שאל את הרב - כללי
לגבי תשובתך על המשיח
- כ"ה אדר א' התשע"ד
שאלה
כיצד דבריך מסתדרים עם דברי הרב אמנון יצחק האומר בהרצאותיו האחרונות שאין ישראל נגאלים אלא בתשובה וכן הוא מביא מהמקורות שאם ישראל עושים תשובה מייד נגאלים ,ואם לא מעמיד עליהם מלך שגזרותיו קשות כהמן [נשיא איראן כיום] ואז שבים בתשובה ונגאלים.
תשובה
שלום וברכה
כך שנו חז"ל במסכת סנהדרין (צז עמוד ב) [ברשותך, אשתיל את פירושו של רש"י בתוך דברי חז"ל, בסוגריים], ובטוחני שכל הקורא את דברי התנאים והאמוראים הללו יסיק בעצמו את המסקנא המוכרחת מהסוגיה וממה שקורה לנגד עינינו כי עוד מעט מאוד, והנה הנה משיח בא:
אָמַר רַב, כָּלוּ כָּל הַקִּצִים, וְאֵין הַדָּבָר תָּלוּי אֶלָּא בִּתְשׁוּבָה וּמַעֲשִׂים טוֹבִים [- אם כל ישראל חוזרין בתשובה יבוא, ואם לאו לא יבוא], וּשְׁמוּאֵל אָמַר, דַּיּוֹ לְאָבֵל, שֶׁיַּעֲמוֹד בְּאֶבְלוֹ. [דיו להקדוש ברוך הוא שעומד כמה ימים וימינו אחור, כלומר, אם לא יעשו תשובה אינו עומד באבלו כל הימים אלא ודאי קץ לדבר, ויש מפרשים: דיו לאבל - דיין לישראל צער גלות, אפילו בלא תשובה נגאלין]. כְּתַנָּאֵי [כבר נחלקו תנאים קודמים בדבר], רַבִּי אֱלִיעֶזֶר אוֹמֵר, אִם יִשְׂרָאֵל עוֹשִׂין תְּשׁוּבָה - נִגְאָלִין, וְאִם לָאו - אֵין נִגְאָלִין. אָמַר לוֹ רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ, אִם אֵין עוֹשִׂין תְּשׁוּבָה, אֵין נִגְאָלִין? אֶלָּא הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מַעֲמִיד לָהֶן מֶלֶךְ, שֶׁגְּזֵרוֹתָיו קָשׁוֹת כְּהָמָן, וְיִשְׂרָאֵל עוֹשִׂין תְּשׁוּבָה, וּמַחֲזִירָן לְמוּטָב. תַּנְיָא אִידָךְ: רַבִּי אֱלִיעֶזֶר אוֹמֵר, אִם יִשְׂרָאֵל עוֹשִׂין תְּשׁוּבָה - נִגְאָלִין, שֶׁנֶּאֱמַר, (ירמיה ג)"שׁוּבוּ בָנִים שׁוֹבָבִים אֶרְפָּה מְשׁוּבֹתֵיכֶם".
אָמַר לוֹ רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ, וַהֲלֹא כְּבָר נֶאֱמַר, (ישעיה נב) "חִנָּם נִמְכַּרְתֶּם וְלֹא בְכֶסֶף תִּגָּאֵלוּ", "חִנָם נִמְכַּרְתֶּם" - בְּעוֹבְדֵי כּוֹכָבִים, "וְלֹא בְכֶסֶף תִּגָּאֵלוּ" - לֹא בִּתְשׁוּבָה וּמַעֲשִׂים טוֹבִים [- שאפילו אין עושין תשובה - נגאלין]. אָמַר לוֹ רַבִּי אֱלִיעֶזֶר לְרַבִּי יְהוֹשֻׁעַ, וַהֲלֹא כְּבָר נֶאֱמַר, (מלאכי ג) "שׁוּבוּ אֵלַי וְאָשׁוּבָה אֲלֵיכֶם". אָמַר לוֹ רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ, וַהֲלֹא כְּבָר נֶאֱמַר, (ירמיה ג) "כִּי אָנֹכִי בָּעַלְתִּי בָכֶם [משמע: בעל כרחכם, בלא תשובה], וְלָקַחְתִּי אֶתְכֶם אֶחָד מֵעִיר וּשְׁנַיִם מִמִּשְׁפָּחָה וְהֵבֵאתִי אֶתְכֶם צִיּוֹן". אָמַר לוֹ רַבִּי אֱלִיעֶזֶר, וַהֲלֹא כְּבָר נֶאֱמַר, (ישעיה ל) "בְּשׁוּבָה וָנַחַת תִּוָּשֵׁעוּן" וְגוֹ`. אָמַר לוֹ רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ לְרַבִּי אֱלִיעֶזֶר, וַהֲלֹא כְּבָר נֶאֱמַר, (שם מט) "כֹּה אָמַר ה` גֹּאֵל יִשְׂרָאֵל קְדוֹשׁוֹ לִבְזֹה נֶפֶשׁ לִמְתָעֵב גּוֹי" [- אותם הבזויים ומתועבים בעבירות, אף על פי כן יגאלו, מלכים יראו וקמו].
אָמַר לוֹ רַבִּי אֱלִיעֶזֶר, וַהֲלֹא כְּבָר נֶאֱמַר, (ירמיה ד) "אִם תָּשׁוּב יִשְׂרָאֵל נְאֻם ה`, אֵלַי תָּשׁוּב". אָמַר לוֹ רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ, וַהֲלֹא כְּבָר נֶאֱמַר, (דניאל יב) "וָאֶשְׁמַע אֶת הָאִישׁ לְבוּשׁ הַבַּדִּים אֲשֶׁר מִמַּעַל לְמֵימֵי הַיְאֹר וַיָּרֶם יְמִינוֹ וּשְׂמֹאלוֹ אֶל הַשָּׁמַיִם וַיִּשָּׁבַע בְּחֵי הָעוֹלָם, כִּי לְמוֹעֵד מוֹעֲדִים וָחֵצִי וּכְכַלּוֹת נַפֵּץ יַד עַם קֹדֶשׁ - כשתכלה תקומתם וחוזק ידיהם שהיתה נפוצה אילך ואילך, גבורה ותועלת לפשוט אנה ואנה, ואחר שתכלה גבורתם שיהיו שפלים למאוד] תִּכְלֶינָה כָּל אֵלֶּה [- אלו הצרות ויבוא משיח, וככתוב בשירת האזינו: כי יראה כי אזלת יד וגו`, - הרי שיש קץ בדבר]. שָׁתַק רַבִּי אֱלִיעֶזֶר. וְאָמַר רַבִּי אַבָּא, אֵין לְךָ קֵץ מְגֻלֶּה מִזֶּה, [- כשתתן ארץ ישראל פריה בעין יפה אז יקרב הקץ, ואין לך קץ מגולה יותר] שֶׁנֶּאֱמַר, (יחזקאל לו) "וְאַתֶּם הָרֵי יִשְׂרָאֵל עַנְפְּכֶם תִּתֵּנוּ וּפֶרְיְכֶם תִּשְּאוּ לְעַמִּי יִשְׂרָאֵל כִּי קֵרְבוּ לָבוֹא".
רַבִּי אֶלְעָזָר אוֹמֵר, אַף מִזֶּה [- הפסוק אפשר להבין מתי הקץ, כשתראה שאין אדם משתכר ואף שכר הבהמה לא נהיה, וכמו שאמרו במקום אחר `אין בן דוד בא עד שתכלה פרוטה מן הכיס, שאין מעות מצויות בכיס], שֶׁנֶּאֱמַר, (זכריה ח) "כִּי לִפְנֵי הַיָּמִים הָהֵם שְׂכַר הָאָדָם לֹא נִהְיָה וּשְׂכַר הַבְּהֵמָה אֵינֶנָּה [עבודת האדמה שהיא על ידי בהמה], וְלַיּוֹצֵא וְלַבָּא אֵין שָׁלוֹם מִן הַצָּר" [- אז יבוא משיח]. מַאי "לַיּוֹצֵא וְלַבָּא אֵין שָׁלוֹם מִן הַצָּר"? רַב אָמַר, אַף תַּלְמִידֵי חֲכָמִים, [אותם שהיה דינם לצאת ולבא בשלום] שֶׁכָּתוּב בָּהֶם ,שָׁלוֹם`, דִּכְתִיב, (תהלים קיט) "שָׁלוֹם רָב לְאֹהֲבֵי תוֹרָתֶךָ", אֵין שָׁלוֹם [- אפילו להם אין שלום] מִפְּנֵי הַצָּר [- מרוב הצרות, ויש אומרים: מיצר הרע].
עד כאן דברי התלמוד שנכתבו ברוח הקודש לפני כאלף וחמש מאות שנה. והשם לב למאורעות היובל האחרון, רואה איך הכל מתגשם לנגד עינינו עד הפרט האחרון, וכפי שיטת שמואל ורבי יהושע, ששתק לו רבי אליעזר, וכנראה שהודה לדבריו. גם התשובה המוכרחת [לפי אחת השיטות] כתוצאה מהמלך הקשה כהמן, לא נראה רחוק מאוד, עם ישראל שב בתשובה לפני מלחמת ששת הימים ובמהלכה כתוצאה מהפחד הנורא שתקף את העם למול צבאות האוייבים, וכנראה שגל חזק יותר של תשובה ישטוף את העם למול המתרברב הפרסי שלא מסתיר את כוונותיו, ומעיז להציג אותם אף על במת האו"ם. בכל מקרה, העם ייגאל בקרוב מאוד.
גם התגשמות שני הסימנים שבתלמוד, שפע יבול הפירות בארץ ישראל, בד בבד, עם התרחבות מעגל העוני, מבלי לפספס את הסימן האחרון המצער כל כך, המורה על מחלוקת ואי הבנה בין תלמידי חכמים, וליוצא ולבא אין שלום. כולנו תקוה שיום יבוא והוא לא רחוק, בו כל עם ישראל יתאחד בתשובה שלימה ויחזרו אל המקורות הלא נכזבים שעליה מסרו את נפשם יהודי כל הדורות, ויעזבו את הבורות הנשברים תרבות הגויים, ואז נוכל לקבל את פני המלך המשיח בסבר פנים יפות.
מצפה ומחכה, מקוה ומייחל מאוד מאוד מאוד - מנשה ישראל
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il