תורה ומדע

לומד תנך בבית הספר ומגלה המון סתירות

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

קודם כול אני רוצה להודות על השירות הנפלא לציבור (הדתי והחילוני) שנקרא הידברות. אני לומד תנ"ך לבגרות (חילוני). ולצערי הרב הנושאים הנלמדים הם בעיקר סתירויות, הוכחת המקרא, ומיני סיפורים של גויים.. ישנן שאלות שהייתי מעוניין לשאול על פסוקים מסויימים. במלכים ב` פרק כ"א בו המלך הוא מנשה. מפסוק ב` ועד ועד יב` והלאה מתוארים חטאיו הרבים של מנשה בפירוט רב. בסופו של הפרק מצויין כי מנשה מלך 55 שנה ונקבר בגן -עזא. המעשים הללו עברו בשתיקה ומנשה בא לקבורה הולמת. מנגד בספר דברי הימים ב` פרק ל"ג נפתח כבאותם פסוקים אך סופו של מנשה הוא שנלקח ע"י מלך אשור לכלא הבבלי. שם הוא מצטער על מעשיו, חוזר בתשובה מעשיו נסלחים והוא חוזר למלכותו עד מותו. המורה טוענת שאלו הם שני סופרים שונים ששייכים למחנות ההפוכים (דוד, שאול) ועקב זאת שונה המקרא ע"י סופר אחר. לאחר צפייה בהרצאות הנהדרות שבאתר, אני מניח שישנו הסבר יותר הגיוני.. שאלה נוספת היא נושא סיפור הבריאה הבבלי ("אנומה אליש") אין צורך להרחיב בו מכיוון שהוא אוסף שטויות, אבל מסופר בו על האלים הקדומים. לאחר תקופה התפתחו מחנות שונים של אלים , נלחמו מרדוך ותיאמת (תיאמת היא מלכת האלים כביכול) ומרדוך שהרג את תיאמת מוכתר למלך האלים. מגופה של תיאמת הוא בורא את העולם. תיאמת מתוארת בצורת תנין גדול בסיפור, ונתון זה הוא הבסיס של השאלה. הטענה היא שבתורת ישראל ישנה "דה מיתולוגיזציה" (שלילת המיתוס) בספר ישעיה פרק נא פסוקים 9-10 פרק ו 9-10 , איוב פרק ז` 12 נלחם אלוקים בתנינים - מדוע? ובבראשית א` פסוק כא` ישנה בריאה של כול מיני חיות אך מסיבה כלשהי התנינים כתבוים בשמם ולא בתור סוג (עוף וכו`..) חיה.. ידוע על דבר כזה לחכמי התורה? ואם כן מה משמעותם של התנינים בפסוקים למעלה? תודה רבה רבה...

תשובה

שלום וברכה

בעניין התנינים ראשית אעתיק את דברי הרמב"ן על בראשית פרק א פסוק כא ויברא אלהים את התנינים הגדולים בעבור גודל הנבראים האלה שיש מהם אורכם פרסאות רבות, הגידו היונים בספריהם שידעו מהם ארוכים חמש מאות פרסה, ורבותינו גם כן הפליגו בהם (עיין ב"ב עג:), בעבור זה ייחס בהם הבריאה לאלהים, כי הוא שהמציאם מאין מבראשית, כאשר פירשתי לשון בריאה (לעיל פסוק א) וכן יעשה באדם למעלתו, להודיע כי הוא מוצא מאין עם דעתו ושכלו: ובספורנו עה"ת ספר בראשית פרק א פסוק כא (כא) ויברא אלהים את התנינים. שלא הספיק הכח המוליד המסודר במים להמציא התנינים הראשונים בלי זרע עד שברא אז כח מספיק לזה: ועתה אעבור לטענת ביקורת המקרא, ראשית אין כל פסול בכך שה` מפריך אמונות טפילות שהיו רווחות בעבר, וכך אנו מוצאים במקומות רבים בתורה.

התנין בספר ישיעהו נא` הכוונה יהא למצרים כמבואר בדברי המפרשים וכן מתבארים הדברים בתהילים. התנין בישיעהו כז` מוזכר בכלל בקשר למלחמה גוג ומגוג והתנין משמש כמשל וכמבואר ברד"ק ביום ההוא - הקשה הגדולה והחזקה, הכפל לחזק כריתת החרב בגוים שלא היתה כמוה, וכל זה במלחמת גוג ומגוג כמו שפירשנו, ולויתן שזכר הוא משל על מלכי העכו"ם החזקים, ולויתן הוא הדג הגדול אשר בים, ויקרא גם כן תנין, כי כן כתוב ויברא אלהים את התנינים הגדולים, לפיכך המשיל העכו"ם הגדולים בלויתן ותנין, והתנין הוא הנחש, ומה שאמר בריח ואמר עקלתון כאלו היה מבריח הים מן הקצ` אל הקצה מרוב גדלו ובמקומות מעקל עצמו מרוב ארכו לפיכך נקרא עקלתון, ומה שאמר לויתן לויתן תנין שלשה רמז למלכות אדום וישמעאל ומלכות ההודיי` שלישי וי"מ נחש בריח התלי שהוא מבריח מן הקצה אל הקצה גם הוא עקלתון, ועליו נאמר חוללה ידו נחש בריח, ולפירוש הזה גם כן הוא משל על גדולי העכו"ם, וכן הוא בפרקי דרבי אליעזר התלי מניד המאורות ונטוי מן הקצה אל הקצה כבריח נחש עקלתון: באיוב מפרש המלבי"ם (יב) הים אני - למה תחסום פי מלדבר, וכי אני ים אשר שמה הטבע מחסום לפיו ושפה לו סביב בל יצא ויחריב העולם, או האם אני תנין - שהאדם ישים רסן בפיו בל יזיק בנשיכתו, האם כן אזיק גם אנכי אם אפתח פי אשר לכן תשים עלי משמר - לנצור על דל שפתי בל אדבר דבר. ואין לכך כל קשר לדברי ההבל של המלחמה עם התנין בבריאת העולם.

בהצלחה - בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה