אמונה

בחירה חופשית::L

  • י"ד כסלו התשע"ו
אא

שאלה

שלום. כיצד ניתנת לאדם בחירה אם להיות צדיק או רשע וממתי חלה הבחירה על האדם? הרי עשו העידה עליו התורה שכבר במעי אימו רב אם יעקב והיה נמשך לבתי עבודה זרה (ונולד לא מהול ויעקב נולד מהול) וצורתו העידה עליו שישפוך דמים ושרו היה הסמ(כך ראיתי בילקוט מעם לעז) וכבר משיצא לאוויר העולם הוכח עליו שיהיה בצד הרע ולא היה שווה ליעקב שנולד להיות איש תם אם כך איכן הבחירה ? ולמה יגיע עונש למי שמטבעו נמשך לצד הרע והתורה בעצמה העידה עליו שיהיה רשע ב. כיצד יצא שמביאה אחת יצא אחד צדיק ואחד רשע כי קשה לי על מה שראיתי (באור החיים לפרשת מצורע ובכתבי הרמבן) שהוולד יוצא כפי המחשבה אם היתה בטהרה והמוח של ההורים הוא המוליד את הבן וצורתו אם יהיה צדיק ומוצלח וכיצד יצא שהאחד צדיק ועשו נולד להיות איש ציד איש שדה תודה

תשובה

שלום וברכה,
 
הבחירה מתחילה מגיל 13.
 
אמרו חז"ל שכל הגדול מחבירו - יצרו גדול ממנו. עשיו היה הבכור, והיה בעל יכולת גבוהה יותר - אך גם יצרו היה גדול יותר, הוא בחר ללכת אחר יצרו ובכך איבד את הבכורה.
 
יעקב נולד מהול, וקיבל כישרון משלו לפי הנסיון שהוטל עליו (ויעקב אבינו עבר נסיונות רבים בחייו). אך אף אחד לא נולד צדיק, או נולד רשע.
 
גם דוד המלך נולד במזל מאדים, והיה אמור לשפוך דמים, אך היתה לו בחירה והיא ניצל אותה כדי להילחם את מלחמות ישראל ועשה צדקות. כי ניתן להשתמש אף ביצר כדי לעבוד את בוראו.
2. הנה דברי רבינו בעל האור החיים הקדוש בעניין זה אור החיים בראשית  מט' פסוק ג'
 
 ואם תאמר איך אברהם ילד ישמעאל, ויצחק עשו - יש לך לדעת כי הם חלקי הרע שזרע בהם האב תרח אבי אברהם עובד עבודה זרה היה, וכשיצתה נפש אברהם יצאה דבוקה מבחינת הרע, אלא שגבר עליו חסד אברהם וכפה בחינת הרע עד שהפרידה ומסרה בישמעאל, ועדיין היו ניצוצי הרע דבקים עד שבא יצחק והפרידם ברתיחת הקדושה, והוא אומרם ז"ל (ב"ר סג ח) כי יעקב יצא נקי ובר וכו':
 
בברכה,
דניאל בלס
 

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה