הלכות ומנהגים
שמירת העינים
- כ"ה אדר א' התשע"ד
שאלה
בענין הסתכלות על נשים. הבנתי כי ישנה מחלוקת האם האיסור הוא מן התורה או מדרבנן והייתי רוצה לדעת אם כן איך יכל להיות שעל פי הקבלה יש פגמים כ"כ קשים על ידי הסתכלות והרי לא יתכן שהאיסור יהיה אסור מדרבנן וכי יכל להיות מצב שאיסור מדרבנן יזיק כ"כ לקדושה באיברים בגוף הרי לפי מה שקראתי בספר שערי קדושה מוסבר כי כל מצוה מהתורה היא כנגד איבר מסוים ואם כן יש לדייק שמדרבנן לא. 2) הייתי רוצה לדעת האם ישנו גם הבדל בהסתכלות לדוגמה אם אדם יסתכל על ערוה ממש של האשה או לדוגמה אם יסתכל על יד חשופה שלה או שבעצם הכל באותו גדר (דרבנן דאורייתא. 3) כיום כשהרחוב פרוץ כ"כ אז בעצם אין מצב שהאדם ילך ברחוב ולא יראה דבר לא צנוע א"כ עפ"י ההלכה אסור ללכת ברחוב. 4) כיום בהרצאות של רבנים יש נשים לא צנועות בקהל האם מותר לרב להסתכל ולא להנות הרי במקרה ויסתכל הוא יראה דבר לא צנוע. תודה רבה לרב.
תשובה
שלום וברכה
1. הפגם באיסורים דרבנן הוא גם כן גדול מאוד.
ולהלכה אנו פוסקים שהאיסור הוא איסור תורה.
2. ברכות כד´ א´
אמר רב ששת למה מנה הכתוב תכשיטין שבחוץ עם תכשיטין שבפנים לומר לך כל המסתכל באצבע קטנה של אשה כאילו מסתכל במקום התורף.
3. אפשר בהחלט לשמור את העיניים גם כיום, אם לא במקומות פרוצים ביותר.
4. אסור להביט באשה ומותר לראות פניה ולא המקומות המכוסים.
בברכה - בנימין שמואלי
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il