חברה והשקפה

יהדות וחילוניות, היתכן ?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום כבוד הרב רציתי שתתייחס בבקשה, לקריאות הנשמעות מפעם לפעם על ידי כל מיני אנשים ונושאי תפקידים, כי יש להבטיח את צביונה של מדינת ישראל כמדינה יהודית אבל חילונית, ולא להתפשר בעניין. מה דעתך, אבל לא מתוך הבנה רבנית תורנית בלבד, אלא מפרספקטיבה רחבה הנוגעת לכלל תושבי המדינה חילונים ודתיים כאחד. לתשובתך בהקדם אודה, במיוחד עקב כך שאני נדרש לעניין מדי פעם מתוקף תפקידי באחד ממוסדות המדינה. תודה רבה

תשובה

צר לי, על שלא אוכל להרחיב בנידון מתוך הבטים רחבים, כי לדעתי, כל עוד והמושג `יהדות` הינו `דת`, הרי שכל נסיון חיבור בין יהדות לחילוניות נידון מראש לכישלון ברור, אין אפשרות לחבר ולאחד בין מושגים סותרים כל כך כמו `יהדות` ו`חילוניות`. אין ויכוח על כך ש`יהדות` הינו `דת`, כך מקובל אצל כל באי עולם, וגם יתר הדתות טוענות כי דתם היא פועל יוצא [מחליף, לשיטתם] מהדת היהודית.

ולכן כשם שדת וחילוניות סותרות זו את זו, כמו שאתאיזם ומונותאיזם לא הולכות יחדיו, כך לא תיתכן מציאות של השלמה ואיחוד בין `דת` ל`חילוניות`. הדת היהודית, נגזרת אך ורק ממעמד אלוהי שמימי שהתקיים לעיני מיליונים לפני 3321 שנה, ושם נקבע בדיוק מהי דת יהודית, ובמה היא מחייבת, באותה תורה אלוהית מתחייבים בני הדת היהודית מן היסודות כמו אמונה באל יחיד, שמירת שבת ולא לעשות בו מלאכה, שמירת טהרת המשפחה, דרך הנהגות מוסריות שבין אדם לחבירו, ועד פרטי הפרטים של כלל תרי"ג המצוות.

אלפי שנים לאחר מכן קיימו בני ישראל את התורה ככתבה וכפירושה שנמסר באותו זמן וכפי שהוא נמצאת בבתי המדרש עד היום הזה. יצור כלאיים של יהדות עם פטור משמירת מצוות, כבר קמה בעבר לפני כאלפיים שנה, והיא היא ה`דת הנוצרית` שהתנפחה סביב דמותו של מכשף הרוג, כשהיא טוענת לפטור מקיום המצוות המעשיות, בתמורה לאמונה בבליל שטויות של התגשמות אלהים ברחמה של זונה מנצרת.

אין צורך לייסד דמות `תאום` לנצרות, בדמותה של `יהדות חילונית`. יהדות אחרת אמיתית לא תיתכן אלא אם כן תהיה התגלות שמימית נוספת שבו יתגלה אלהים באותה צורה בה התגלה לפני 3321 שנה, ויורה על שינויים כל שהם, ככל הידוע התגלות כזאת לא היתה, ולפי הדת היהודית שינוי כזה לעולם לא תהיה, נותן התורה הצהיר על כך בספר דברים, וכך מנוסחת ההצהרה בפיות בני דת סיני: אני מאמין באמונה שלימה, שזאת התורה לא תהא מוחלפת ולא תהא תורה אחרת מאת הבורא ית`, - אני מאין שכל התורה המצויה עתה בידינו היא הנתונה למשה רבינו עליו השלום.

וההוכחות לכך רבות. כבר נדרשנו להן בעבר במדור השו"ת, ולא זו הנושא לה אנו נדרשים כעת. יהדות - הינו דת, ושוב פעם, דת, ועוד פעם דת. ובהתיחסות למוסדות `מדינת ישראל` הדברים נכונים שבעתיים. מדינת ישראל שאיננה קשורה ודבוקה ואחוזה בדת היהודית, הרי שהיא עצמה מעניקה את מלוא ההצדקה לטענתם של האומות הערביות נגד עצם קיומה של מדינת ישראל על אדמה שעד לפני כשישים שנה היתה ערבית מוסלמית. לולי ההצדקה הדתית - תורתית להיותה של ארץ ישראל - לפני אלפיים שנה ארץ אבותינו, אין לנו זכות לכבוש ארץ ש`פעם` היתה שלנו.

הצהרת בלפור עם יתר הצהרות אומות העולם התבססו כולן על הבסיס ההיסטורי של ספר הספרים הטוענת לבעלות נצחית של העם היהודי על ארץ ישראל, והדברים גלויים וידועים. על בסיס היסטורי גרידא, שארץ ישראל היתה פעם שלנו, אין לנו זכות אבסולטית על הארץ בכדי להשתלט על ארץ מיושבת בהמוני ערבים, שהרי אותה היסטוריה טוענת לתקופה כנענית שקדמה לכיבוש היהודי הראשון.

רק הדת היהודית שהיא הרקע המעשי לתורה הידוית, מעניקה לנו את הזכות על כברת ארץ זאת גם עכשיו, הארץ הזאת שייכת לנו אר ורק משום שתורת ישראל של עם ישראל מכתיבה לעולם כולו את היותה של כברת הארץ הזאת שייכת לעם היהודי לתולדותיו. כל טיעון מוטעה, על חלקים מהתורה הזאת שכבר לא מחייבים כיום, תשמש לטיעון צודק גם בנוגע לזכות ההיסטורית שלנו על ארץ ישראל.

מדינת ישראל ללא העבר של עם ישראל הקשורה והדוקה עם דת ישראל, אין לה עילה וסיבה לכבוש את מתיישביה מאות בשנים לפי קום המדינה, זאת האמת ואין בלתה. מהפכה חילונית ומהפכה ערבית, לדוגמא, אינן מושגים סותרים [ובמידה מסויימת, אף משלימות זו את זו]. לא כן `יהדות` ו`חילוניות`, שני אלו לא ילכו יחדיו בשום צורה. וכל זה כמובן, בהתייחס ל`חילוניות` כטענה והשקפה, וכדרך חיים אמונית.

מאידך, `חילוניות` המצויה לצערינו בזמנינו, המכירה בבורא עולם ובתורתו כיסודות אמיתיים ליהדות, אלא שכתוצאה מחינוך [ממלכתי, שנוסדה על ידי אנשים לא מאמינים] התחנכו לדרך חיים חילונית, וקשה להם לשנות אורחות חיים, [אף שהדברים לא מוצדקים, ולא מצדיקים סטיה כל שהיא מתורת סיני], הרי שהם יהודים בדתם, [ויוכיח על כך קיום ברית מילה וצום יום כיפור], ואלו נחשבים כמומרים לתיאבון - שהינם יהודים לכל דבר ועניין. בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה