חברה והשקפה
הקם להורגך השכם להורגו
- כ' כסלו התשע"ו
שאלה
אם הקם להורגך השכם להורגו אז מדוע יעקב שידע שכל השנים עשו רוצה להורגו הולך דווקא בדרך של דורון ופיוס ורק באפשרות אחרונה הולך בדרך מלחמה. ולמה כשקין רצח את הבל השם שמר עלין שאף אחד לא ירצח אותו על אף שקם והרג את אחיו. ואם כך אז היהודים שרצחו את הילד הערבי שלא קם להורגם אלא סתם ילד שלא עולל להם כלום ולא הזיק לאף אחד, אם כך אז צריך להרוד יהודים אלו. ואם כך אז צריך להרוג את כל המחבלים שקמו להרוג יהודים עכשיו בפיגועים ולא לטפל בהם בבי"ח. והאם הקם להורגך השכם להורגו זה גם לגבי קטינים?. האם לא נכון לחמול ולוותר לאדם שניסה להרוג אך הביע חרטה עצומה אח"כ? מה נכון? שידרו בטלוויזיה פרומו של "עובדה" שאישה ניסתה פעמיים לרצוח את בעלה ע"י שכיר חרב ולא הצליחה ובעלה סלח ומחל לה וחי איתה היום והיא אומרת שבעלה הוא האדם היחיד בעולם שלא שופט אותה....
תשובה
שלום וברכה
יעקב חשש לשא יצליח לננצח את עשיו ולכן בחר בדרך של שלום ולא זו בלבד אלא חובה על כל האדם אף מי שמנסה לרצוח אותו להינצל ללא הריגתו ורק אם אין אפשרות להינצל בדרך אחרת מותר להינצל בהריגתו.
קין חזר בתשובה ולא התכוון לרצוח יותר ולא שייך הבא להרגך אלא בשעת הניסון לרצח.
כמובן שאין כל היתר לשרוף משפחה ערבית מכל סיבה שלא תהיה.
גם קטין מותר להרוג כאשר הוא רוצה להרגו אותך ואתה לא יכול להינצל בדרך אחרת.
כאשר האדם אינו מסוכן אין את הכלל של הבא להרגך שמדבר רק בשעת סכנה.
בברכה,
בנימין שמואלי
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il