצר הרע הזה? ועוד שאלה, כל ברכה שאני מברך או תפילה, אני מרגיש לחץ עצום בבטן ובמחשבה, מה לעשות? תודה על ההתייחסות.

תשובה

לכבוד השואל, 

סליחה על האיחור בתשובה. 

לכאורה פשוט שהמחשבות הטורדניות שהגיעו עד לכפירה הם רק תגובת צד הגופני שלך ללחץ הפנימי שהופעל עליו עקב היותך בסביבה לימודי מלחצת. אין באמת כל ממשות של כפירה בתוכך, ולכן אין אתה צריך לדאוג. 

יש רק לטפל במחשבות הטורדניות. אבל זה טעות לומר שכל אותם מחשבות הם שטותים , כי האי-התיחסות לאותם מחשבות (שזה מה שמביעים כאשר אומרים שהם רק שטותים) רק יגרום להם להתגבר. [ההסבר לזה, אם אתה רוצה להבין למה הם מתגברים,  אז זהו כמו משל של ילד קטן הצועק כאשר הוא רעב. הסיבה שהוא צועק היא כדי שיתיחסו אליו האנשים הגדולים, וישנו את המצב ויגישו לו סעודה. וכאשר מגיבים לצעקות הראשונות שלו בהתעלמות ואי-התיחסות, זה רק יגרום לו לצעוק יותר ויותר כדי שיטו לו אוזן ולבסוף יעשו משהו לעזור לו. וככל שלא יטפלו בבעייה באופן מציאותי בשינוי הנתונים, אז הוא יצעק בקול יותר ויותר גדול,  ויעשה כן  לעיתים יותר תכופות עד שיתקנו את המצב ויתנו לו את צרכו הטבעית].

כך גם הנפש "צועקת" על ידי שליחת המחשבות האלו,  שהיא רוצה להיות במצב מאוזנת, וככל שמתעלמים מצרכה - להסיר ממנה את הלחץ  - אז היא "צועקת" יותר, או לפחות, שממשיכה לצעוק.

ובאמת, הקב"ה לא כיון בנתינת התורה שנפש האדם יהיה תחת לחץ בכדי לקיים את המצוות יותר ממה שהיא יכולה לסבול. להיפך, כל חיובי התורה הינם דברים מאוזנים והגיוניים. וכמו שלמדת בזמנו מהרב זמיר שליט"א, באופן ש"דרכיה דרכי נועם".

ויתכן שיש לך באופן טבעי תכונות הנפש שנוטים לדיוק בדברים - וכפי שציינת אודות עצמך, וכשהגעת לישיבה ושמעת מוסר ושיחות אודות הדקדוק במצות, הצטרפו הנטייה הטבעית שבך עם מה שהבנת מתוך השיעורים לחשוב שהדקדוק המופרז הוא רצון השם, וגרמו לך לנטות לקיים למעשה את המצוות בדקדוק באופן קיצוני (שזהו נגד דרך התורה שהיא דרך מאוזנת, וכנ"ל). וכאשר המשכת בהתנהגות כזו לארבע שנים והתעלמת מצרכי נפשך - הנפש פעלה נגדך והביאה לך יותר ויותר מחשבות טורדניות שאתה לא רוצה בהם, כדי להראות לך שאתה בעצם מענה אותה.

[להסבר והבנת הענין ענין יותר למה הנפש פועלת נגד האדם כשהוא מתעלם מצרכיה הטבעיות, ראה בספר "עלי שור" חלק א' דפים רט-ריא בענין "פיוס הגוף".]

ולכן הקיצוניות הזה בדקדוקי המצוות גרם שהנפש יבטל אותך לגמרי מהם עד שקשה לך להתרכז להתפלל כלל. וכן היא זו שגרמה לך מחשבות כאלו שמה שרש"י אומר לא נכון וכו', כי בשבילה, רש"י, ובעצם כל התורה, מסמלת דרך בחיים שרוצה לחנוק אותה, ולכן אי אפשר שזה יהיה נכון. ובמה שהיא כפרה באמת אינה התורה; כי בורא העולם לא התכוין בשום פעם שיביא קיום המצוות לידי חניקה של הנפש וכנ"ל.

והדרך לתקן עכשיו, היינו להיות מודע לגורם - דהיינו הלחץ הפנימי שהפעלת על נפשך לדקדק  יותר מדאי ובקיצוניות - ולהפסיק מלהפעיל לחץ כזו עד כמה שאפשר. יש לך לקיים את המצוות באופן הכי פשוטה שאפשר, ודוקא בלי דקדוק.

וכעבור זמן שהנפש תרגיש יותר רגוע, אז ממילא יפסיקו לך גם כל אותן מחשבות לאט לאט עד שיפסיקו  כליל .

  לכן כעת תעשה בכל יום רק מה שתוכל בלי לחץ, אם זה קיום שאר מצות המעשיות  בלי התאמצות כונה אז תעשה אותם. תנסה לקשר חויות של הנאה שיש לך ביחד עם קיום המצוות (כגון אחרי שתניח תפילין אפילו לדקה בלבד, בכל פעם שתוריד אותם תאכל מאכל או תשתה משהו שאתה מאד  נהנה ממנו - כי זה מקשר את רצון הנפש לקיום המצוות . עד שתרגיש ממילא שתוכל לעשות יותר ויותר.

וכמובן שעל הדברים שעדיין אין ביכולתך לקיים עד שתחזור למדה של איזון, אין אתה נידון עליהם, כי אתה נחשב כעת כאנוס לגבי אותם הדברים. ואין רצונו יתברך שייגרם לך לחצים בבטן ובמח עד שתחלה ח"ו על ידי קיום המצוות.

בברכה לסייעתא דשמיא ושתראה השתפרות בקרוב על ידי ההתנהגות בקו הזה,

רב נחום                                 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה