הלכות ומנהגים
סתירות בתנ"ך
- כ' חשון התשע"ו
שאלה
שלום.. לקחתי על עצמי פרוייקט לקרוא את כל התנך והגעתי לקראת סוף שמואל ב ומצאתי כמה סתירות סתירה אחת בסיפור דוד לגוליית... ידוע שדוד הרג את גוליית בספר שמואל א אבל בספר שמואל ב' כתוב שאלחנן בן יערי הרג אותו.. אני יודע שהמפרשים אומרים שאלחנן ודוד הם אותו אחד אבל בספר דברי הימים ניסו לתקן וכתוב שאלחנן הרג את אח של גוליית אז מה נכון? סתירה שנייה היא לגבי מיכל בת שאול שאין לה ילדים לפי שמואל א אבל בשמואל בת כתוב שיש לה חמש ילדים מעדריאל המחולתי שבכלל היה נשוי למירב אחותה.. סתירה שלישית היא לגבי יום השבת שבשמות כתוב לזכורו ובספר אחר לשמורו.... אשמח להסברים.... תודה
תשובה
בס"ד
שלום וברכה,
כאשר ה"סתירה" נמצאת באותו ספר עצמו (לדוגמה ספר שמואל), והיא נראית לעיני כל קורא, אז אין ספק שהיא אינה מייצגת טעות סופר. שהרי אם אנו הקוראים מסוגלים להבחין בסתירה כה בולטת, קל וחומר שהסופרים שהיו מדקדקים בכל מילה ובכל אות הבחינו ב"סתירה".
וזו לבדה הראיה שמה שהיום נמצא בספק, בעבר לא היה בספק כלל, והיה מובן לכלל הקוראים.
בנוגע לסתירות שציינת, ועוד, נא קרא באשכול הבא:
בברכה,
דניאל בלס
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il