שאל את הרב - כללי

בחירה חופשית

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

בחירה חופשית מהי כאשר אני בוחנת את חיי אני מבינה שלאורך כל הדרך אני נשלטת או מובלת ונכון שהבחירה החופשית שלי היא איך לעשות את זה-כמה יותר טוב. בשיחה, הוסבר לי שהנשמה רואה בטרם ירידתה לעולם את סרט חייה וחותמת עליו, מה שמסביר את האינטואיציות שלנו, כל זה נשמע לי מאד הגיוני עד כאן. אם הנשמה רואה את סרט חייה וחותמת עליו אז איך בעצם פושעים או כופרים וכיוצ"ב למיניהם חותמים על סרט כזה

תשובה

שלום,

בגמרא נאמר (סוטה ב, ע"א): "אמר רב יהודה אמר רב: ארבעים יום קודם יצירת הולד, בת קול יוצאת ואומרת: בת פלוני לפלוני". ובמסכת נידה נאמר (דף טז, ע"ב): "דרש ר´ חנינא בר פפא: אותו מלאך הממונה על ההריון - "לילה" שמו, ונוטל טיפה ומעמידה לפני הקדוש ברוך הוא, ואומר לפניו: ריבונו של עולם, טיפה זו מה תהא עליה - גיבור או חלש, חכם או טיפש, עשיר או עני? ואילו רשע או צדיק - אינו אומר".


אנו רואים כי לפי חז"ל כל קורות האדם מרגע לידתו ועד מותו נקבעים משמים, התוצאה של כל סיבה חומרית בחייו כבר ידועה וקבועה מראש, ועם זאת האדם יכול לנתב את חייו ע"י אמצעים חומריים אלו - ולהיות לצדיק או רשע מכח בחירתו האישית. האדם בעצמו קובע כיצד ינהג, האם ינהג ביושר או במרמה, בשקר או באמת. האדם אחראי לכל מעשיו, אך אינו אחראי לסיבות הסובבות אותו. על זו הדרך לימדונו חז"ל גם את הכלל הידוע (ברכות, דף לג, ע"ב) "הכל בידי שמים, חוץ מיראת שמים" - כלומר כל הסיבות והמצבים אליהם נקלע האדם קבועים משמים, אך הבחירה האם לעבוד את הא-לוהים ולהיות צדיק או רשע נתונים בידו לאורך כל הדרך.


על כן גם אמרו חז"ל בפרקי אבות (פרק ג, משנה טו): "הכל צפוי, והרשות נתונה" - כלומר אמנם כל חייו של האדם מתחילתם ועד סופם כבר ידועים בשמים, אך הרשות נתונה ביד האדם כיצד לנהוג תחת החיים שנקבעו עבורו.

מכיוון שהבורא עושה הכל לטובה, הנשמה שרואה את האמצעים לתוכם היא נולדה גם מבינה שהם האמצעים הטובים והראויים ביותר בשבילה. על כן אומר דוד המלך בתהילים (פרק יט): "משפטי ה´ אמת, צדקו יחדיו" - כלומר בעולם הזה אין ביכולתנו לראות את התמונה המלאה ואת כל חשבונות שמים, אך בעולם האמת כאשר מחברים את כל תוצאות האדם יחדיו נגלה שכל משפטי הא-לוהים נעשו ביושר ואמת, וכל מה שקרה לאדם בחייו, המעשים שעשה לאחרים או שאחרים עשו לו - מסודרים כמו פאזל מושלם.

>בברכה,
דניאל בלס.


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה