שאל את הרב - כללי

דיווח במקום העבודה

  • י"ב חשון התשע"ו
אא

שאלה

שלום וברכה, במקום עבודתי קיים צוות ניקיון האמור להגיע מס' פעמים קבוע ביום. ישנם מקרים בהם המנקה לא מגיע וכאשר הוא נשאל מדוע לא הגיע ענה:" לא יכולתי.." ואף בחיוך. ללא הודעה שלא מגיעים ,ללא החלפה של מנקה אחר. האם זאת טעות מצידי לדווח על כך לממונים עלי ? אלו האחראים על תשלום לחברת הניקיון? באופן כללי קיימות בעיות עם חברת הניקיון,ההתנהלות היא בעייתית. ובכל זאת הרגשתי רע. זה נכנס בגדר של הלשנה?

תשובה

לכבוד השואלת, 

סליחה על האיחור בתשובה. 

לכאורה הדבר תלוי אם את ממונית דוקא על הנהלת המשרד ושהפועלים דוקא יגיעו - שאז יתכן שאת חייבת לדווח כי זהו עבודתך; או אם עבודתך אינה קשורה כלל לחלק הנקיון רק שאת חוששת לאיבוד כסף של מעבידך, ולכן את רוצה לדווח לו. 

ואם הב' הוא הנכון וכפי שנשמע קצת ממכתבך, נראה שאכן יש כאן שאלה של  לשון הרע כאשר יש רק הפסד קטן למעביד בכך, והחסר בשירות הניקיון נעשה רק לעיתים רחוקות.

אבל כאשר היא נעשית בתדירות, או שהיא כבר גרמה הפסד במשרד עקב אי נקיונו, אז יש לשקול להודיע למנהלים כדי שלא תהיה בחינת גזל ביד המנקים, אשר גורמים הפסדים למנהלים.

אכן הטוב ביותר היינו להודיע לעובד פעם אחת אחרי שהוא מגיע מאוחר ובלי תירוץ מוצדקת ונגרם הפסד, שאת מוכרחת להודיע למעביד באם יצא נזק והפסד עוד  פעם אחת. 

ובאם מגיע גם אח"כ באיחור עוד פעם ואין לו שום תירוץ, לכאורה יש חיוב להגיד למעביד על ההפסד הנגרם לו. ואין זה בגדר לשון הרע, הואיל והמעביד עשה שותפות עם המנקה - ובכל זמן ובכל יום הוא עושה בעצם עושה שותפות חדשה מתוך זה שרוצה להמשיך את הסידור - וכאשר יש שנים שרוצים להיכנס לשותפות, מותר להגיד לאחד על מה שעשה השני כדי למנוע ממנו הפסד. 

[אמנם כל זה כאשר אין חוזה בין המעביד לחברת הנקיון, שאז נחשב הדבר שהם נכנסים לשותפות חדשה בכל שבוע או בכל יום; אבל אם יש חוזה ביניהם והם כבר שותפים, אז הדרך הרצוי הינו לנסות לשכנע את העובד שיעשה עבודתו בנאמנות, ולא יגרום יותר להפסדים כאלו אשר יכול להיות שנכנסים לגדר גזל ח"ו. ]

בברכה, 

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה