תורה ומדע

האם יש זרמים שונים בקבלה

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום. אני יהודי שמתחזק בימים אילו ... באמצעות האתר שלכם ועוד שיעורים בקבלה , הבנתי שהעולם הזה קיים 5000 ומשהו שנה ... לפני כמה ימים יצא לי לראות הרצאה של הרב לייטמן שערערה מאוד את הדרך שבא בחרתי להאמין . שמה הוא הסביר על בריאת העולם ועל העולמות הרוחניים אבל היה משהו שעדיין לא שמעתי עליו , ממה שהבנתי הוא אמר שספר התנך שקיבלנו בסיני וכל מה שכתוב בו מבחינת הרישומים של האנשים והפירוט על ימי בראשית וכל מה שקרא עד הר סיניי נכתב על ידי אנשים . ועבר מ"יד ליד" עד קבלת התורה זאת אומרת שהספירה שלנו של 5700 ומשהו שנה מתבצעת על ידי האדם הראשון שהבחין שיש כח כלשהו -ולא על ידי האדם הראשון כפי שמתואר בספר בראשית. לפי מה שאני יודע והבנתי , אנחנו קיבלנו את התורה בסיני מ ה` יתברך על ידי משה רבינו.... בשבילי זה היה הפלא בתנך , הרישומים והמאורעות שקראו לפני ואחרי הקבלה של הספר , היו כתובים בתוכו , זה הפלא שמשך אותי להיתקרב . אז או שהבנתי את הרב לייטמן לא נכון או פשוט מה שידעתי על קבלת התורה בסיני לא נכון או שיש זרמים שונים של אמונה בקבלה. בתשובתכם היתי מאוד רוצה לקבל היתיחסות לגבי הדברים שיש בתפיסתי וגם תשובה על : האם באמת קיבלנו תורה מה` בסיני (חמישה חומשי תורה ועשרת הדיברות) או שחכמים פשוט כתבו ונתנו לנו אותה . שאלה שממש מטרידה אותי כבר כמה ימים. תודה לכם!

תשובה

שלום וברכה

רופא השיניים `לייטמן`, אינו מבין הזרמים השונים בקבלה, ואף לא זרם ביהדות, נקודה. לייטמן הינו כופר בעיקרי היהדות, ואין לו קשר בכלל עם מסורת תורת משה והקבלה. כל שיטתו מזוייפת, ומעוותת. וחבל על אנשים יקרים הנופלים בפח של האיש ההזוי הזה. הוא מטיף לאי שמירת תורה ומצוות במסוה של קבלה, התנועה שלו מוגדרת ככת מסיונרית בהגדרות של ארגון `יד לאחים. הלומד מלייטמן הזה מסתכן בגופו ובנפשו. הרבנים שנתנו הסכמה לספרים שלו חזרו בהם . הכת שלו בני ברוך משופע בכסף שהוא מקבל ממאות אלפי גויים החברים בכת ה`קבלה` שלו, ואכן, מצידי אין בעיה בכך שהוא מפיץ תורתו בין המוני גויים, מאחר והוא בכלל לא מלמד תורה, ומי מדבר על חכמת הקבלה, שאין ללייטמן קשר עם זה בכלל, ויהיו השטויות שלו שהוא מפיץ בגויים כמגן בעד סודות התורה האמיתיים שלא ימסרו לגויים.

 שיהיה לייטמן `אור לגויים`, אבל `אור` זה חושך הוא ליהודים. והמבדיל בין ישראל לעמים, יבדיל בין קודש לחול, ובין אור לחושך, וישמור על עם ישראל שלא יגררו אחרי דברי ההבלים של לייטמן. אני מעתיק כמה מפניניו של מיכאל לייטמן באתר הקבלה שלו ותשפוט בעצמך. הנה: "מתוך אתר האינטרנט של בני ברוך: "ברור מאליו, שלימוד חוכמת הקבלה, המביא את האדם להבנה כזאת של הבריאה ושל המקום שלו בתוכה, גורם לאדם, שלא מרצונו, להפסיק להתפלל. והרי בכל שיטות התרגול הדתיות התפילה היא הפעולה המרכזית, העיקרית והחשובה ביותר, שסביבה מסודרות שאר המצוות הדתיות, כנספחים בלבד".

"במקרה כזה ברור שחוכמת הקבלה, כמדע שמכוון את האדם אך ורק להסתכלות פנימית ולשינוי פנימי, מרחיק את האדם מכל הטקסים החיצוניים ומהמצוות של כל זרם דתי שהוא. ולכן כל הדתות – והיהדות בראשן – מתנגדות למדע הקבלה". "האם הקבלה קשורה ליהדות? יסודות הקבלה נתגלו על ידי אברהם אבינו, תושב חרן, שכתב את ספר היצירה. תלמידיו, קרוביו, משרתיו וצאצאיו התקבצו סביב הירושה הרוחנית שלו לקבוצת לימוד, ובמשך הזמן קראו לעצמם "עם ישראל", למרות היותם בפועל חלק מעמי המזרח הקדום (עובדה שהוכחה בבדיקות גנטיות)".

"האם קיום מנהגים או השתייכות לדת כלשהי יכול למנוע מן האדם לעסוק בקבלה? המתחיל לעסוק בחוכמת הקבלה מוצא את עצמו מחוץ למנהגים ולטקסים של העולם הזה, מפני שהוא מתחיל לפתח בעצמו חוש נוסף, שאינו קשור לעולם הזה, אלא לבורא עצמו. הוא מתחיל להבין שמנהגים, דתות ואמונות אינם קשורים לבורא ולקשר עמו, אלא נוצרו על ידי אנשים לצורך נחמה פסיכולוגית, הרגשת הבטחון, הצדקת הקיום העצמי והקניית ערכי מוסר מינימליים לחברה האנושית. אך הקבלה טוענת גם, שלמרות עיסוקו של אדם בקבלה, אם קיים בו צורך פנימי לקיים מנהגים כלשהם, הקבלה לא תתלוש אותו מהם, אלא להיפך – הקבלה מייעצת לו להמשיך בהרגליו עד שלא ירגיש בהם תועלת.

מלבד זאת, הקבלה מברכת קיום של מנהגים וכללים חינוכיים, בטענה שהם עוזרים לאדם להיות מאורגן יותר בזמן שהוא לומד את חוקי הקבלה, וזאת, עד שהרגשת העולם העליון תלמד אותו אדם איך לחשוב ולנהוג בצורה נכונה לחלוטין". "תנועת בני ברוך כוללת אלפי תלמידים בארץ ובעולם העוסקים בלימוד חכמת הקבלה עפ"י משנתו של בעל הסולם. התנועה מחולקת למספר חוגים: החוג העולמי - כולל עשרות קבוצות ויחידים, בני דתות ולאומים שונים, הממוקמים במדינות וערים שונות ברחבי העולם.

מאוסטרליה ועד סיביר, צפון אמריקה, אירופה המערבית, הגוש המזרחי והמדינות הבלטיות, ועד לדרום אמריקה והאיים הקריביים, מתכנסות קבוצות תלמידים ללימוד חכמת האמת. על פי רוב נעשה הלימוד דרך האינטרנט, בשפה ובשעה המתאימה לכל אחד מן הלומדים המרכיבים יחדיו את הקבוצה "המפוזרת" ביותר בעולם מבחינה פיזית, ויחד עם זאת מאוחדת מבחינה רוחנית. לכל אחת מהקבוצות אופי ומנטאליות מיוחדים משלה, השוזרים יחדיו קבוצה עולמית מגוונת ומרתקת". עד כאן מפרי בטנו. יהודים, שמרו מרחק מאיש זה!. בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה