חברה והשקפה
בעניין התרת הקללות כיצד עלי לעשות זאת? לקרוא לבד?
- כ"ה אדר א' התשע"ד
שאלה
לרב בנימין שמואלי שלום, תודה רבה על שהרב טרח וענה על כל שאלותיי.. ומצטערת שלקח לי זמן כה רב לענות ... אשמח שהרב יפרסם את מכתבי זה משום שאין בו שום דבר המסגיר את זהותי אבל כדאי למחוק שמות על מנת שלא יהיה לשון הרע. 1.בעניין התרת הקללות כיצד עלי לעשות זאת? לקרוא לבד? 2.בנוגע לאחותי, לצערי היא לא משתפת פעולה כך שכרגע אי אפשר לעשות עם זה שום דבר אלא להתפלל. 3.מוזיקה חסידית : באחת ההרצאות שמעתי שאדם ששר או מחבר שיר מחשבותיו ורגשותיו ´מקרינות´ על מילות השיר והדבר משפיע על השומעים זה ´מקרין´ להם את הרגשות והמחשבות שהיו לו בזמן חיבור המילים או בזמן השירה ולכן עדיף לשמוע שיר שחובר ונכתב בידי אדם חרדי / דתי . אני מקווה שבדברי אני לא אומרת לשון הרע אך אני מכירה כמה וכמה זמרים מהמגזר החרדי/דתי שלא שומרים על טהרת מחשבותיהם ... זה קצת מרחיק אותי וגורם לי להסס בנוגע לעניין הפסקת שמיעת שירים שאינם חסידיים . 5.נרות שבת: כאשר אני מדליקה נרות שבת אך עדיין אין שקיעה האם מותר לי לבצע פעולות כגון הדלקת אורות ....או שמרגע הדלקת הנרות אינני רשאית לעשות כל דבר הקשור למוקצה? 6. לאמי ישנה בעיה מסוימת שכאשר שואלים אותה משהו היא עונה על מנת לרצות גם אם הדבר איננו נכון. כפי שהרב יודע הורי חזרו בתשובה חזק מאוד ובמהירות ולאחר מכן הם ´התמתנו´ ושמרו את הדברים שכמעט כל ב´א מסורתי שומר (שבת, כשרות (רגילה) חגים,כיפה ,כיסוי ראש) אנו בבית הולכים לפי חוקים מסוימים שנראים לנו טובים וקלים , אני לא אומרת זאת חלילה על מנת לקטרג על משפחתי אלא על מנת להעניק ´תמונת מצב´ . לי בבית ישנה בעיה להתקדם ולהתחזק משום שמצד אחד משפחתי טוענת ´אנחנו דתיים מה רע בנו?´ אך מצד שני אנו לא מקיימים את כל החוקים אתן דוג" כאשר אני שואלת את אמי האם הכוסות שקנתה מוטבלים היא חוששת מתגובתי ואומרת כן גם אם הדבר לא נכון כך קורה בהמון דברים וכאשר אני שואלת אותה מספר פעמים היא נפגעת ממני וכועסת על כך שאני לא מאמינה לדבריה. כרגע מצבי הרוחני לא טוב ולכן הדבר פחות מפריע לי אך בעזרת ה" כשאתחזק מה יהיה עלי לעשות? לא אוכל לומר לה שתטביל את כל הכלים כי הרי מבחינתה היא בסדר גמור ולא אוכל לומר לה שום דבר בנוגע לרמת שמירת הכשרות ... האם עלי יהיה לכבדה ולהראות לה שאני מאמינה לדבריה או שעלי לומר לה את מה שאני חושבת דבר שיפגע ברגשותיה. 7.הרב שאל לגבי מצבי הרוחני ,לצערי המצב הרוחני בו אני נמצאת הוא עגום ביותר האמונה שלי ממש נפגעה .ניסתי להבין מדוע הדבר כך. לדעתי, עד כה פעלתי לפי הרגש שכמובן אמונה מרגש בלבד היא בלתי אפשרית משום שרגש הוא דבר הפכפך ,פעם האמונה חזקה משום שהרגש הוא עצום ופעם האמונה חלשה משום שהרגש פחת או התערר מסיבה כלשהי ,וברגעים אלו שהרגש הוא ´חלש´ אין דבר שיחזיק את אמונתי. לפני מס" חודשים הייתי בסמינריון של ערכים ,לצערי לא קיבלתי הרבה כמו שבדרך כלל אני מקבלת מסמינריונים או מהרצאות והסיבה היא לא המרצים חלילה או הצוות המקסים ששם אלה הסיבה קשורה לשינוי שהתחולל בי.. בסמינריון דיברו בעיקר על כמה טוב בית חרדי ,כמה טובות המצוות וכמה אחוזים שומרים כיפור או עושים ברית מילה ואני חושבת לעצמי שהמון אנשים שאני מכירה ששומרים שבת, ברית מילה .. פשוט שומרים על המסורת ומבצעים זאת מתוך ´לחץ´ שזה הדבר הנכון לעשות מעצם היותנו יהודים אך לא באמת מתוך ידיעה שזה אכן הדבר הנכון אלא מתוך סוג של הרגל וכך גם אני . השלב בו אני נמצאת הוא שלב כל כך נמוך מבחינת אמונה שלדעת כמה הדת טובה זה לא מספק אותי ומשום שהשלב בו אני נמצאת כל כך שפל ובזוי אני צריכה הוכחות(אני ממש מתביישת שאני כותבת את הדברים הללו) .נכון, אני מסכימה שיש שפע עצום מהדת אך השאלות שמתעוררות בי לפתע הם האם בכלל הדבר המקסים הזה נכון? הרי יש כל כך המון אנשים חכמים בעולם שלא הגיעו לכך שהדת היא נכונה ויש גם המון אנשים חכמים שכן הגיעו למסקנה שהדת נכונה ואני שלא יודעת כלום ולא מבינה כלום והידע שלי הוא מועט כל כך לא מצליחה למצוא את הדרך...משהו בנשמה שלי אומר כן והשכל מבלבל אותי? זאת הסיבה העיקרית שמונעת את התקדמותי.... עד כה גדלתי על היסוד שיש אלוקים והוא שם בעת צרה מצוקה שמחה זה מאוד עזר לי להתמודד עם חוויות שחוויתי במהלך חיי ועכשיו בשלב זה של חיי אני שואלת את עצמי אולי המשכתי באמונתי מתוך סוג של אינטרס שלי, טוב לי כך שיש לי סוג של ´אבא´ כל יכול שאפשר לפנות אליו זו הרגשה נהדרת לחיות איתה ,כעת אני שואלת את עצמי אולי המשכתי כך בחיי כי זה עזר לי וניחם אותי. מחשבות אלו מערערות את כל היסודות שעליהם נשענתי במהלך חיי . כאשר אני שומעת הרצאות המחשבות הללו שוב עולות ומונעות ממני להאמין להרצאות שאני שומעת ולכן אין לי אף יכולת להתקדם משום שהיסוד חסר לי . לדעתי אחד הדברים שגרמו לי להרגיש כך הוא חוסר ידיעה גידלו אותי לחיות לפי הרגש אך לא הסבירו לי מדוע ואיך ויכול להיות שזה אחד הגורמים ל´נפילה´ שלי . אשמח מאוד לשמוע את דעתו של הרב בעניין ומה אוכל לעשות על מנת לצאת ממצב זה משום שאני רוצה להגיע אל הרגע בו ארגיש מסופקת ממעשי ומדרכי ומעבר לכך אני רוצה להרגיש את ההרגשה התמימה והנעימה שיש לי את אבא שבשמים ´לצידי´. ישנו דבר נוסף שלאחרונה נחשפתי אליו אני לומדת בתואר קורס תרבות ובין המאמרים שעלי ללמוד התוודעתי לשני מאמרים שגרמו לי להרגיש ריחוק מהצדיקים והקדושים . המאמר הראשון ´חקר התרבות העממית בעידן הפוסט מודרני: סיפור אישי´ מתאר את דרך חקירתו של אנתרופולוג על אדם בשם רבי יעקב ואזנה שחי במרוקו ועסק בכשפי האיסלם לשם ריפוי אך המשיך לחיות כיהודי והתפלל כיהודי הוא אומנם הוא מתואר כאדם מפוקפק ולא נחשב בין הצדיקים הגדולים של מרוקו אך אנשים מסוימים רכשו לו כבוד מעצם היותו מרפא . האנתרופולוג מספר שפנה אליו יהודי בשם יוסי ועקנין שטען שמשפחתו מכירה את רבי יעקב ואזנה וטען שבעקבות סדרת חלומות יעקב ואזנה הורה לו לפתוח לו בית בישראל כלומר מקום עליה לרגל שאליו יעלו מכל הארץ ... שרשרת התרחשויות מובילה לכך שאותו יוסי ועקנין הופך להיות רב בעצמו בעקבות העברת ´הכח´ של יעקב ואזנה אליו ע´י ספר כשפים וכך הפך אותו יוסי ועקנין לרבי יוסף ( כיום רב ידוע בבאר שבע שלו כינויים רבים וידוע בתור סגולותיו המרפאות) אני מודעת לכך שכיום צריך להיזהר מאנשים שמחשיבים עצמם כרבנים אך הם לא באמת כאלה אך אין זה הדבר שלשמו אני דואגת .... כיום רבים נוהרים לעבר הרב שנחשב גדול בעבורם אך אינם יודעים באמת את הסיפור מאחרי ´הצלחתו´ אולי כך גם אני ? מייחלת לעבר משהו שאינני מבינה לעומק – להתקרב לאלוקים ולדת ואולי בעצם כמו שהאנשים ( ´הרב´ והמאמינים) יצרו סוג של מרפא בעבורם אולי כך אני נתלית באלוקים? הנהירה אל דבר שאדם חושב שהוא בטוח בצדקתו אף לבסוף הדבר מסתבר כלא נכון ממש מפחידה אותי... מאמר נוסף ´חלומותיו ומשאלותיו של קדוש´ מתאר את אמונתם של יהודי מרוקו בצדיקים ואת קשריהם עם הצדיקים בעודם במרוקו ,עלייתם לארץ תוך כדי כמיהה לשחזר את הקשר שהיה להם עם הצדיקים . שיחזור הקשר נעשה ע´י התגלות הצדיק בחלום ודרישתו מהחולם שיעשה לו בית שישראל שבו יציינו את יום פטירתו –הילולה . מה ממקומם של החלומות בקרב היהדות? וההילולות? והאם יתכן שכל אותם חולמים שהיו כמהים לחדש קשריהם עם הצדיקים רצונם היה כל כך עז עד שלבסוף חלמו על ´הגילוי´ ? ואז בעצם יוצא מצב שכל אותם הילולות ואמונת הצדיקים איננה אמיתית כלל אלא יצירתו של האדם בלבד. יש לי כל כך הרבה שאלות ועם הזמן הן מתרבות ובעקבות כך הקשר שלי עם הקב´ה נעלם הייתי רוצה לא לחשוב על כך יותר מדי אך לצערי אינני מצליחה וכל אותם שאלות מפריעות לי להתקדם. השאלות ששאלתי הן רבות וקצת מסובכות אני מקווה שהצלחתי להעביר את מחשבותיי והרהורי ליבי על הכתב ומייחלת לכך בכל ליבי שאמונתי תישאר ותתחזק . תודה רבה !!
תשובה
שלום וברכה
1. לכתחילה יש לקרוא בפני עשרה ובדיעבד בפני שלושה.
2. אשמח גם אני להתפלל עליה שלחי לי את שמה.
3. את כל כך צודקת, ולכן אני נמנע מלשמוע ממי שאינו מכירו כירא שמים מובהק.
וכפי שידוע לך יש תמיד לנסות להתרחק מהרע ככל היכולת וגם אם לא תהיי מושלמת אין בכך כלום.
5. לאחר הדלקת נרות אין לבצע פעולות אשר כרוכות בחילול שבת, אם את רוצה עדיין לעשות דברים מסויימים, עלייך להתנות מראש לפני הדלקת הנרות, שאינך מקבלת שבת בעת ההדלקה, אולם כתבו הפוסקים שאין לעשו זאת באופן תדיר.
6. ברור שאסור לוותר על שום הלכה ובפרט טבילת כלים שהיא מצווה מן התורה לטבול את הכלים החדשים.
אולם עליך לעשות זאת בחכמה, ובמקום לשאול את אמא אם היא טבלה את הכוסות, תשאלי את אמא האם את רוצה שאני ילך לטבול את הכלים, בוודאי לא הספקת עדיין לטבול, ובכך היא בוודאי לא תתנגד לכך, אולם בדברים שההתנגשות היא בלתי נמנעת, אסור לך לוותר על כל הלכה ועלייך להתייעץ בכל דבר אם מותר או אסור, כי בטבילת הכלים ההלכה היא שאם אמא לא מרשה לך לטבול את הכלים את יכולה להשתמש בהם, בלית בירה, ובכל מקרה יש לברר את ההלכה אם בדיעבד מותר להשתמש בה, יצוין שההיתר הוא רק כאשר בעל הכלים לא נותן לך בשום אופן לטבול את הכלים, אולם אם אין התנגדות נחרצת, אסור בהחלט לאכול מכלים אלו, ואין על כך כל היתר, אם כי האוכל לא נאסר בכך.
העימות המילולי אסור בהחלט וכמבואר בשולחן ערוך שאסור להטיף מוסר להורים בצורה ישירה.
כאשר את בטוחה באמת שלך את לעולם לא תחשי להתחזק גם כאשר ההורים שלך יחשבו אחרת, ואם ההורים מציקים תמיד אפשר לענות שכמו שאתם סברתם שההורים שלכם לא מספיק צדיקם למרות שהם סברו שהכול בסדר איתם כך גם אני יכולה לסבור כך, למרות שאתם חושבים שאתם עושים הכול כשורה, ואינני אומרת שעליכם להשתנות, אבל זכותי לבחור בדרך שנראית לי לנכון.
7. אינני יודע מה הבושה לדרוש הוכחות, כי רק פתי יאמין לכל דבר, ואת מאוד צודקת שהשכנוע שהיהדות נחמדה, הוא עלוב מאוד, ואין בכך די, ואני מתפלא מאוד על ערכים שאלו הם רמת הטיעונים שלהם, דבר משונה ביותר, האמת היא שהנצרות הרבה יותר נחמדה ועלובה, ושם הכול מותר בשם האמונה והאהבה והוידוי, וברור שאין בכך שום הוכחה לשום דבר.
ההוכחות הם ברורות ומוחצות, ואין כל תשובה לכל הכופרים לאמונה הבסיסית שלנו שהבורא ברא א העולם ונתן לנו את התורה, התורה שבכתב ואת התורה שבעל פה וכו´.
אשמח מאוד לענות לך במיל על כל שאלה בעניין ואמתין לתגובתך לדעת האם את לא בטוחה בכלל שהעולם נברא ע"י האלוקים או שבכך אין לך ספק. וחלילה לך להתבייש בכל שאלה ובכל עניין, לא הביישן למד, שאלי את כל אשר בליבך ואלמד איתך שלב אחר שלב את הידיעה הברורה שה´ הוא האלוקים אין עוד מלבדו, וכאשר תדעי זאת בוודאות מעל לכל ספק, תוכלי לחזור לבטוח באבא שלך, האוהב אותך ונותן לך את כל המצטרך לך, ובוודאי תוכלי להתחזק ולהתעלות כרצונך הטוב.
הכישופים הם מוכרים, והם כוחות אמיתיים אשר שורשם בקליפות ובטמאה, ואכן בכוח הכישוף אפשר לרפאות אנשים ויצויין שלמרות זאת הדבר אסור בהחלט.
לא הבנתי איך את מקשרת את זה לרצון לקשר שלך עם בורא עולם.
החלומות ביהדות
אשלח לך קובץ מצורף ממאמרו של הרב זמיר כהן בעניין החלומות שאכן ישנן חלומות אמת שהם מדרגת הנבואה.
ההילולות
ההילולות מקורם בזוהר הקדוש, שבל שנה ושנה ביום פטירת הצדיק הוא מתעלה מעולם לעולם ושמחה יתירה יש לו באותו יום וכל המשתתפים בשמחתו בעולם זה זוכים לשפע בזכות הצדיק.
הישועות שרבים זוכים אצל צדיקי אמת הינם מפורסמים ביותר, ואין ספק בכך שהדברים אמיתיים.
שבת שלום ואמתין לתגובתך - בנימין
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il