חברה והשקפה

אשכנזים וספרדים

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

רציתי לשאול מספר שאלות בנוגע להבדל בין ההלכות של ספרדים ואשכנזים. מה פשר ההבדלים האלו איך הם נהיו למה יש הפרדה בתורה בין אשכנזים וספרדים בין אם זה רבנים בתי כנסת הלכות ובכלל כול החצרות האלו שיש חסידי גור ליטאים וכאלה למה יש את זה למה אין הלכות ברורות לגבי עם ישראל במגזר הדתי יש כול כך הרבה חילוקי דעות שעדיף כבר לא להיכנס אליו בשביל לא להתבלבל ועוד משהו אומרים שהתורה היא אמת אך אמרים גם שיש לה 70 פנים זה סותר אחד את השני הרי אמת יש רק אחת רק פסיקה אחת למה אני צריכה לעשות לי רב אם התורה היא אמת וכמו שאמרנו יש רק אמת אחת אז כול הרבנים צריכים לעשות לי אותה תשובה. ועוד משהו אחרי שיבנה בית המקדש לפי איזה דרך כולם ילכו אומרים שהעולם יפעל על פי מנהגו לא ניראה לי שאם כול כך הרבה חילוקי דעות במגזר הדתי נוכל לחיות פה בשלווה ונחת

תשובה

שלום וברכה

מחלוקות רבות היו בעם ישראל, לפי הדברים המשתנים בכל דור.

הכלל שכתב בורא עולם בתורה הוא "אחרי רבים להטות", דהיינו ללכת לבית הדין הגדול שבירושלים בבית המקדש ולפסוק כדעתרוב הדיינים בכל שאלה שתתעורר ומשנפסקה הלכה בבית דין הגדול כולם מחויייבם לצית להם וכמבואר בתורה הקדושה, כך תמיד נפסקו ההלכות והיתה ההלכה ברורה ומוסכמת לכל.

כאשר הלכנו לגלות, נפרדו דרכי האשכנזים והספרדיים, ולכל עדה היו גדולי תורה משלהם ללא קשר בין שני העידות ובכל מקום הלכו כל מקום אחרי רוב רבניהם, כך נוצרו בדברים מסויימים חילופי דיעות ומנהגים, וכל אחד חייב לציית לבית הדין שבעירו.

לכן לספרדי יש הלכה ברורה ולאשכנזים יש הלכה ברורה.

ועל כן אם את ספרדייה עלייך לבחור את הרב הספרדי שאיתו תלכי לאורך כל הדרך.

חילוקי הדיעות בהלכה אינם גורמות לשום פירוד וכל ישראל אוהבים זה לזה.

עלינו לדעת שאין הדבר הזה במקרה, אלא כך היה רצון הבורא, שבדברים מסויימים יהיו שינויי מנהגים, כך עלינו לעבוד את הבורא כעת, עד אשר יבוא משיח צדקינו, כאשר יבוא משיח צדקינו נשוב כולנו לדיעה אחת.

בהצלחה - בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה