תפילה וברכות

מרן הרב עובדיה יוסף אומר שנשים אינן חייבות במוסף ועדיף שישמעו את התפילה מהחזן

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

כבוד הרב שלום עליכם: כבר שאלתי את השאלה הזאת פעם אך עלתה לי שאלה לגביי עיניין מוסף הרב אמר כתב לי פעם בתשובתי במרן הרב עובדיה יוסף אומר שנשים אינן חייבות במוסף ועדיף שישמעו את התפילה מהחזן והנה עלתה בידי הלכה מהאתר של הרב עודביה שליט"א הייתי שמחה אם תוכל להבהיר לי מה הכוונה של הלכה זאת ואיך היא מסתדרת אם מה שאז אמרת לי ? או שאולי לא הבנתי את ההלכה נכון אשמח שתיישב את דעתי בעיניין הנ"ל ואיך ראוי לנהוג לבנות ספרדיות שאלה: האם נשים רשאיות להתפלל בשבת תפילת מוסף? נשים חייבות בכל יום בתפילה אחת מן הדין, כמו שביארנו כבר בדין חיוב נשים בתפילת העמידה, (ואמנם יש מהאשכנזים הפוסקים שנשים חייבות להתפלל בכל יום תפילת שחרית ותפילת מנחה, אבל לדעת מרן השלחן ערוך שקבלנו הוראותיו, אינן חייבות אלא בתפילה אחת בכל יום), ועיקר הטעם לדעת כמה מרבותינו הראשונים, שחייבות הנשים בתפילה אחת בכל יום, הוא משום שהתפילה היא בקשת רחמים מה` יתברך על כל צרכינו, והיות וגם הנשים צריכות לרחמי ה`, על כן גם הן חייבות בתפילה מן הדין. ומכאן שורש השאלה לענין נשים בתפילת מוסף, שמכיון שתפילת מוסף אין עיקרה בקשת רחמים מה` יתברך, וגם היא מצוה שהזמן גרמא (שתלויה בזמן, שהרי אינה שייכת בכל יום אלא ביום השבת), על כן נראה יותר שיש לפטרן מתפילה זו. גם הגאון רבי עקיבא איגר בתשובה (סי` ט) כתב, שהואיל ותפילת מוסף היא כנגד קרבן מוסף שאין הנשים מביאות אותו אלא האנשים בלבד, לכן נראה שאינן שייכות גם בתפילת מוסף. והואיל ונראה שיש לפטור את הנשים מתפילת מוסף ביום השבת, כתב מרן הרב עובדיה יוסף שליט"א בתשובה בשו"ת יביע אומר ח"ב (סי` ו), שלפי דעת מרן השלחן ערוך שקבלנו הוראותיו, שאין לנשים לברך על מצוות שהן פטורות מהן, כגון מצות לולב וסוכה וכיוצה בזה, כמו כן אל להן להתפלל תפילת מוסף כלל, מכיון שאינן שייכות כל כך בתפילה זו שנתקנה כנגד קרבן מוסף, וגם היא מצוה שהזמן גרמא שנשים פטורות ממנה, ועל כן אף אם הן רוצות, אינן רשאיות להתפלל תפילה זו מחשש ברכה לבטלה. אולם בספר חזון עובדיה על הלכות שבת (ח"ב עמ` רד) שנדפס לא מכבר, הביא מרן הרב שליט"א מה שכתבו כמה מגדולי האחרונים לדחות השיטה שנשים אינן שייכות בתפילת מוסף, ומהם הגאון עמוד אור, שכתב שאף שנשים אינן מביאות קרבן מוסף, מכל מקום גם הן היו מתכפרות באותו הקרבן כמו האנשים, וראיה לדבר, שהרי גם הלויים לא היו שייכים בקרבן מוסף ואף על פי כן הם מתפללים קרבן מוסף, (כמו שכתוב בגמרא שרבי יהושע בן לוי היה מתפלל מוסף, ולוי היה), ומוכח אם כן שגם מי שאינו מביא קרבן מוסף, שייך בקרבן מוסף מצד הכפרה שיש בו, וממילא הוא מתפלל תפילת מוסף. ואם כן הוא הדין לנשים שרשאיות להתפלל תפילת מוסף. גם לענין מה שכתבנו שתפילת מוסף היא מצות עשה שהזמן גרמא שנשים פטורות ממנה, כתב מרן הרב שליט"א לדחות טענה זו, היות ודעת כמה מרבותינו הראשונים שבמצוה שהיא מדרבנן ולא מן התורה אף הנשים חייבות, ובודאי שמצות תפילת מוסף היא מדרבנן, ועל כן אין לומר שנשים אינן רשאיות להתפלל תפילה זו. ובפרט שראינו שכמה מרבותינו האחרונים העידו בגדלם שנהגו הנשים להתפלל תפילת מוסף. ולאור האמור, פסק מרן הרב שליט"א, שנראה יותר נכון להלכה, שהנשים אשר נשא לבן אותן בחכמה, ורוצות להתפלל בשבת תפילת מוסף, רשאיות לעשות כן, ויתפללו תפילת מוסף. והנח להם לישראל, אם לא נביאים, בני נביאים הם. תודה רבה תזכו למצוות ומעשים טובים

תשובה

שלום וברכה

לאשה אשר נשא ליבה אותה בחכמה תודה לך על כל ההרחבה, ואכן ראיתי גם אני לאחר זמן שמרן פוסק שהנשים שמעוניינות להתפלל מוסף יכולול לסמוך על הפוסקים המתירים זאת, ולא כמו שכתב ביביע אומר שאפילו בתפילת ראש השנה קשה להקל ולהתפלל מוסף.

ועל כן להלכה אם הינך מעוניינת את יכולה להתפלל מוסף . שבת שלום - בשורות טובות - בנימין


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה