הלכות ומנהגים

האם מותר לי להשתמש בדבר של חבר כשהוא לא חסר בלי רשות?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

תודה רבה על הכל, אין לכם איזו עבודת קודש אתם עושים. 1) "זה נהנה וזה לא חסר", מה נפסק להלכה? האם מותר לי להשתמש בדבר של חבר כשהוא לא חסר בלי רשות? 2) אם אני לומד תורה במקום שמתפללים בו, האם עלי לענות "ברוך הוא וברוך שמו" ו"אמן" כשהם בחזרת הש"ץ למרות שזה מפריע לי ללימוד ולריכוז? ו"קדיש? והאם עדיף שאני אצא ואלמד במקום אחר? 3)קראתי הלכה בילקוט יוסף שכל פעם שמגרדים בראש צריכים ללכת ליטול ידיים, ואני מגרד הרבה בראש וזה ממש גורם לי לטירדה ללכת כל שניה ליטול ידיים, מה עלי לעשות? 4)האם יש משמעות מבחינת היהדות לאדם שמאלי? 5)קשה לי מאוד לקום בבוקר לתפילה, האם כדאי להגיד בכל אופן ק"ש שעל המיטה ותיקון חצות למרות שזה יכול להקשות עלי לקום בבוקר? או עדיף שאני קודם אקום לתפילה בקביעות ואח"כ אנסה להוסיף ק"ש ותיקון חצות? 6)אחי הגדול לא מתנהג להורים שלי יפה, ומשמיץ אותם, וכל פעם שאני חוזר הביתה מהישיבה זה ממש חורה לי, מה עלי לעשות? לשתוק או להגן עליהם? 7)התחלתי ללמוד הלכות לא מזמן מה"ילקוט יוסף" והתחלתי ללכת לפיו, וחבר אמר לי שמרוקאים נוהגים בחלק מהדברים שונה. מה עלי לעשות? פשוט הורי לא ממש מקפידים ואני לא יודע מה בדיוק החילוקים של המרוקאים מהילקוט יוסף ואם יש ספר שיגיד לי בדיוק מה לעשות (כמו הילקוט יוסף) 8)על מה מדבר הספר "שומר אמונים"? והאם כדאי לקרוא אותו? 9)ראיתי שכשעונים לקדיש ל"שְׁמֵהּ דְקֻדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא" יש חלק שעונים "בריך הוא" ויש חלק שעונים "אמן" - מה הנכון? והאם יש מנהגים? (מרוקאים) 10)מה העניין של העמידה והישיבה בתפילה? (ומפני מה נוצר החילוק שבחלק מהתפילות עומדים וחלק יושבים) והאם אני אתרכז יותר בישיבה אני יכול? 11)האם ידוע לכם על ספר בשם "גינת אגוז"? 12)מאז שאני קטן בכל פעם שיש מפגש משפחתי אז אני מביא "בוסות" לדודות ולבנות דודות, הבנתי שזה בעיתי, איך עלי להתחמק מזה? כל פעם אני מנסה ואני לא מצליח ואני מפחד לפגוע במישהו, כי זה כבר הרגל של שנים. מה לעשות? 13) מה כולל האיסור "לא תתגודדו"? 14) שמעתי שאם לא אוכלים בבוקר עד הצהריים יכול להתחייב בצום, מה הכוונה? 15) מדוע מתעטפים כמו ישמעאלים עם הטלית? (כמו ערבים) 16)מה הסברא ש"קטן שהזיק פטור" לפי ההלכה? הרי זה בכלל לא מתיישב עם ההגיון שאני אלך עם הבן שלי בקניון והוא יהפוך חנות שלמה ואני לא אצטרך לשלם עליו ולהיות אחראי עליו. אשמח אם תסביר לי. 17)ראיתי מנהג שיורקים על הריצפה בעלינו לשבח? האם זה נכון לנהוג כך? 18)מה עלי לעשות עם יש לי קישוי באמצע תפילה? 19) יש לי בבית ספר של פרופסור לייבוביץ האם עלי לזרוק אותו לפח? (הבנתי שהוא אפיקורוס) מצטער על כל השאלות, פשוט אני לא בבית רוב הזמן ואני אוגר לי שאלות כדי שכשאני אגיע אני אשלח לכם, ממש תודה רבה לכם מקרב לב. וסליחה על גזלת זמנכם היקר. שבת-שלום ומבורך

תשובה

שלום וברכה

1. אסור להשתמש בדבר של חבר ללא רשות, אלא אם כן יודעים שהחבר לא מקפיד.

2. אין צורך לענות באמצע הלימוד, ובתנאי שלא מפסיקם לשום דברי חולין. אם יש לך מקום חילופי ללימוד עדיף ללכת ללמוד במקום חילופי.

3. יש להתרגל לא לגרד את הראש באמצע הלימוד, אבל ביינתים אפשר להקל בשעת הלימוד שלא ללכת ליטול ידיים, אלא לחכך את היד בתוך בגד.

4. לא

5. הקפד על קריאת שמע שעל המיטה, ואת תיקון חצות השאר לתקופה אחרת, והקפד להתפלל בזמן.

6. עליך להיות לצד ההורים. אבל אם כתוצאה מהתערבותך יתרחב המחלוקת, אל תתערב כלל.

7. הינך יכול להתנהג כמרן הגר"ע יוסף בכל דבר ועניין.

8. לא בוער בשלב זה.

9. תנהג לומר בריך היא.

10. יש לשבת ולעמוד לפי שורש הדברים במרומים ואין לשנות לצורך הכוונה.

12. מחליטים לשמור ואומרים לכולם ש\אני שומר נגיעה וכולם יבינו את זה.

13. לא תתגודדו שלא ינהגו קהילה אחת במנהגים חלוקים.

14. אם רוצים לצום חצי יום, אפשר לעשות כן, ואפשר לקבל במנחה שלפני הצום תענית חצי יום.

15. מאחר שאנו מברכים על עטיפה ולשון עיטוף הכוונה יא כעטיפת הישמעאלים.

16. קטן עצמו לא אחראי למעשיו, ואין חובה בתורה שהאב ישמור את בנו, ועל בעל החנות לשמור את עצמו שלא יזיק אותו הקטן.

17. יש לירוק מעט.

18. להסיח הדעת מהאבר, וכן לעמוד על אצבעות הרגליים.

19. אין להשליך לפח.

בהצלחה - בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה