תורה ומדע

קושיות בפרשת בראשית

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום רב יש כמה דברים שגורמים לי מאוד לירידה באמונה ולספקות והם: א. למה בפרשת בראשית כתוב שה` ברא את " שני המאורות הגדולים", כלומר את השמש והירח. הרי יודעים היום שהשמש מאירה והירח לא, והוא מחזיר את אור השמש, אז למה רשום שהירח הוא מאור, ולא רשום שהוא מחזיר את אורו מן השמש הרי ה` כתב את התורה והוא ידע את זה? ב. וגם למה רש"י רושם שהלבנה הייתה כגודל השמש והתמעטה וממנה נהיו הרבה כוכבים, הרי יש כוכבים הרבה יותר גדולים מהשמש אז איך זה יתכן? כל הדברים האלה מכניסים לבן אדם ספקות שכאילו ח"ו בן אדם רשם את התורה. ג. עוד שאלה: למה התורה כשהיא מתארת אירועים בקשר לחוקים ומצוות, היא מתארת את זה כמו בעבר. למשל: לעזור לבן אדם לפרוק משא של חמור, כי באותו זמן השתמשו בחמורים, ויש עוד דוגמאות. התורה הרי היא נצחית אז למה זה לא רשום בצורה שתיהיה לפי כל הדורות? תודה רבה

תשובה

שלום וברכה

כך כתב בספר שם משמואל פרשת ויקרא - שנת תרע"ד
והנה כשנבראו המאורות היו שניהם שוין שנאמר את שני המאורות הגדולים, ומחמת קטרוג הלבנה נתמעטה. ואין הפירוש שלולא החטא הי` לה אור מעצמה שלא מחמת השמש, שזה לא יתכן, שהרי כל סדר הבריאה ממעלה מעלה עד מטה הכל הוא בחינת משפיע ומקבל, והדברים ידועים למבינים שלא יתכן זולת זה.

אלא הפירוש יש לומר שהי` מהלכה בגלגל גבוה אשר לפי מהלכה היתה תמיד נוכח השמש, וע"כ לא הי` לה שום מיעוט לעולם, וגם באשר הי` מהלכה בגלגל גבוה לא היו לה ליקויים לעולם, כי סיבת הליקוי היא כשנכנס דבר מה ביניהם, וכאשר היתה מהלכת בגלגל גבוה לא הי` שום דבר גורם ליקוי, וזה ידוע לתוכנים שכל הליקויים מתהוים רק מפאת שפלות מהלכה, וזהו הפירוש שנתמעטה הלבנה היינו שמהלכה בגלגל קטן יותר נמוך לארץ.

ג. כאשר מדברים לאדם נותנים לו את הדבר הכי מובן לו לפי מצבו באותו זמן, ואחר כך הוא יכול להסיק לדברים אחרים הדומים לכך.

בברכה - בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה