שאל את הרב - כללי
חוקי חמורבי והדימיון הרב ביניהם לבין חוקי התורה
- כ"ה אדר א' התשע"ד
שאלה
שלום רב לאחרונה נודע לי על חוקי חמורבי והדימיון הרב ביניהם לבין חוקי התורה לא בתוכן המוסרי/דיני אלא בלשון שהם כתובים אי אפשר להתעלם מכך שאלתי היא: אם משה קיבל את התורה מן השמים כיצד יתכן שלשוו הדינים ותיאור הסיטואציות בחוקים עצמם דומה בצורה כ`כ ברורה למקרים שמובאים בתורה? כיצד ניתן להוכיח שהם לא שאובים מתורת חמורבי?
תשובה
שלום וברכה
חמורבי היה מלך בבל בין השנים 1792-1750 לפנה"ס הנוצרית, שזה בערך תקופת אברהם אבינו. נמצאה אבן שעליה חקוקים חוקים מתקופת ממלכתו, שמכונים חוקי חמורבי. הדמיון בין חוקי חמורבי למצוות התורה, הוא במעט חוקים העוסקים בבין אדם לחברו וגם בזה לא דמיון מוחלט, אלא בצורת הענישה, כמו גבי המכה את עין חברו או את עבד חברו וכדומה. ישנם חוקים קדומים יותר מבבל המכונים חוקי אשנונה שגם בהם כתובים בין השאר מעט חוקים הדומים בסגנונם לחוקי התורה כגון בעניני הכאה, ועניני גירושין.
כאמת שאין כאן שאלה, מכיון שהעמים הקדומים בני נח נצטוו אחרי המבול על ידי הנביא נח בשבע מצוות האוניברסליות ככתוב בתורה, ובין הדברים נצטוו על עשיית צדק ומשפט, ולדעת כמה ראשונים אף החוקים עצמם של משפטי בני נח נתקבלו מהקב"ה, ולפיכך יתכן מאוד שיהיה מופיע בין חוקי חמורבי העונש של תשלומי כפל לגנב שגנב, ואין מכך שום פירכא על התורה האלוקית.
בהצלחה - מנשה ישראל
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il