תורה ומדע

מי כתב את התנך

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

בס"ד כאמור ישנה מחלוקת רצינית בין האלה המאמינים כי את התורה קבלנו בהר סיני ובין המאמינים כי זהו מחבר אשר כתב את התנ"ך בתור התחלה, בשום מקום בתנ"ך לא כתוב שמשה כתב את התורה. לא קצת ולא כאילו, זה פשוט לא כתוב. אמנם, במקרא כתוב משה קיבל בהר סיני את לוחות-הברית, אבל לוחות-הברית אינם התורה. האמונה כי בורא עולם מסר למשה את הטקסט הפכה למקובלת רק בזמן המשנה – כאלף וארבע-מאות שנה אחרי תקופת משה. במבט ראשון, נראה הגיוני שיותר מאדם אחד כתב את התורה. יש פה קובץ של סיפורים וסגנונות מתקופות שונות, ואין שום סיבה הגיונית להניח שכולם נכתבו על-ידי אדם אחד. מבט מעמיק מגלה כמה עובדות שתומכות בהנחה הזו. 1. כמה סיפורים מופיעים בתורה פעמיים ואפילו שלוש פעמים. דוגמאות בולטות הן סיפור הבריאה, כריתת הברית בין האל לאברהם, ההתגלות ליעקב בבית-אל וקריאת שמה של העיר באר-שבע. אפילו עשרת-הדברות עצמן מופיעות פעמיים - בשינוי נוסח דק. 2. בין קטעים מסוימים בתורה מופיעים הבדלי גרסאות. בספר במדבר, לדוגמא, אנו מוצאים את בנות-מואב שהופכות בהמשך הסיפור לבנות-מדין. גם הישמעלים, שלהם נמכר יוסף, הופכים בהמשך למדינים. כהן מדין, יתרו, שגם היה חתנו של משה, נקרא לעתים רעואל. אומה בעייתית, המדינים האלו. 3. ניתן לזהות בתורה כמה סגנונות שונים. הסגנונות הללו נבדלים זה מזה הן באוצר המלים, הן בדקדוק, והן בנקודת המבט ובדגשים המוסריים שלהם. על סמך ההבדלים הללו בדיוק מתבססת קבוצה של תיאוריות הקרויות בשם הכולל "תורת התעודות". אני מבקש ממך שתוכלו להתייחס לנקודות ההללו שלא אני כתבתי. ועוד שאלה שקשורה מאוד לנושא היא : אני מאמין בשם יתברך , שומר שבת ומתחזק מיום ליום , האם מה שאני שואל הוא אסור ? האם אלו הם כמו ספרים חיצוניים שאסור לקרוא ? האם עצם השאלה שאני שואל היא סוג של כפירה ? אני פשוט מתעניין ורוצה לשמוע את כל הדעות אך האם אסור לי באמת לשמוע את הדעה הנגדית ? אנא השיבו לי במהרה.

תשובה

שלום וברכה

מבואר בתורה שמשה רבינו כתב את התורה כולה. ספר דברים פרק לא (ט) וַיִּכְתֹּב משֶׁה אֶת הַתּוֹרָה הַזֹּאת וַיִּתְּנָהּ אֶל הַכֹּהֲנִים בְּנֵי לֵוִי הַנֹּשְׂאִים אֶת אֲרוֹן בְּרִית יְהֹוָה וְאֶל כָּל זִקְנֵי יִשְׂרָאֵל: (3) ספר דברים פרק לא (כב) וַיִּכְתֹּב משֶׁה אֶת הַשִּׁירָה הַזֹּאת בַּיּוֹם הַהוּא וַיְלַמְּדָהּ אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל: (כג) וַיְצַו אֶת יְהוֹשֻׁעַ בִּן נוּן וַיֹּאמֶר חֲזַק וֶאֱמָץ כִּי אַתָּה תָּבִיא אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתִּי לָהֶם וְאָנֹכִי אֶהְיֶה עִמָּךְ: (כד) וַיְהִי כְּכַלּוֹת משֶׁה לִכְתֹּב אֶת דִּבְרֵי הַתּוֹרָה הַזֹּאת עַל סֵפֶר עַד תֻּמָּם: (כה) וַיְצַו משֶׁה אֶת הַלְוִיִּם נֹשְׂאֵי אֲרוֹן בְּרִית יְהֹוָה לֵאמֹר: (כו) לָקֹחַ אֵת סֵפֶר הַתּוֹרָה הַזֶּה וְשַׂמְתֶּם אֹתוֹ מִצַּד אֲרוֹן בְּרִית יְהֹוָה אֱלֹהֵיכֶם וְהָיָה שָׁם בְּךָ לְעֵד:

1. כל השאלות שמנית הרי התשובות לכך מבוארים בהרחבה בדברי חז"ל ובמפרשי התורה, קצת קשה להרחיב במשבצת קטנה זו על כל הנקודות.

2. מאחר ואכן השינוים האלו אינם במקומות שונים בתורה, אלא בפסוק אחד או בפסוק אחד אחר השני, וברור שגם הפרימיטבי הגדול ביותר לא היה כותב דברים סותרים בתוך סיפורו, וברור שיש לכך תשובה נכונה. כגון עצת הזנות של בנות מואב היתה בעצת מדין, וכזבי בת צור היתה אכן בתו של בלק שהיה מנסיכי מדין ומלך מואב בתקופה מסוימת. הישמעאלים והמדינים אכן מדובר בכמה מכירות כמבואר בדברי חז"ל שהישמעאלים מכרו אותו למדינים. יתרו יש לו מספר שמות.

אכן אסור לקרוא בספרים אלו, ואת כל הקושיות האלו תמצאי בספרי מפרשי המקרא ותשובתם על פי דברי חכמים מבוארת בהרחבה בספריהם. אין איסור לשאול שאלות כאשר רוצים לקבל תשובות, ויש לשאול כדי להשכיל בתורה.

בהצלחה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה