תורה ומדע

בחירת האדם להזיק לחבירו

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

מצד אחד אומרים שהכל בידי אלוהים והכל לטובה כמו הדוגמה שאם אחד מכה אותך במקל אין סיבה לבוא בטענות למקל אלה למכה . מצד שני אומרים שהאדם הוא המחליט אם ללכת שמאלה או ימינה אם לעשות רע לחברו וכדומה כלומר אין שליטה אלוהית על מעשיו ...אז איך יוצא מכך שהאדם עשה לי רע משיקול דעתו וזה בסופו של עיניין מאלוהים - זה לא סטירה?? יותר ברור לי אם נידבק בי איזה חיידק, זה מאלוהים .... תפתרו לי את הסתירה הזאת .... כי כל פעם אומרים הכל בידי האלוהים וזה ממש לא מסתדר אם מעורב בן אדם תודה י ק

תשובה

שלום וברכה

שאלה קשה מאוד, ונתחבטו בה גודלי עולם, ובמקום הראשון שאנו מוצאים את זה באופן מפורש בתורה הוא בשיעבוד מצרים.

מצד אחד הבורא גזר עלינו להיות משועבדים 400 שנה במצרים, ומצד שני הבורא מעניש את המצריים, על כך שהשתעבדו בישראל.

והקשו הראשונים איך הבורא יכול להעניש את המצריים על שהשתעבדו בישראל, כאשר הבורא עצמו גזר על כך.

ותירצו, שאכן הבורא גזר על בני ישראל את כל הסבל במצרים, אולם הבורא לא גזר מי ומי יהיו אלו המשעבדים, ולכן כאשר המצרים החליטו בבחירתם החופשית להשתעבד בעם ישראל עליהם להיענש על בחירתם החופשית להרע לעם ישראל.

וזוהי התשובה לכל מקרה שהאדם פוגע בחבירו, מצד אחד הפגיעה היתה גזירת שמים, אולם מצד שני הבחירה של הפוגע היתה חופשית, ואם הוא לא היה עושה את הפגיעה היה האדם נפגע מדבר אחר.

בברכה - בנימין שמאולי

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה