חברה והשקפה

איך מתנהגים עם גסי רוח?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

בס"ד שלום! רציתי לדעת איך מסתדרים עם אנשים גסי רוח. הכוונה היא ברחוב, בכביש, בכל מיני מקומות אני נתקלת בגסות רוח ובעזות פנים שלא ברור לי איך מתמודדים איתה, איך מעכלים אותה! אני רגישה ונפגעת מכל הערה וקללה של רוכל בשוק. אני נפגעת מכל הערה של נהג מונית ומכל צפירה בכביש. לפני שנים אחדות הוצאתי רשיון נהיגה, לא למטרת "קריעת כבישים" אלא למטרת להביא ולהחזיר את ילדי הקטנים מהגן, ומאז אני מרגישה שכל יציאה שלי לכביש היא כמו יציאה לשדה הקרב, למלחמה. כשהייתי נהגת חדשה ספגתי קללות על ימין ועל שמאל, וגם היום. (יש לציין שאני נהגת מצויינת, נוהגת על פי חוק ובצורה טובה) למעשה אני פוחדת לנסוע למקומות לא מוכרים מפחד הקללה. לא רוצה להסתבך עם גסות רוח ובעיקר שאני משתדלת להתנהג ולנהוג בצורה המתחשבת ביותר , ולכן זה מתסכל אותי כל כך. מה גם שכל קללה אני מנסה למצוא לה את הפירוש (אני יודעת שזה טפשי ואף על פי כן...) למשל: מישהי צועקת עלי שאני "סתומה" כהגדרתה, אני חושבת לי :אולי מנסים לומר לי משמיים שאני סתומה לדברים מסויימים? וכו`...קשה לי לחשוב על אנשים שסתם מוציאים מילים מהפה בלי משמעות, קשה לי להעביר את זה הלאה. אני לא מבינה איך אנשים יכולים לקלל בלי חשבון, להתנהג בגסות ובחוצפה בלי חשבון נפש. איך הם יכולים לפגוע בלי שאכפת להם בכלל, העיקר שאני אעוף להם כבר מהעיניים (אני והאוטו שלי שלצערם נמצא לפניהם ומפריע להם). בקיצור אני מבקשת עצה פרקטית איך להתמודד עם טיפוסים בעייתים. ההתמודדות היא בעיקר נקודתית ברחוב או בכביש (כשהם תוקפים אותי מילולית למשל). איך מתמודדים עם אותם אלה שלא מוכנים להקשיב אלא רק רוצים לקלל (ולא מצפים שיענו להם בחזרה). איך צריך להתייחס אליהם מבחינה מחשבתית? ואיך להתנהג אליהם ואיתם? וגם אני לא מבינה דבר אחד: איך בן אדם יכול להדחף בכוונה תחילה לפני אדם אחר שמחכה בתור לכותל, לעקוף אותו ואחר כך להתפלל? תודה

תשובה

שלום וברכה

עלייך להתעלם מדבריהם לחולטין, וה` שולח לך ניסיון לעמוד בו שלא תתייחסי לדבריהם, ותדעי שאת טוב הוגסי הרוח הם אנשים שאינם שולטים במידותיהם. וזכרי את דברי הרמב"ם פירוש המשניות - מסכת אבות פרק ד משנה ד ומה שאמרו רז"ל בגאוה אמרו (סוטה ד:) כל אדם שיש בו גסות הרוח כאילו עובד עבודת כוכבים. כתיב הכא תועבת ה` כל גבה לב וכתיב התם ולא תביא תועבה אל ביתך, ואמרו כאילו כפר בעיקר, שנאמר ורם לבבך ושכחת את ה`.

ואמרו שחטא הגאוה כמי שבא על העריות אמר תועבת ה` כל גבה לב ואמר כי את כל התועבות האל, ואמרו שהמתגאה הוא בעצמו אצל הש"י כעבודת כוכבים עצמה, והביאו ראיה מאמרו חדלו לכם מן האדם אשר נשמה באפו, כלומר גבה רוח כי במה נחשב הוא אל תקרי במה אלא במה. ואמרו שהמתגאה ראוי להורגו, ואמרו כל מי שיש בו גסות הרוח ראוי לגדעו כאשירה כתיב הכא ורמי הקומה גדועים וכתיב התם ואשיריהם תגדעון ואמרו שהש"י לא יחיה המתגאים בתחיית המתים באמרם כל אדם שיש בו גסות הרוח אין עפרו ננער שנאמר הקיצו ורננו שוכני עפר. מי שנעשה עפר בחייו ר"ל הענוים הם אשר יחיו והפליגו בזה ואמרו כל אדם שיש בו גסות הרוח שכינה מיללת עליו שנאמר וגבוה ממרחק יידע. והרבה מדבריהם באמרם שהצרעת עונש המתגאים, אמרו לשאת ולספחת ולבהרת, ואין שאת אלא גבוה שנאמר הגבעות הנשאות כאילו אמר למתגאה הספחת:

בברכה - בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה