תפילה וברכות

לחמנייה מתוקה+ עמידה בזמן ראית ספר תורה + ספר האגדה

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

בס"ד שבוע טוב , רציתי לברר כמה עניינים הלכתיים. 1. לשיטת הספרדים , אם יש לי לחמניה מתוקה , אבל אני כן קובע עליה סעודה ,האם מברכים המוציא ונטילת ידיים? או שזה לא משנה אם אני קובע, זה עדיין ישאר מזונות עד שיהיה כמות של חמש כביצות? 2.נסתפקתי בעניין של עמידה כשרואים ספר תורה . אצלנו בבית מדרש , יש גם בית כנסת למעלה, שמתפלל במניין בבוקר יותר מאוחר. עכשיו המניין שלמעלה לוקח את הספר תורה מהבית מדרש למטה ואז מחזיר אותו בסוף התפילה. כאשר בא אדם ומחזיר את הספר , אנשים עסוקים בלימודם וחלקם בכלל לא מודעים שספר תורה נכנס לבית המדרש ( זה בית מדרש גדול 200 לומדים) והם יושבים וממשיכים בלימוד או במה שהם עושים. האם צריך להעיר להם לקום כי נכנס הספר תורה, או שזה נקרא שאני מבטל אותם מלימודם מעצם התשומת לב שאני יוצר ? ואפשר להעמיד את השאלה קצת יותר בדיוק : האם חובה לעמוד בפני ספר תורה תלויה בראיית הספר תורה ? או גם אם אתה לא רואה ,מוטל החיוב. 3.יש ספר שנקרא "ספר האגדה" שנערך ע"י חיים נחמן ביאליק וי"ח רבניצקי וידוע (לפחות בגלוי) שהם לא היו שומרי תורה ומצוות (ואפילו ביאליק פרש מחיי התורה) . מדובר בליקוט עצום של אגדתות מהש"ס והמדרשים לפי נושאים , כמובן שאת האגדתות בש"ס הם תרגמו מארמית לעברית. בכל אופן , זהו ספר מאוד מרשים . דא עקא שהוא לא נכתב ע"י שומרי תורה ומצוות. ומצד שני אין סופר דתי\חרדי שהוציא קובץ כזה רציני. השאלה היא האם שייך בזה מין שכתב ספר תורה ? האם אסור לקרוא בספר כזה ? לא שמעתי התייחסות מצד גדולי ישראל נגד הספר. 4. שאלה לגבי לימוד גמ` . כשתוספות מפנים למקרים בגמרות אחרות , וקשה להבין את הפשט גמרא בגמרא האחרת, הן בגלל הבנת המילים או הפיסוק או מהיכן מתחילה הסוגיה המדוברת . האם עדיף לשבור את הראש עם מילון ארמי-עברי או לפתוח גמרא מבוארת (שוטנשטיין,שטיינזלץ וילנא וכו`). האם זה תלוי בכמה זמן יש לי להקדיש עבור הלימוד? ובכלל האם כדאי ללמוד בקיאות עם גמרות מבוארות כדי להקיף (חוץ מלימוד העיון), או גם שגם בבקיאות צריך לעבוד לבד? (כמובן שמדובר על מי שאין לו גירסה דינקונתא ממש) תודה רבה ה` עמכם

תשובה

שלום וברכה

א. רק אם אוכל יותר מ230 גרם מהלחם המתוק.

ב. אין צורך להעיר להם, זה תלוי בראיה.

ג. אסור ללמוד מהספרים, יש תחליפים מצויינים ברוך ה`, יש ספרי `אוצר האגדות`, ועוד הרבה ספרים בסגנון הזה שנתחברו על ידי יראי שמיים.

ד. אפשר לכתחילה להשתמש בגמרות המבוארות, ולדעתי לקנות בקיאות הגמרות המבוארות מומלצות מאוד, וראיתי כך גם אצל גדולי הדור ממש.

בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה