שבת
האם מותר לשחק לפעמים בשבת במשחקים כמו-דמקה -שש-בש סולמות ונחשים
- כ"ה אדר א' התשע"ד
שאלה
שלום רב. האם מותר לשחק לפעמים בשבת במשחקים כמו-דמקה -שש-בש סולמות ונחשים. מה הסיבה-למשל בילקוט יוסף הוא מביא דוגמא למשחק שש-בש ורושם שזה אסור משום שהלוח מעץ וזה מוליד קול.ומה אם זה מקרטון ולא מוליד קול האם זה מותר?מה המקור לזה? *ומכל מקום ברור לי שאם מותר זה זמן מועט ובאקראי כדי לא להפוך את השבת ליום חול ויום של בטלה ומשחקים. נ.ב-בטעות שלחתי את אותה השאלה אם הכותרת ´יוספוס פלבוס´ אז אתם יכולים להציג את זאת במקום, ללא הנ.ב.
תשובה
שלום וברכה
בעיקרון, ההלכה מתייחסת למשחקים בשבת משלשה הבטים שונים.
א. משחק שהוא כ`עובדא דחול` נאסר, ולכן הרבה פוסקים אוסרים משחק במונופול שהוא כעין עסק, וקשה למדוד את זה ביחס למשחקים אחרים, עד כמה הוא עובדא דחול`.
ב. משחק הגורר בעקבותיו חשש של כתיבה, נאסרת גזירה שמא יכתוב, וכל המשחקים שמונים בהם נקודות של זכיה נכללים בכלל הזה, ולכן יש לאסור את תחרות הכדור רגל, וכן הסנוקר, וכיוצא באלו [ראה שמירת שבת כהלכתה פרק טז סעיף לב].
ג. יש משחקים שהם בעצמם מסוגי המוקצה, מאחר וכלי שמייחדים לו מקום והוא יקר, ומקפידים שלא להשתמש בו לדבר אחר, נקרא מוקצה מחמת חסרון כיס.
בהצלחה - מנשה ישראל
בעיקרון, ההלכה מתייחסת למשחקים בשבת משלשה הבטים שונים.
א. משחק שהוא כ`עובדא דחול` נאסר, ולכן הרבה פוסקים אוסרים משחק במונופול שהוא כעין עסק, וקשה למדוד את זה ביחס למשחקים אחרים, עד כמה הוא עובדא דחול`.
ב. משחק הגורר בעקבותיו חשש של כתיבה, נאסרת גזירה שמא יכתוב, וכל המשחקים שמונים בהם נקודות של זכיה נכללים בכלל הזה, ולכן יש לאסור את תחרות הכדור רגל, וכן הסנוקר, וכיוצא באלו [ראה שמירת שבת כהלכתה פרק טז סעיף לב].
ג. יש משחקים שהם בעצמם מסוגי המוקצה, מאחר וכלי שמייחדים לו מקום והוא יקר, ומקפידים שלא להשתמש בו לדבר אחר, נקרא מוקצה מחמת חסרון כיס.
בהצלחה - מנשה ישראל
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il