הלכות ומנהגים
כמה שאלות\
- כ' כסלו התשע"ו
שאלה
שלום כבוד הרב הרבה פעמים יוצא לי לנהל שיחה עם אנשים על אלוקים ובריאת העולם וכל מה שמסביב ומכיוון שאני מאמינה ומקיימת מצוות ב"ה אני מנסה לקרב את חבריי ולפעמים אני נתקפת בהמון שאלות מהם כמו למשל שהם אומרים שהם מאמינים לתורה ובה' אבל לא לרבנים , או למה רב אחד אומר ככה ואחד ככה, איך נדע למי להקשיב , למה אשכנזים ומזרחיים זה הלכות אחרות ומי אמר שצריך להקשיב לרבנים, ומי אמר שיש עולם הבא וכו'.. ואני מנסה להסביר להם ולפעמים אני לא יודעת איך. האם אוכל לקבל בבקשה תשובות בשבילם שאוכל לענות להם על השאלות האלה ? ואולי כך לקרב אותם לה'. זה באמת יושב לי על הלב וכואב לי שהם לא יודעים את מה שאני יודעת ושאני לא יודעת איך להסביר להם
תשובה
בס"ד
שלום וברכה,
שלום וברכה,
עליך תמיד להבחין האם הנשים שאת מדברת איתן - אכן מגלות התעניינות וסקרנות לגבי השאלות הללו, או שכל מטרתן היא להתחמק. כי אם המטרה היא להתחמק, אין טעם להתווכח איתן, ועדיף להפנותן לספרים ואתרים והרצאות שבהם יקראו אם ירצו.
תשובות לכל השאלות ששאלת, ועוד, תמצאי בחוברת "שיחה גורלית" (חפשי בגוגל). בחוברת קצרה זו תמצאי הוכחה פשוטה של כל עיקרי האמונה.
ובקיצור לגבי הוכחות לקיום נשמה:
עלינו רק להביט ולראות כיצד לאחר 2000 שנות גלות חזרו יהודים מכל קצוות תבל עם אותן תפילין, אותה ציצית, אותה שבת, אותו סדר פסח וכו' וכו'. כך שלא ניתן לומר שהתורה שבכתב או שבעל פה נשכחה ח"ו. לכן לא נמצא מחלוקת בגמרא האם תפילין צריכות להיות מרובעות או שחורות וכיוצא באלו השאלות. המחלוקות בחז"ל עוסקות תמיד בפרטים הקטנים, ולא בעיקרים שמוסכמים בפי כל. הדבר דומה לעץ שיש לו גזע גדול ועצום, רק שמתפצלים ממנו ענפים שונים. כך גם התורה שבעל פה היתה מקובלת וידועה לכל חז"ל, והמחלוקות היו רק בהבנת הפרטים הקטנים שנוגעים למצוות. נא לראות כאן את ההסבר המלא:
https://www.hidabroot.org/he/article/82826
https://www.hidabroot.org/he/article/82826
כמו כן - כל מה שמסרו לנו החכמים, הם מסרו על פי התורה הקדושה, ולא מדעתם חלילה.
התורה מספרת לנו שמשה רבינו הקים את הסנהדרין הראשונה בהיסטוריה על פי שליחות אלוקית, וזה היה מוסד הרבנות הראשון של החכמים, שהמשיכו להסמיך זה את זה מדור לדור, ולפסוק הלכה לבני ישראל. עליהם נאמר בתורה: "ועשית ככל אשר יורוך, על פי התורה אשר יורוך... לא תסור מדבריהם ימין ושמאל".
בלעדי החכמים, לא היינו יודעים כיום האם מותר או אסור להדליק נורת חשמל בשבת, או לנסוע במכונית ביום השבת, ואינספור הלכות שדורשים שיקול דעת וידע נרחב במקורות. לשם כך יש לנו רבנים גדולי ישראל בכל דור שפוסקים את ההלכה.
חשוב להבהיר שהחכמים לא "ממציאים" הלכות חלילה, אלא קובעים תקנות וגדרים להלכות קיימות, ולכן יש מצוות שנקראות "מצוות דרבנן" (כלומר מצוות שפסקו החכמים לשמירת התורה), ומצוות שנקראות בשם "מצוות דאורייתא" (כלומר מצוות שהצטוונו בהן כבר במתן תורה).
נא לקרוא בבקשה את המאמר הבא על סמכות חכמים:
https://www.hidabroot.org/he/article/2587
התורה מספרת לנו שמשה רבינו הקים את הסנהדרין הראשונה בהיסטוריה על פי שליחות אלוקית, וזה היה מוסד הרבנות הראשון של החכמים, שהמשיכו להסמיך זה את זה מדור לדור, ולפסוק הלכה לבני ישראל. עליהם נאמר בתורה: "ועשית ככל אשר יורוך, על פי התורה אשר יורוך... לא תסור מדבריהם ימין ושמאל".
בלעדי החכמים, לא היינו יודעים כיום האם מותר או אסור להדליק נורת חשמל בשבת, או לנסוע במכונית ביום השבת, ואינספור הלכות שדורשים שיקול דעת וידע נרחב במקורות. לשם כך יש לנו רבנים גדולי ישראל בכל דור שפוסקים את ההלכה.
חשוב להבהיר שהחכמים לא "ממציאים" הלכות חלילה, אלא קובעים תקנות וגדרים להלכות קיימות, ולכן יש מצוות שנקראות "מצוות דרבנן" (כלומר מצוות שפסקו החכמים לשמירת התורה), ומצוות שנקראות בשם "מצוות דאורייתא" (כלומר מצוות שהצטוונו בהן כבר במתן תורה).
נא לקרוא בבקשה את המאמר הבא על סמכות חכמים:
https://www.hidabroot.org/he/article/2587
בברכה,
דניאל בלס
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il