הלכות ומנהגים

תפילין לספרדי

  • ט"ז חשון התשע"ו
אא

שאלה

שלום לכבוד הרב, הבנתי שלספרדי אסור להניח תפילין של אשכנזים כי סדר הפרשיות שונה ולהפך מותר, ז"א לאשכנזי מותר להניח תפילין של ספרדי. 1. אז קודם כל אני רוצה לוודא שהבנתי נכון? 2. האם בשעת דחק מותר להניח תפילין של אשכנזי עם ברכה? כגון כשעוד מעט שקיעה ואין ברשותי תפילין ספרדי. 3. איך ניתן לדעת / לזהות אם התפילין הם לספרדי? האם אפשר לסמוך על הבתים של התפילין שיש הבדל בצורת הכתיבה של ה-ש? האם יש הבדל בצורת הקשירה? או כל סימן אחר שדרכו ניתן להיות בטוח? או שזה משהו שאפשר לדעת רק בבדיקה? 4. האם יש מודעות לעיניין והתפילין שנמצאות בגמ"חים הם תפילין ספרדיים בד"כ כדי שכולם יוכלו להניח? או שצריך לוודא בכל גמ"ח שמניחים בו? תודה רבה ויום טוב רועי

תשובה

שלום וברכה

הנה דברי הרב בעל הילקוט יוסף קצוש''ע אורח חיים סימן לב 

סז תפילין שהפרשיות שלהן נכתבו בכתב אשכנזי כשרות אף לספרדים וכן להיפך תפילין שהפרשיות שלהן נכתבו בכתב ספרדי כשרות אף לאשכנזים ויניחן בברכה ומכל מקום מצוה מן המובחר שכל עדה תחזיק במנהג אבותיה והספרדים יניחו התפילין שבכתב ספרדי והאשכנזים יניחו תפילין שבכתב אשכנזי ואל תטוש תורת אמך וספרדי שיש לו תפילין שנכתבו בכתב אשכנזי ויש בידו אפשרות להחליפן יחליפן לתפילין שנכתבו בכתב ספרדי.

סח אולם צריך לדקדק שהפרשיות שנכתבו על ידי סופרים אשכנזים נעשו כדת וכדין על פי דעת מרן השלחן ערוך שכתב יעשה כל פרשיותיה פתוחות חוץ מפרשת והיה אם שמוע שצריך לעשותה סתומה ואם שינה התפילין פסולות ויש סופרים אשכנזים רבים שאינם עושים כן וממילא פרשיותיהם פסולות לספרדים ולכן צריך לדקדק היטב אם נעשו כדעת מרן שקבלנו הוראותיו אם לאו.

עכ"ל

בברכה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה