אמונה
בטחון והשתדלות
- כ' חשון התשע"ו
שאלה
בפרשה הקודמת ד' הבטיח לאברהם בן. למרות ההבטחה שרה עושה השתדלות גדולה בכך שמכניסה את הגר כאשה לא"א. אדם שמידת הבטחון שלו גדולה לא צריך לעשות השתדלות, והרי א"א יכל לספר לה על הבטחת ד' – והיא אשתו אז הגיוני שהזרע יהיה ממנה השאלה-: האם ניתן להסיק מכך שחובה לעשות השתדלות, וכיצד ניתן לגעת מהו רף ההשתדלות הנדרש? תודה
תשובה
שלום וברכה
הנה דברי רבינו הקדוש רבינו משה אלשיך
ושרי אשת אברם לא ילדה לו ולה שפחה מצרית ושמה הגר ותאמר שרה אל אברם הנה נא עצרני יי מלדת בא נא אל שפחתי אולי אבנה ממנה וישמע אברם לקול שרי א ב הנה אומרו אשת אברם הוא מיותר כי מי לא ידע שאשתו היא ועוד אומרו עצרני הלא עקרה היתה ואיך תאמר עצרני שמורה כי ראויה היא אלא שעצרה מלדת וגם מלת נא מיותרת אך הנה כתבנו למעלה מאמרם ז''ל בראשית רבה מד יד שאמר לו הקדוש ב''ה עד דסנדלך ברגלך דרוך כוכבא שהוא מושל על המזל ולא המזל בו ומעתה יכול להוליד אלא שמה שמאחר הוא למה שהזרע שהוא יתברך חפץ להוציא ממנו הוא קדוש ואינו יוצא רק כמו שאמרו ז''ל שם מו ב קנמון אני מעמיד כו' כשבוטל יצרו כשבוטלה תאותו כמפורש אצלנו פרשת תולדות ופרשת שמות וזה כתבנו שכוון באומרו כה יהיה זרעך שלא יקוץ אם יתמהמה כי זרעו יהיו צדיקים ובאים ברוב הימים וכן כתבנו במקומות הנזכרים כי למען יצא יצחק מטיפה קדושה הוצרך להטיל הזוהמא בהגר שיצא ישמעאל מזוהמא וישאר הזרע יותר נקי לשרה להוליד את יצחק אחר המולו א ובזה נבא אל הענין אמר ושרי למה שהיא אשת אברם בת זוגו על כן לא ילדה לו כי הזרע העתיד לצאת לו ממנה לא עתה הוא אך הוא איננו נמנע ההולדה כי כבר נותן המזל תחתיו ולה שפחה מצרית ראויה להטיל בה הזוהמא כעת ב ותאמר שרי הנה עד כה נחשבתי לעקרה אך הנה נא שבישרך ה' בזרע ודאי הוסר עקרותי אלא ש עצרני בלבד עד תזקין יותר ותתן זוהמתך על כן בא נא כעת אל שפחתי והטל בה הזוהמא אולי אבנה ממנה מעתה ולא תצטרך להאריך בזקנה להתיכה
בברכה,
בנימין שמואלי
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il