זוגיות
*תפילה על זיווג [5] נשמות החוזרות לעולם הזה.....
- כ"ה אדר א' התשע"ד
שאלה
המשך דיון
תשובה
שלום וברכה
לעומת הנ"ל, דעת רבינו משה בן מימון ז"ל בחיבורו שמונה פרקים לרמב"ם (פרק ח) שלא יתכן לומר בשום צד שיש גזירה על האשה הנישאת לו ארבעים יום קודם יצירת הולד, שמאחר ונישואי אשה מצוה מהמצוות, א"כ הכלל גדול כי עניני המצוות תלויים בבחירת האדם ואין האדם מוכרח כלל במעשיו, וכאשר הביא רבינו ניסים ז"ל בשמו בחדושי הר"ן (מועד קטן יח ב) וז"ל: "ארבעים יום קודם יצירת הולד וכו`, הרמב"ם ז"ל הרחיק הגדה זו בפירוש פרקי אבות לפי שנישואי אשה ממצות עשה שבתורה הוא שנצטוינו בפריה ורביה ע"י קידושין וחופה ומסורת בידינו שאין הקב"ה גוזר על האדם שיעשה מצוה ולא שיעשה עבירה שאם כן עונש ושכר למה, וכל האזהרות שבתורה על המצות למה הכל הולך אחר הגזירה, וכן הוא אומר ראה נתתי לפניך היום את החיים ואת הטוב וכו` ובחרת בחיים וכתיב מפי עליון לא תצא הרעות והטוב" .
ולפיכך כתב הר"ן שהעניין הרחב הזה תלוי בשאלת הידיעה והבחירה וכלשונו: "ואולי נאמר, שאין הגזירה מכרחת לו לאדם שישא אשה אלא הוא מחזר אחריה ונוטה לה דרך טבעו ויצרו משנבראו אדם וחוה, ואילו רצה לכוף את יצרו מלישא או לפרוש ממנה כמו שעשה בן עזאי הרשות בידו ויהיה מכלל הסריסים, אבל מאחר שהאדם נוטה מדעתו לישא אשה יבררו לו אשה פלונית מן השמים, ואע"פ שאותה ברירה קודמת ליצירתו ולבחירתו הרי זה כגזירת בין הבתרים על גלות מצרים כמו שמוכיח בתוכחות יחזקאל וכענין שאמר ה` למשה הנך שוכב עם אבותיך וקם העם הזה וזנה אחרי אלהי נכר הארץ, והדברים ארוכים, והענין עמוק, וברוך יודע האמת", עכ"ל.
המשך יבוא
בהצלחה - מנשה ישראל
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il