שו"ת חנוכה

האם יש מקור למנהג לחלק מתנות בחנוכה?

  • כ"ו כסלו התשע"ז
אא

שאלה

כבוד הרב שלום וברכה, ברצוני לדעת האם יש מקור בתורה ובמנהגי ישראל לחלק לילדים מתנות בחנוכה או שזה יוצא ממנהגים של הגויים?

תודה רבה

תשובה

שלום רב,

מנהג זה לחלק כסף לילדים בחנוכה הוא מנהג ישראל (יעויין להגר"י קמנצקי זצ"ל בספר אמת יעקב סימן עתר הערה 583 שיותר מסתבר שהגויים לקחו מנהג זה מהיהודים. וע"ע בשו"ת אבני ישפה חלק א' סימן קכט ענף ב, שאפילו אם באמת המנהג הזה נלקח מהגויים, אין בזה משום האיסור של חוקות הגויים).

ונאמרו מספר טעמים למנהג זה, ומהם: בספר שפתי חיים על מועדים חלק ב' (עמוד קלד) הביא בשם הגרי"ש כהנמן זצ"ל שביאר, שהוא מפני שהיוונים אסרו ללמוד תורה, וכאשר ניצחו אותם ורצו להחזיר את הילדים ללימוד, נתנו להם קצת כסף כדי שילמדו, כי זו הדרך לחבב על הילדים את הלימוד, כמו שכתב הגר"א באיגרתו, ומתוך שלא לשמה בא לשמה, ולזכר זה אנו נותנין 'דמי חנוכה' כדי להמריץ את הילדים ללמוד. 

ומובא בספר ארחות רבנו חלק ג' (עמודים א-ב) שהגר"י קניבסקי זצ"ל חילק דמי חנוכה לנכדיו ונכדותיו, ובדרך כלל הקפיד לתת דווקא ביום ה' דחנוכה. ושאלו פעם אחת בנו הגר"ח קניבסקי שליט"א מדוע דווקא ביום ה', וענה לו שכך נהגו ואינו יודע הטעם. ואח"כ ביאר הגר"ח שליט"א שאביו אמר לו טעם משום דה' בחנוכה אף פעם אינו נופל בשבת. וכן ראה בספר אמת ליעקב הנ"ל שגם הגר"י קמנצקי זצ"ל נהג לחלק מעות חנוכה בליל חמישי של חנוכה.

חנוכה שמח,

הלל מאירס
 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:מעות חנוכהמתנות בחנוכה

כתבות שאולי פספסת

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה